Máte doma svůj tajný sešitek, kam jste se před lety rozhodli zaznamenávat své nemoci, očkování, léky, které vám předepsal internista? Kam jste chtěli přehledně napsat, kdy a co vám na jakou potíž se zdravím zabralo? Chtěli jste tu mít přehled oblíbených bylinkový čajů stejně tak jako doplňků stravy? Jenže, jak šel čas, na své předsevzetí jste zapomněli… A až nyní, třeba v souvislosti s diskuzemi o interakcích léků, jste si uvědomili, že nějaký anděl strážný by se přece jen hodil. Je před létem, dovolenou, co kdyby… Ale nemysleme na nejhorší, ba naopak. Oborová zdravotní pojišťovna nedávno přinesla informaci, čím obohatila svůj jedinečný produkt nazvaný Vitakarta určený pro její klienty. O tom jsem hovořila s generálním ředitelem Radovanem Kouřilem:
Profesně exponovaní lidé na své zdraví myslí většinou až tehdy, když se objeví problém. V ledačemž by jim mohla pomoci prevence prostřednictvím vašeho unikátního produktu, který jste nazvali Vitakarta. Pro koho je určena a jakou navigaci dává?
Svoje zdraví bere velmi vážně stále větší skupina lidí. Vitakarta je aplikace, přes kterou si mohou naši klienti nechat námi proplatit příspěvek na zdravé aktivity, jako třeba permanentku do bazénu, očkování, ale například i na masáže a spoustu dalších věcí. Taky v ní kdykoli vidí, jakou péči a za kolik peněz jim věnovali jejich lékaři a mohou si do ní bezpečně ukládat svá zdravotní data. Samozřejmě funguje rovněž jako online rozhraní pro vyřízení administrativních věcí mezi klientem a zdravotní pojišťovnou. Vitakartu ale budujeme jako ucelený systém pro elektronickou asistenci s péčí o zdraví. Takže u klientů na základě vykázané péče kupříkladu detekujeme možné chronické choroby a pak jim zobrazujeme doporučení, jak se s nemocí vyrovnat. Nejnověji umí Vitakarta sama zjistit i nevhodnou kombinaci lékaři předepsaných léků.
To znamená, že nikdo jiný než klient OZP do systému vstoupit nemůže? Ani za poplatek?
Vitakartu a další výhody od nás dostanete zdarma jako bonus k tomu, že už si platíte běžné zdravotní pojištění. Opravdu ne všechny zdravotní pojišťovny jsou stejné a klientům se snažíme vysvětlovat, že mají od ze zákona povinného zdravotního pojištění očekávat i jiné služby než jen úhradu výdajů za svou zdravotní péči. Byť samozřejmě právě to, tedy zajištění místně a časově dostupné péče, je tou nejdůležitější činností zdravotní pojišťovny a také tou největší hodnotou, kterou klientům dáváme. Klientem Oborové zdravotní pojišťovny se může stát kdokoli, stačí navštívit www.chcidoozp.cz.
Interakce léků je žhavé téma. Máte osobní zkušenost?
Lékové interakce jsou téma zejména pro lidi trpící chronickým onemocněním. A i já už jsem ve věku, kdy si musím dávat pozor na vysoký tlak. Osobní zkušenost s nevhodnými lékovými interakcemi sice nemám, ale ani ředitel zdravotní pojišťovny nemůže znát všechny medikamenty, a zejména jejich možné vzájemné účinky, takže pokud si v lékárně koupím volně prodejný lék, rád se do Vitakarty podívám, jestli k němu není nějaké doporučení, kterým bych se měl řídit. Nekontrolujeme totiž jenom kombinace léků, ale Vitakarta aktivně upozorňuje i na nevhodné potraviny, případně bylinky k daným lékům.
Pojišťovna disponuje zajímavými čísly právě o těchto interakcích. Co vypovídají?
Během pilotního provozu, který fungoval od ledna minulého roku, jsme na potenciálně nevhodnou kombinaci upozornili 15 395 klientů OZP. Tři sta jich vloni využilo možnosti konzultovat bezpečné kombinace léků prostřednictvím naší další služby Asistent zdraví. V letošním roce jsme poskytli konzultace už víc než stovce pojištěnců.
Je určená také pro děti-klienty, nebo jen pro dospěláky?
Vitakarta se všemi svými funkcemi je určená pro všechny naše klienty, tedy pro děti i pro dospěláky. U klientů do 18 let má nicméně do Vitakarty přístup zákonný zástupce, tedy rodič. Funkcionalita, včetně lékových interakcí, je ale stejná.
Jaký je zájem o tuto službu?
Každý den použije Vitakartu v průměru 4000 našich klientů. Dohromady je v ní přihlášených přes 450 000 z našich 730 000 klientů. Takže zájem o ní je vysoký, a to i ve srovnání například s bankovními aplikacemi pro elektronické bankovnictví.
Zalíbila se spíše ženám, nebo mužům?
V rodině jsou to ve velké většině ženy, které mají rozhodující slovo v péči o zdraví. Čili častěji komunikujeme spíše s klientkami než s klienty. Vitakartu ale používají jak muži, tak ženy.
Jednou z přidaných hodnot je funkce, již si lze implementovat do mobilu – ten mi pak oznámí, kdy mám jaký lék užít, případně jaké rozestupy mezi polykáním preparátů mám mít, aby spolu nezačaly nežádoucím způsobem reagovat. Určitě se to hodí také třeba na dovolené nebo v lázních…
Přesně tak. Vitakarta vám může připomínat, že už je čas vzít si svůj lék. Dodržování léčebného režimu je zásadním předpokladem pro úspěch léčby nebo kompenzaci stavu chronicky nemocného člověka. Vitakarta má tu výhodu, že v ní máte všechna data o svém zdraví pohromadě, takže pokud například berete nějaký lék po čase znovu, můžete si ho snadno obnovit z archivu.
Mohou se zájemci o nové technologie těšit na další vychytávky?
Vitakartu rozvíjíme už skoro deset let a budeme v tom dál pokračovat. Jdeme směrem integrace s nositelnou elektronikou. Předpokládám, že nejbližší další krok bude nějaká forma integrace se snímačem EKG v Apple Watch, který byl před nedávnem oficiálně certifikován pro provoz i v České republice.
Může aplikace upozornit na to, že léků člověk polyká zbytečně mnoho a že by mohl některé případně vynechat či snížit jejich dávku?
Zodpovědnost za léčbu pacienta má bezvýhradně ošetřující lékař. Všechna upozornění, která Vitakarta klientům nabízí, proto jasně říkají, že by zjištěná fakta měli konzultovat se svým lékařem, anebo se případně obrátit na našeho Asistenta zdraví, který jim konzultaci s lékařem zajistí. Coby zdravotní pojišťovna máme o našich klientech celou řadu dat, která už tak jako tak mít musíme, abychom vůbec mohli coby zdravotní pojišťovna fungovat. Prací s těmito komplexními daty dáváme klientům velkou přidanou hodnotu. Vždy to ale budou jen pomocná data a tím, kdo zdravotní stav konkrétního člověka zná nejlépe, je vždy ošetřující lékař, který jediný má kvalifikaci upravovat léčebný režim.
Jak může vzniknout nechtěná léková interakce u konkrétního člověka?
Případy skutečně vážných lékových interakcí s negativními dopady na zdraví člověka jsou vzácné. Pokud už nastanou, nezřídka je příčinou to, že pacient prostě zapomene lékaři nahlásit všechny medikamenty, které užívá. I na to ale Vitakarta pamatuje, a náš klient může u lékaře jednoduše spustit aplikaci Vitakarta, ve které má vyjmenované všechny léky, které aktuálně užívá, přinejmenším ty, které užívá na předpis. Do Vitakarty si samozřejmě může zapisovat i léky volně prodejné, u kterých pak interakce sledujeme samozřejmě také. Lékový profil klienta, tedy výpis užívaných léků, je zvlášť praktický také v případě akutní hospitalizace, kdy klient ve složitém zdravotním, a velmi pravděpodobně tedy i ve složitém psychickém stavu, nemusí lékaři v nemocnici z paměti vypisovat všechny léky, které zrovna užívá, ale stačí mu zapnout telefon s naší aplikací.
Jak pracuje pojišťovna s lékařem, který příliš často předepisuje více pilulek, než je nezbytně nutné?
Máme nastavený revizní systém, revizi můžeme spustit i na základě podnětu od klienta. Coby zdravotní pojišťovna ale můžeme mluvit do ekonomické stránky preskripce, ne do léčebného režimu konkrétních pacientů. Existuje nějaký statistický průměr, ale někdy se prostě může stát, že kmen konkrétního lékaře vykazuje z libovolných příčin vyšší nemocnost, takže lékař pak správně předepisuje nadprůměrný objem medikamentů. Naše smluvní lékaře se nicméně snažíme motivovat k racionální farmakoterapii s preferencí ekonomicky výhodnější generické preskripce podporované zveřejňováním pozitivních listů léčiv, tedy zjednodušeně řečeno doporučováním konkrétního léčiva v dané skupině léků pro konkrétní chorobu, a informačním servisem a edukací.otázky
připravila Eva Brixi