Bývaly doby, kdy jsem utíkala z jednoho pracovního jednání na další i v parném létě po pražských dlažebních kostkách na vysokých podpatcích. Užívala jsem si to, chtěla jsem se líbit, patřil mi svět. Dnes mi je o několik desítek let více a nic moc se nezměnilo, až na jedno: prvořadé je pohodlí. Není-li, odmítá hlava pracovat. Když bolí nohy, mozek neposlouchá. A tak při koupi nových botiček nezaměřuji pozornost jen na to, jak moc jsou nápadité, krásné, barevné a okouzlující, ale hlavně k jakému účelu mi budou sloužit a jestli v nich něco vydržím. A chválím ty výrobce, kteří myslí i na naši psychiku, kteří vědí, co kvalitní bota člověku všechno přináší. Jedním z takových je SANTÉ – zdravotní obuv s.r.o. Majitele firmy Dominika Šprunka jsem se proto zeptala:
Založil jste podnik, který si vzal za cíl naučit nás správně obouvat. Co vás vedlo k této cestě?
Krátce po revoluci jsem si všiml, že lidé se začínají častěji poohlížet po věcech, které jsou více zdravé či zdraví prospěšné. Začali více sportovat a dbát o sebe, začali se zajímat o vše bio, a začali po dlouhých letech upřednostňovat české výrobky. Toto vše mě vedlo tento rozvíjející se prostor vyplnit i naší zdravotní obuví SANTÉ.
Měl jste sám špatné zkušenosti z bot, které jste musel nosit?
Ani ne, moje máma pracovala ve zdravotnictví a snažila se nám takové boty kupovat. Bylo jich ale zoufale málo a velice omezený výběr.
Není riskantní nabízet lidem obuv se zdravotními benefity, když většina vybírá jen podle toho, jak se jim které botky líbí?
Ano, je to risk, ale hlavně je to o dost těžší takovou obuv vyrobit, protože musíte skloubit pohodlí a estetiku. Úzká a malá botka je pochopitelně hezčí nežli širší a velká. Navíc při zásazích do klasických technologií musíte dělat větší série nebo si ty změny jednoduše zaplatit.
Jak přispívá optimální obutí k dobré náladě, výkonnosti, správnému držení těla, kvalitní funkci lidského organizmu?
Jsem přesvědčen, že přispívá velmi. Pokud se cítíte v pohodlných botkách komfortně, pokud se bolest zad postupně vytrácí a dochází ke správnému prokrvení, tak se přeci musíte cítit lépe. Pochopitelně toto se odráží i na lidské psychice.
Lidé z businessu dbají na svou image a vědí, že první dojem boduje. Podle toho se také oblékají a obouvají. A zejména ženy posléze opouštějí nejrůznější jednání a společenská setkání se slzou v oku a náhradními teniskami v kabelce… Jak moc ovlivňuje pohoda v botě naši hlavu?
Správné obouvání tkví i v tom, že se máte několikrát za den (podle příležitosti a činnosti) přezout do různých bot. Na „teniskách v kabelce“ tedy nevidím nic špatného. Takže jednání může proběhnout v lodičkách na jehlách, když před a po jednání dopřejete svým nohám dostatek pohodlí. Mimochodem i některé lodičky mohou být pohodlné!
Neplánujete připravit business kolekci? Reprezentativní, krásnou, trošičku výstřední, ale zároveň takovou, aby přinášela ten nejvyšší zdravotní komfort tam, kde se šéfky a šéfové hodně naběhají? Třeba na veletrzích, výstavách, prezentacích? Abychom „tu dřinu“ zkrátka vydrželi i v třicetistupňových vedrech?
Stále se o to snažíme, ale při průzkumu jsme dospěli k názoru, že se nedá zavděčit každému, a tak to vždy sklouzne k takové konzervativnější klasice. Můj názor je, že jedny z nejpohodlnějších bot jsou sportovní boty, protože jsou vyvíjeny na velkou zátěž. Navrhli jsme například tedy pánskou společenskou obuv Pegada na sportovní podešvi. Zákazníkům ale vadilo, že v zadní části je trochu vidět vzduchový polštář, který zajišťuje maximální komfort při došlapu. Je to tedy o kompromisech. Není nikdy lehké vše skloubit, a ještě za příznivou cenu.
Z jakých poznatků vychází vaše firma při konstrukci nových modelů? Mění se noha člověka? Třeba v souvislosti s životním stylem?
SANTÉ – zdravotní obuv vychází především z našich úspěšných modelů, které se snažíme ještě více vylepšit, plus nabídku rozšířit. Dále pak se snažíme adaptovat úspěšnou zahraniční obuv na českou nohu. Málokdo si uvědomuje, že Češi mají jiné parametry nohy než například Italové, nebo dokonce Číňané.
Ano, noha člověka se vyvíjí a podle našich poznatků v posledních letech i dramaticky. Například v devadesátých letech byl z každoročního měření dětských nohou evidentně znát nástup prodeje levné asijské obuvi z tržnic. A my konkrétně u našeho nejprodávanějšího artiklu pozorujeme v průběhu zhruba 20 let průměrný nárůst více než o půl čísla! Lidé prostě mají stále větší chodidlo.
Mnohé firmy v rámci své firemní kultury nedovolují zaměstnancům přezouvat se, musí reprezentovat. Co zvolit například z vaší nabídky, abychom měli trochu pohodlí?
Firemní kultura je důležitá, ale v posledních letech se dá pozorovat určité uvolňování. Já jako zaměstnavatel sleduji především výkon. Takže naši zaměstnanci mají nárok na firemní oblečení a obutí, ale nikdo jim to nevnucuje.
Doporučujeme tedy všem lidem, aby navštívili lékárnu, zdravotní potřeby nebo přímo Ateliér zdravého obouvání, kde si mohou obuv pořádně vyzkoušet a porovnat.
Kolik prostředků stojí navrhnout a vyrobit nový model? Spolupracujete s externími designéry, nebo máte vlastní vývoj, lékaře a kreativce?
To je velmi specifické. Vyměníte přezku, barvu a máte nový model s minimálními náklady. Ale vytvoření nové podešve stojí zhruba 20 000 až 50 000 na jednu velikost! Záleží na použité technologii. Dále pak musíte investovat do výsekových nožů, šablon a nových různých zařízení. Designéry máme jednak svoje, ale i externí. Záleží na modelu a technologii. S ortopedy také rádi spolupracujeme (např. MUDr. Picek z ORP). Snažíme se jejich poznatky vetknout do našich nových i stávajících vzorů. S kreativci je to těžší. Jejich střih třeba nesedí nebo nelze za rozumných nákladů vůbec vyrobit. Na obuv se nejvíce hodí designéři, kteří mají nějakou zkušenost s výrobou bot či dokážou botu sami udělat.
Češi jsou zahrádkáři, v zeleni dávají odpočinout hlavě. A „ven“ si berou často odložené botky, které byly původně určeny k úplně jinému účelu… Nevadí vám to? Nestálo by za to zacílit tímto směrem?
Je to jejich volba, ale škoda, že si tito lidé neuvědomují, že když teď za obuv ušetří, tak v pozdějším věku je to bude limitovat. Navíc za speciální obuv a různé doktory utratí mnohem více peněz. Osvěta je správná, ale aby byla důvěryhodná, měla by být vedena ze strany státu, pojišťoven, ČOA apod.
ptala se Eva Brixi