Stravování Čechů se za posledních deset let výrazně změnilo. Zejména obědváme mnohem častěji, než jsme byli v minulosti zvyklí. Každý pracovní den si oběd dopřeje sedm z deseti Čechů, o plných čtrnáct procent více než v roce 2009. Druhou nejvýznamnější změnou pak je, že se mnohem méně přejídáme a naopak hledáme nutričně vyvážená jídla. Trend zdravějšího stravování je přitom jasně patrný i v dalších evropských zemích. Vyplývá to z velkého mezinárodního průzkumu stravovacích návyků s názvem FOOD, který před deseti lety iniciovala společnost Edenred ve spolupráci s Evropskou unií. Stravování Čechů se za posledních deset let výrazně změnilo. Zejména obědváme mnohem častěji, než jsme byli v minulosti zvyklí.
Každý pracovní den si oběd dopřeje sedm z deseti Čechů, o plných čtrnáct procent více než v roce 2009. Druhou nejvýznamnější změnou pak je, že se mnohem méně přejídáme a naopak hledáme nutričně vyvážená jídla. Trend zdravějšího stravování je přitom jasně patrný i v dalších evropských zemích. Vyplývá to z velkého mezinárodního průzkumu stravovacích návyků s názvem FOOD, který před deseti lety iniciovala společnost Edenred ve spolupráci s Evropskou unií.
Ještě před deseti lety bylo Čechů, kteří se chtěli hlavně hodně najíst, o poznání více než těch, kteří naopak hleděli na to, aby byl jejich oběd vyvážený. „Dnes je situace naprosto opačná. Velkou porci vyžaduje k obědu čtvrtina Čechů a naopak 44 procent žádá lehčí jídla,“ říká manažerka programu FOOD ze společnosti Edenred Michaela Číhalíková.
Trend zdravějšího stravování deklarují i restaurace. Zatímco před deseti lety silnou poptávku po lehčích jídlech hlásila pouze 3,5 procenta všech restaurací, dnes je to plná čtvrtina. Zájem o zdravější jídlo je ale stále v Česku nejnižší ze všech sledovaných evropských zemí, byť rozdíl již není tak dramatický jako dříve.
Ze srovnávacích průzkumů Edenredu vyplývá další celoevropský trend, a to, že jídlu chceme věnovat kratší čas než dříve. V Česku dává nyní rychlé obsluze přednost 47 procent lidí, o deset procent více než v roce 2009. Podobný směr je patrný i v dalších zemích, nejméně při jídle přitom spěchají Slováci, nejvíce Španělé.
Ve srovnání s dalšími evropskými státy pak je zajímavé, že Čechy nejméně zajímá, kolik za jídlo utratí. To je ale z velké části dané tím, že ze všech sledovaných evropských zemí nejčastěji chodíme do restaurací a vybíráme jídlo ze zvýhodněného poledního menu, které v zahraničí není tak rozšířené.
„Zároveň ale Čechům rychle roste kupní síla a i firmy jim postupně zvyšují příspěvky na obědy. Zde je ale stále prostor ke zlepšení, neboť nejčastější hodnota stravenky je 100 korun, zatímco průměrná útrata za oběd je o dvacet korun vyšší a denní sazba stravného umožňuje zaměstnavateli přispět dokonce až částkou123 Kč. Firmy tak v době nízké nezaměstnanosti mají prostor pro to zaměstnancům na stravném za výhodných podmínek přilepšit,“ říká Číhalíková.
V návštěvách restaurací a závodních jídelen Češi dlouhodobě dominují evropskému žebříčku. Výrazně ale jak v Česku, tak i dalších zemích roste popularita odpočinkových místností, jídlo v nich si dává třetina lidí v Česku, ale třeba skoro šest z deseti Belgičanů.
Celkově pozitivní trendy ve stravování v Česku jsou podpořené i mnohými aktivitami programu FOOD. Ten byl před 10 lety založen společností Edenred a EU s cílem zlepšit stravovací návyky zaměstnanců a v každé zemi hledá Edenred nejvhodnější řešení. V tuzemsku se program zaměřil zejména na spolupráci s restauracemi. Vznikla tak například stejnojmenná síť s logem FOOD. Nyní je v ní cca 1 587 restaurací, které Edenred podporuje v nabídkách vyvážených a zdravých jídel, a to podle kritérií, jež vypracovala společnost STOB. „Síť restaurací FOOD se neustále rozrůstá. Pravidla pro zařazení do sítě jsou jednoduchá: restaurace musí nabízet minimálně jedno jídlo připravené dle principů vyvážené stravy, poloviční porce, salát jako hlavní jídlo nebo nesmažené přílohy k hlavnímu chodu,“ doplňuje Číhalíková. Restaurace v síti FOOD za poslední 4 roky hlásí nárůst svých tržeb o 43 procent.
O program FOOD, který letos slaví 10 let, je stále větší zájem mezi strávníky i mezi restauracemi, a to nejen v České republice, ale i v Evropě. „K programu se postupně připojili například naši rakouští, portugalští nebo rumunští kolegové. Takže díky každoročním průzkumům budou srovnávaná data čím dál tím zajímavější,“ dodala Daniela Pedret, PR manažerka společnosti Edenred.
▬▬
Společnost Edenred je celosvětovou jedničkou v platebních řešeních v oblasti zaměstnaneckých benefitů. Propojuje 830 tisíc klientů z řad firem a veřejných institucí, 47 milionů uživatelů z řad zaměstnanců a 1,7 milionu partnerů z řad obchodníků ve 45 zemích. V roce 2018 díky své globální technologické platformě skupina Edenred zpracovala 2,5 miliardy transakcí provedených zejména prostřednictvím mobilních aplikací, on-line platforem a karet, přičemž jejich celkový objem převýšil 28 miliard eur.Na 8 500 pracovníků skupiny se zasazuje o zlepšování života zaměstnanců, zvyšování výkonnosti podniků i růst obratu obchodníků, a to prostřednictvím tří hlavních oblastí činnosti:- zaměstnanecké výhody (výživa, stravování, spokojenost, volný čas, kultura, osobní služby);- řešení profesionální mobility (palivo, mýtné, údržba, služební cesty);- doplňková řešení: služby korporátních plateb (virtuální platební karty, identifikované bankovní převody, dodavatelské platby), incentivy a odměny (dárkové platformy a karty, motivační programy) a veřejné sociální služby.Akcie společnosti jsou kotovány na burze Euronext Paris a jsou součástí indexu CAC Next 20, FTSE4Good, DJSI Europe a MSCI Europe.
Více informací naleznete na: www.edenred.com
(tz)
Ilustrace Pixabay.com