S teplem přichází chuť vyrazit za pohybem ven do přírody. Mezi Čechy je oblíbená turistika, běh, a především cyklistika. O tom, jak s jízdou na kole začít, jsme si povídali s Matějem Kretíkem z Endorphin Republic s.r.o.
Je cyklistika vhodná pro všechny?
Pokud nejste zrovna kovaný sportovec, je dobré začít s pohybem nenásilně a pro takové účely je cyklistika úplně ideální. Můžete si totiž vybrat nenáročné trasy, začít jen s pár kilometry, ze začátku se vyhnout velkým kopcům a postupně obtížnost zvyšovat zároveň s vaší fyzičkou. Pokud se nechcete omezovat náročností trasy, můžete si pořídit elektrokolo, které vám pomůže při obtížnějším stoupání. Takže ano, cyklistika je sport, který může dělat opravdu téměř každý.
Jak správně začít?
Cyklistika, stejně jako každý jiný sport, by se měla dělat s radostí, a ne protrpět každé šlápnutí do pedálů. Doporučuji začít s kratšími trasami. Postupné navyšování náročnosti vás bude dělat silnějšími, a pokud vytrváte, za chvíli bez problému ujedete i desítky kilometrů. Jaro je pro takový postupný začátek ideální.
Bývá složité vybrat správné kolo?
Kolo vybírejte podle toho, k jakému účelu jej budete využívat. Jiné kolo zužitkujete „v městské džungli“, jiné pak například v horském terénu. Výběr kol je v dnešní době na opravdu vysoké úrovni, a tak není problém sehnat takové, které vám bude vyhovovat i v případě, že máte nějaké zdravotní omezení nebo vaše výkonnost už není to, co bývala. Při výběru kola se nezdráhejte poradit s odborníkem. Jde zpravidla o větší investici, kterou je dobré si promyslet.
Zmínil jste elektrokola, ta jsou stále vyhledávanější. Je to tak?
Stejně jako u běžného jízdního kola by vás měla zajímat kategorie, vybavení a další parametry elektrokola. Vybírejte pečlivě správnou velikost rámu a kvalitu komponentů podle své náročnosti, řešte materiál, brzdy i odpružení. V současnosti existuje několik druhů elektrokol: horské elektrokolo celoodpružené nebo s odpruženou přední vidlicí, krosové a trekové elektrokolo a městské elektrokolo. Na e-biku najezdíte ročně daleko více kilometrů než na běžném kole, proto myslete především na kvalitu a odolnost. Naopak třeba váha elektrokola není tak zásadní, protože s kolem vám pomůže motor.
Rychlost zajímá asi každého…
Motor elektrokola musí splňovat zákonné normy. U výkonu je to jasně daná hranice, která nesmí přesáhnout 250 W. Silnější motor oceníte především při jízdě v terénu, naopak u městských, trekových a krosových kol většinou stačí výkon slabší. Dle legislativy je omezena také maximální rychlost při použití elektromotoru na 25 km/h. Pokud ale budete sami šlapat více, můžete jet samozřejmě rychleji. V nabídce dnes najdete i rychlejší elektrokola, která vám dopřejí rychlost až
45 km/h. Taková elektrokola je nutné registrovat a dodržovat podobné předpisy jako u mopedu, ale není to nic složitého a za tu rychlost to rozhodně stojí.
Baterie má zpravidla kapacitu mezi 300 až 600 Wh, podle modelu elektrokola. U některých elektrokol lze kapacitu i navýšit. V náročném terénu potřebujete kapacitu 500 Wh a více. Baterie lze z kola vyjmout pro dobíjení, ale i pokud chceme zabránit krádeži. Délka nabíjení opět závisí na zvoleném modelu, ale většinou jde o tři až šest hodin, takže můžete v pohodě jezdit celý den a za krátkou dobu si kolo dobít a opět vyrazit na cesty. Dojezd elektrokola závisí na více faktorech, kterými jsou kromě kapacity a stavu baterie také hmotnost a kondice jezdce, náročnost terénu nebo styl jízdy.
Kolo není jedinou věcí, kterou člověk k cyklistice potřebuje. Co dalšího si ještě pořídit a na co nezapomenout?
Kromě kola si budete muset pořídit i několik dalších nezbytností. Tou první je rozhodně přilba, jejíž nošení je u nás při jízdě na kole povinné pro osoby do 18 let, ale opomíjet by to neměli ani dospělí. Jde o důležitou součást cyklistické výbavy, která vám může zachránit život. Při výběru přilby se přesvědčte, že má odpovídající bezpečnostní certifikaci. Pokud se na bezpečnost podíváme z jiné perspektivy, určitě se vyplatí pořídit si také kvalitní zámek, který vaše kolo uchrání před zloději. Co se týče dalšího vybavení, je vhodné pořídit sadu pro opravu případných defektů, včetně pumpičky a náhradní duše, které budete vždy vozit s sebou. Pokud se chystáte jezdit i za nepříznivých světelných podmínek, pořiďte si bílé světlo na řídítka a červenou blikačku na zadní část kola. Tyto drobnosti můžete při jízdě dát do batohu nebo do speciální brašny, které jsou dnes k dostání v různých variantách pro umístění na řídítka, na rám kola či na nosič.
Poradíte i s oblečením?
U oblečení platí, že by mělo být pohodlné, praktické a mělo by se vám také líbit. Začít můžete klidně s tím, které už máte, pokud vás ale cyklistika nadchne, určitě se vyplatí investovat do něčeho sofistikovanějšího. Všechny kousky by hlavně měly dobře odvádět pot. Zvolte vždy správnou velikost, aby vás nic netlačilo a vše vám bylo pohodlné. Vhod přijdou i malé kapsičky na drobnosti. Přidanou hodnotou jsou reflexní prvky, které zvýší vaši bezpečnost v silničním provozu. Nepodceňujte ani kvalitní obutí.
Co by člověk ještě neměl opomenout, pokud se chystá začít s cyklistikou?
Ne každý si užívá luxusu žití v blízkosti přírody, a tak je občas potřeba projet na kole i městem. V rámci zachování bezpečnosti se tak vyplatí oprášit si pravidla silničního provozu, zjistit si, kdo má v jaké situaci přednost, jak daleko od kraje jet v cyklopruhu či podél parkujících aut. Tomu věnujte ještě větší pozornost ve chvíli, chystáte-li se na kolo s dětmi, a máte tak zodpovědnost i za někoho dalšího.
za odpovědi poděkoval Pavel Kačer