Vyhledáváte prodejny, kde jsou k vám vlídní, milí a pozorní? Kde se nespěchá a kde vládne pohoda? Kde najdete inspiraci, novinky v nabídce kosmetiky i oblasti zdravé výživy? Kde budete mít čas popřemýšlet, rozvážit si, a nakonec vložit do košíku? Zajděte do prodejen ROSSMANN. Překvapí vás voňavý svět rozmanitosti. Proč, to vyplynulo z rozhovoru s Ing. Vladimírem Mikelem, jednatelem společnosti ROSSMANN, spol. s r. o.:
Co se pojí k začátkům firmy ROSSMANN na českém trhu?
Bylo to takříkajíc pionýrské období. V roce 1994 jsme otevřeli naši první prodejnu v Českých Budějovicích, kde má sídlo i naše největší konkurence, a paradoxně právě tento subjekt otevřel svoji prvou prodejnu v Praze, kde od začátku svého působení v České republice podniká ROSSMANN. Také jsme provozovali prodejnu v proslulé pražské ulici luxusu, tedy v Pařížské. To už je ale minulost. Česká republika byla třetí východní zemí, kam naše značka vstoupila kromě Polska a Maďarska. Expanze drogistické sítě ROSSMANN po pádu železné opony v roce 1994 následovala již úspěšný začátek ve dvou jmkenovaných zemích. Pak jsme každý rok otvírali desítky nových prodejen v malých i větších městech.
V roce 1996 vzniklo organizační uskupení RCE (Rossmann Central Europe), jehož vlastníkem se stal německý Dirk Rossmann GmbH a asijský akcionář A.S. Watson, který má zastoupení v Evropě v Holandsku. Naše firma byla řízena tenkrát převážně Holandskem a podle toho byl i vyvíjen náš obchodní koncept. Firma ROSSMANN je zase tradiční německá rodinná společnost, která za tři roky oslaví rovnou padesátku na německém trhu. Majitel, pan Dirk Roβmann, proslul nejen jako velmi osvícená osobnost, ale je rovněž zakladatelem konceptu drogistických samoobsluh, dříve se totiž drogistické zboží prodávalo jen přes pult.
Milujeme fakta vyjádřená čísly, o čem vypovídají?
Síť drogerií ROSSMANN byla založena v Německu v roce 1972. Aktuálně má zastoupení v sedmi evropských zemích v celkovém počtu téměř 4000 prodejen s ročním obratem převyšujícím devět miliard euro. Český ROSSMANN je společný joint venture Dirk Rossmann GmbH Německo a A.S. Watson Hongkong. A.S. Watson je největší health & beauty retailer s celosvětovým obratem
17 miliard euro a 15 000 obchody. V České republice má naše firma nyní 138 prodejen s ročním obratem tři miliardy korun a navzdory velmi silnému konkurenčnímu prostředí se nám stále daří růst.
Čím je charakteristická značka dnes?
ROSSMANN pomáhá svým zákazníkům hledat více krásy a radosti v každodenních starostech, snažíme se inspirovat k optimistickému pohledu na život. A sdělujeme, že se lze potěšit třeba jen jedinou novou rtěnkou, drobností jen tak. A že dělat si malé radosti za to stojí. Kromě stabilního finančního zázemí tak budujeme i svou korporátní identitu, posilujeme důvěryhodnost značky a motivujeme své zákazníky k tomu, aby se do našich prodejen rádi vraceli. Loni jsme v České republice tento směr upřesnili, logo jsme doplnili sloganem A život je krásnější. Chceme tím vyjádřit, že má smysl vnímat, co je pěkné, a to pěkné také hledat.
O jakou skupinu spotřebitelů jste se rozrostli?
Tím, že neustále do sortimentu zařazujeme hodně nových výrobků z oblasti dekorativní kosmetiky a segmentu zdravé výživy, jsme zapůsobili na mladé spotřebitele. Jde většinou o ženy ve věku 30–50 let, ale i mladší. K jejich oslovení nám pomohl nový věrnostní program ROSSMANN CLUB, kdy jako první na českém trhu jsme ustoupili od plastových kartiček, které jsme nahradili aplikací pro mobilní telefony. Tím se k naší velké rodině věrných přidalo mnoho nových klientek. Projevilo se to nejen zájmem o aplikaci jako takovou, ale především růstem obratu, ten stoupá dvouciferně. Potvrdilo se nám, že věrnostní program jsme nejen dobře inovovali, ale zároveň jsme jím velké zákaznické obci přinesli užitečnou službu. Navíc jsme peněženky zákazníků osvobodili od jednoho plastu, a to se v dnešní době počítá.
Nejvíce vám fandí ženy, maminky na mateřské dovolené, babičky. Jak se k vám
tedy staví mladá generace?
Ano, přesně tato skupina zákaznic je pro nás tou nejklíčovější a naše aktivity převážně ladíme tak, aby tato cílová skupina byla zohledněna nejvíce. Nabízíme nejširší sortiment dekorativní kosmetiky mezi drogisty v ČR a právě zde si dívky a slečny přichází nejvíce na své. Je to jejich barevný a voňavý svět.
Změnila se image vaší společnosti za těch 25 let?
Ano, bezpochyby. I z toho důvodu jsme k oslavě našeho letošního výročí v naší klíčové zákaznické komunikaci zvolili vztah matky a dcery. Jde o jakousi symboliku – připomínáme si tím, že tu pro naše zákazníky jsme již napříč celou jednou generací.
Troufám si také tvrdit, že udáváme trendy prodeje měřeno pohledem eko a biosortimentu. Společenská poptávka po výrobcích bio a eko roste velkým tempem a ukazuje se, že lidé chtějí žít a stravovat se jinak než před třiceti lety. A my to v plné šíři akceptujeme a podporujeme. Rovněž jsme se zaměřili na proměnu nabídky z masivní letákové informace v přístup plný laskavosti a porozumění. Začali jsme sázet na zážitek z nakupování. Prodejny dnes vyhlížejí úplně jinak než ty prvopočáteční. Jsou tam všudypřítomné emoce, jde nám o to, abychom souzněli s přáním žen, aby jim u nás bylo příjemně a na nákup se těšily.
Zakládáte si na péči o zaměstnance. Co si pod tím vybavit?
Je to znak naší firemní kultury. Velmi si vážíme loajality, pracovníků, kteří s námi vydrželi třeba deset či patnáct let. Nezastírám, že se u nás skutečně musí pracovat, ale když někdo překlene začátky a zvykne si na náš rytmus a požadavky a vydrží, je to to nejlepší pro obě strany. Když jsme letos na jaře oficiálně slavili 25. výročí značky na českém trhu, pogratulovali jsme před publikem 25 nejdéle u nás působícím zaměstnancům na slavnostním galavečeru v pražském Žofíně a osobně jim poděkoval i pan Roβmann. To byl pro nás všechny pamětní den, vzpomínka jistě na celý život. Dámy si to užívaly, překrásně se na tu slávu oblékly a připravily, a věřím, že i jediný vyhodnocený muž, jeden náš pan skladník, si ty okamžiky vždy rád vybaví…
Společenská odpovědnost i silné sociální cítění, letitá pomoc strádajícím dětem nebo matkám samoživitelkám, to jsou viditelné atributy vašich aktivit. Čím vás to osobně naplňuje? Vychází to například z vašich zážitků z dětství?
Vždy jsem byl vychováván k tomu, že člověk má pomáhat. A navíc si myslím, že ten, který dává, tak i sám získává. Zatím jsem sám naštěstí nikdy pomoc nepotřeboval, vždy jsem stál na vlastních nohou, ale možná se někdy dostanu do situace, kdy tu pomoc potřebovat budu…
Letos uplynulo deset let od chvíle, kdy jsme začali spolupracovat s Nadací Naše dítě, tento projekt přinesl již mnoho dobrého. Koncept charity jsme částečně převzali z Německa a podle našich představ uzpůsobili podmínkám v ČR. Projevuje se to i v komunikaci se zákaznicemi, které mají ve většině případů velké sociální cítění a chápou, že ne každé dítě má to štěstí a může vyrůstat v harmonické rodině. Náš příběh tvoří stovky dětských osudů, nemocných, týraných, hendikepovaných. Letos jsme umožnili 250 dětem ze sociálně slabých rodin cestu k moři, byla to unikátní akce.
Bude ROSSMANN na české půdě v této linii pokračovat?
Ano, určitě bude. Pomoc potřebným spatřujeme jako součást naší firemní strategie, a to nejen v ČR, ale i v ostatních zemích, kde naše firma působí.
Ročně v sortimentu přibývají další a další zajímavé výrobky, hodně z oboru zdravé výživy. Je to proud, který silně rezonuje s potřebami zákazníků. Nač se lze ještě těšit?
V rámci českého trhu jsme jediný řetězec drogerií, který má ucelenou sortimentní nabídku eko/bio v dedikovaných regálech. Pod headlinem Krása je být v souladu s přírodou nabízíme ucelenou strukturu péče o tělo a vlasy, péče o děti, péče o domácnost a zdravou výživu. Naše přírodní kosmetika Alterra a zdravá výživa enerbio jako první v České republice získaly prestižní mezinárodní ocenění pečeti kvality Green Brands za udržitelné podnikání. K celému tomuto tématu probíhala v létě ve všech našich prodejnách speciální kampaň.
Co se týče digitální oblasti, v dubnu jsme spustili, jak jsem již zmínil, náš nový věrnostní program výhradně v mobilní aplikaci ROSSMANN CLUB. Jsme jediný řetězec s kamennými prodejnami, který v rámci věrnostních programů ustoupil od plastových karet a zaměřil se čistě na digitální řešení.
Tak jako naši hlavní konkurenti, tak i my samozřejmě reagujeme na současné trendy v oblasti prodeje drogistického zboží. Směry ve výživě se neustále mění a zákazník je v oblasti výběru potravin čím dál náročnější. Neznamená to však, že vše, co je právě „in“, je bez výjimek našemu zdraví prospěšné. Proto i my dbáme na správný výběr zdravých produktů a kvalitní spolupráci s dodavateli.
Reagujeme na trendy a zařazujeme i potraviny, které jsou určeny pro vegany. Tady snad jen poznámku, že moje manželka se pod vlivem naší dcery, která žije v Anglii, stala vegankou, a nedávno mi sdělila, že oceňuje sortiment ROSSMANN, protože si zde má skutečně z čeho vybrat.
Razantně měníte tvář svých prodejen. Proč?
V minulosti se naše společnost soustředila hlavně na letákovou komunikaci bez emočního budování značky, což pro vnímání spotřebitelů nebylo dostatečné. Chyběla jasná tvář značky. Dosud jsme používali slogan ROSSMANN Drogerie Parfumerie. Po dlouholetém působení naší drogistické sítě na českém trhu si každý zákazník spojí značku ROSSMANN a drogistický řetězec. Od počátku minulého roku máme slogan ROSSMANN. A život je krásnější. Tato změna si klade za cíl u našich zákazníků posílit emoční vazbu ke značce ROSSMANN. Pomáháme hledat více krásy a radosti v každodenních okamžicích tím, že krásu pro ně činíme dostupnou.
Součástí toho všeho je proměna prodejen. Potřebovali jsme zvětšit prodejní plochu, rekonstruovat celý interiér, vyměnit podlahy, přizpůsobit osvětlení, aby byly prodejny vzdušnější, aby se dalo vjet s kočárkem, snížili jsme výšku regálů, aby bylo zboží lépe dostupné. Letos jsme si jako cíl stanovili zmodernizovat 25 prodejen a na příští rok plánujeme tentýž počet. A zřizovat bychom chtěli i další prodejní místa, letos máme sedm nových, zejména ve velkých městech, značný potenciál
je i v samotné Praze. Míříme do obchodních center, nákupních parků, to je budoucnost moderního retailu.
Předvánoční doba je pro vás nejnáročnější. Z jakého důvodu lidé tak rádi obdarovávají své blízké právě drogistickým zbožím, kosmetikou?
Každý si u nás vybere nejen z drogistického zboží, ale i zboží spotřebního charakteru a dalších zajímavých možností. Naše zákazníky se snažíme neustále překvapovat. Každá
žena má ráda voňavé, uspořádané a moderní prostředí jak doma, tak i při nakupování. Naše prodejny v době předvánoční jsou doslova naplněny krásou a pohodou, a kdo z nás by nechtěl zažít to věčné mládí a krásu! A to je to, co u nás vždy najdete.
Také víme, že se v tuto dobu dělí zákazníci na dvě skupiny: muži, kteří shání dárek na poslední chvíli. První, kam jejich kroky vedou, jsou prodejny našeho typu. Druhá skupina klientů bere naši nabídku jako osvědčenou. Když dárek ještě pěkně zabalíme, má svůj nákup takříkajíc bez starostí. Trvá to od nepaměti. Nám to dnes ulehčují vánoční balíčky přímo od našich dodavatelů. I letos bude otevřeno také na Štědrý den. A já věřím, že i tentokrát „zachráníme“ tisíce manželů i manželství…
Co vám práce pro ROSSMANN dala?
Bohaté zkušenosti získané na funkci finančního ředitele a posléze jednatele společnosti u naší firmy mně pomohly zúročit dosavadní profesní znalosti z minulosti u mých předchozích zaměstnavatelů, např. firmy Ahold. Nabral jsem mnoho zkušeností i při spolupráci s našimi mateřskými firmami Dirk Rossmann GmbH a A.S. Watson, realizací charitativní kampaně Dejme úsměv dětem a setkáními s našimi zaměstnanci (převážně zaměstnankyněmi v prodejnách).
Drogistický a kosmetický sortiment mi přirostl k srdci nejvíce. Je to takový voňavý, milý fenomén. Už bych neměnil. Poznal jsem, jak je důležité znát prodej právě od toho skladu nebo nejmenší prodejny, vědět, jak to funguje za kasou, jaká úskalí má doplňování zboží do regálů, co může změnit úsměv prodavačky. Proto máme pravidlo, že když přijímáme někoho například do pozice středního managementu, necháme ho nejprve cvičně projít celým tzv. kolečkem, aby vše okusil a pak lépe porozuměl tomu, proč je třeba volit takový či onaký postup. Zejména mladí pak mohou lépe komunikovat svá rozhodnutí.
Sám za sebe si uvědomuji, že je potřeba vědět, pro koho tady jsme, že jsme tu pro zákazníka a management firmy musí sloužit prodejnám. A že retail je o lidech.
ptala se Eva Brixi