Reference má letecká cestovní agentura Investa Travel s. r. o. naprosto záviděníhodné a více než prestižní: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Komora pro hospodářské styky SNS, ZVVZ a.s. Milevsko, Ústav jaderného výzkumu a. s. Řež, Univerzita Karlova, Česká zemědělská univerzita Praha, Minerva a. s. Boskovice a mnoho dalších zvučných jmen. Nejen to je však zárukou kvalitních a originálních služeb. Firma vyrostla na základě péče o každičkého klienta, která se odvíjí od serióznosti, zdvořilosti a radosti službu poskytnout.
A pokud právě nyní hledáte někoho, kdo by vám pomohl připravit služební cestu do zahraničí nebo zajistil doprovodný program, případně totéž zorganizoval pro vaše hosty, kteří zavítají do České republiky, jste na správné stopě. Majitele společnosti Investa Travel Ing. Rudolfa Skuhry, CSc., jsem se zeptala:
Co je vlastně Investa Travel? Úzce specializovaná cestovní kancelář?
Na trhu cestovního ruchu působíme nepřetržitě již 21 let. Jsme jednou z mála českých cestovních agentur jediného majitele a po celou dobu naší existence se specializujeme na organizaci a komplexní zajištění služebních a individuálních cest formou moderních cestovatelských služeb a v našem případě spojených i s tradicí. K tomu patří i kolektiv po odborné stránce kvalifikovaných pracovníků.
Jsme akreditováni u Mezinárodní organizace leteckých dopravců IATA se sídlem v Ženevě. Ke své práci používáme globální distribuční systém AMADEUS, díky kterému jsme napojeni na všechny letecké společnosti, což nám umožňuje okamžité vyhledávání nejvýhodnějších leteckých spojů.
Spolupracujeme s předními leteckými společnostmi, např. ČSA, Korean Air, British Airways, Air France, Lufthansa, Emirates, Aeroflot, Turkish airlines atd.
Rádi zajistíme ubytování v hotelích jakékoli kategorie, vyřídíme zapůjčení vozu a řadu dalších běžných i méně obvyklých služeb.
Filozofie je tedy jednoznačná – poskytovat servis firmám, ale i jednotlivcům, privátní klientele, také jim ubrat starosti při zajišťování služebních cest, a pokud možno jim právě takové cestování optimalizovat, zpříjemnit… Tím se lišíte od konkurence?
Není to fráze, ale fakt: umíme nabídnout vhodný poměr mezi kvalitou našich služeb a jejich cenou. A vůbec nejsilnější zbraní je osobní přístup k našim zákazníkům, na které máme vždycky dost času. V průběhu jejich zahraniční cesty jsme jim k dispozici, v případě potřeby i rychlou profesionální pomocí. Snažíme se tak být našim klientům jistotou od organizace cesty až po návrat domů. Snad i proto nám ti, kteří nás již jednou vyzkoušeli, zůstávají věrni.
Spektrum možností, jak využít vaše dovednosti, je vedeno i opačně: umíte vytvořit elegantní program i pro zahraniční návštěvy, které přijedou do českých firem. Oč je u nás největší zájem? Co zajímá podnikatele, kteří zavítají do srdce Evropy?
Programy pro zahraniční návštěvy našich klientů vytváříme opět podle přání, snažíme se však profesionálním citem nabídnout to, o čem jsme přesvědčeni, že by té či oné skupině přišlo nejvíce vhod. Rád bych zdůraznil, že naše nabídka není jen pro pány, ale velice často i pro jejich dámský doprovod. A ač my Pražané často hartusíme na všechno možné, co souvisí s životem v našem hlavním městě, cizinci mají Prahu stále velice rádi. Takže prvořadě jde o poznávání naší metropole, návštěvy lázní, zámků a různých kulturních památek v celé ČR. Oblíbené jsou i výlety do zahraničí, třeba do Vídně, Drážďan, Berlína, Mnichova. Značný zájem je o návštěvy sportovních utkání nebo o rozmanité výstavy, koncerty, divadelní představení.
V neposlední řadě pak čtyřiadvacetihodinová lékařská výjezdní a konzultační služba a zajištění veškeré potřebné návazné péče.
Chystáte jistě i nějaké novinky pro rok 2014. Můžete již něco prozradit?
Bude to široký Hobby program pro cestovatele do Jižní Koreje i s možností meditací v buddhistických klášterech. Dolaďujeme to s naším novým partnerem a sami se na to velmi těšíme.
To nezní špatně. Lidé přesycení technikou a technologiemi takový způsob relaxace vyhledávají stále častěji…
Ano, svět kolem nás uhání čím dál rychleji a stres je naší noční můrou. Člověk to potřebuje vyrovnat, a tak nás napadlo umožnit i našim klientům tuto variantu. Z našich průzkumů i osobních rozhovorů vyplynulo, že ve firmách i mezi nepodnikateli by o tuto možnost mohl být značný zájem.
Ale vím ještě o jedné vítané službě…
Ano, zatím jsme ji nepropagovali příliš, a tak ne každý tuší, co všechno dokážeme. Nabízíme jednu specialitku, která není nová, ale určitě užitečná – pokud chce klient putovat do zahraničí se svým zvířecím miláčkem, zejména tedy psím, můžeme se postarat také o něj, a to například ve spolupráci s příslušným hotelem a jeho restaurací. Dokonce přepravujeme psy i na mezinárodní výstavy, zařídíme potřebné doklady, jako jsou očkovací průkazy a další formality. Neorganizujeme tedy jen cestování podle přání lidí, ale také podle potřeb jejich věrných společníků.
Vy sám jste projel takřka celý svět, a to ve vysoké manažerské pozici, byl to impulz, který vás přivedl k myšlence, založit v roce 1992 právě firmu Investa Travel?
To možná také, ale podle zásady, že zločinec se vrací na místo činu, rozhodující byly vzpomínky na mé mnohaleté působení aktivisty v tehdy velmi populární CKM.
Ostatně, ví se o vás, že jste přežil i jednu z největších leteckých katastrof poslední doby. A přesto vás to neodradilo podnikat právě jako letecká cestovní agentura.
To jsou taková ta osudová dramata. Pamatuji se na to přesně: 23. května 1988 startoval v San José v Kostarice Boeing 727-100 místní letecké společnosti. Chtěl jsem s ní letět do Nikaragui, start se ale nepovedl, letadlo se na zemi rozlomilo a začalo hořet. S jedním Kubáncem (dva stokiloví chlapi) jsme otevřeli vzpříčené dveře a pomáhali evakuovat pasažéry, než stroj vybuchl. Asi jsem se tehdy podruhé narodil.
A létáte stále jako klient své vlastní cestovky. Nebojíte se?
Nebojím. Myslím, že jsem si tento typ smůly již vyčerpal.
Kam byste se ještě rád podíval?
Nikdy jsem nebyl v Austrálii. Ta mě láká.
Velmi důvěrně znáte teritorium bývalého Sovětského svazu. Jak se tyto země mění po stránce businessu?
V bývalém Sovětském svazu jsem byl asi padesátkrát. Je škoda, že jsme tento trh v minulosti opustili. Dnes tam zjevně operuje zahraniční konkurence a my ho musíme znovu těžce dobývat. Výhodou je, že k nám Rusové mají stále ještě vřelý vztah, naše starší generace umí rusky, a řada kontaktů se neztratila, ale rozvíjí se. Přesto všichni víme, že nám ujel vlak, a tak se snažíme některé názory rychle přehodnotit. Řekl bych, že mladší ročníky zatím obdivují více západní země, ale rusky se již zase brzy začnou učit, bude to nutnost. To průmyslníci již pochopili.
Z hlediska cestovního ruchu je to země nedozírných možností a na svůj boom teprve čeká.
Kde se o vaší nabídce firmy dovědí a co mají udělat k tomu, aby jejich výjezd za hranice byl výhradně ve vaší péči?
Doporučuji se nejprve podívat na naše webové stránky www.investa-travel.cz a zavolat nám nebo poslat mail. Je to nejjednodušší způsob kontaktu. Přemýšlíme také o nové reklamní kampani, ale ještě více pracujeme s osobními referencemi. Ty jsou v našem businessu velmi ceněné. Pokud má s našimi službami někdo dobrou zkušenost, pak je rád doporučí známým, kolegům, obchodním partnerům, je to pro nás nejlepší pochvala i cesta za klientem.
Obecně se ale hodně šetří. Pomůžete vytvořit takový itinerář, který bude zajímavý, a přitom vyjde levněji a stojí méně času, než pokud si to firma dojedná vše sama?
Ano, souhlasím, každý zákazník se snaží utrácet rozumně. Ale vyplatí se ušetřit pár set korun a strávit hledáním na internetu spoustu času a ve finále zjistit, že zahraniční zákazník schůzku zrušil a já si zakoupil letenku nevratnou se 100% stornem? My na to jdeme na základě letitého know-how a našim zákazníkům vytvoříme itinerář šitý přímo na míru s tím, že zároveň nabídneme i jiné zajímavé varianty v několika cenových relacích. Zákazník má tedy vždy na výběr. Ne vždy to nejlevnější je také nejoptimálnější.
Také je třeba vzít v úvahu, že online systémy vyhledají vždy jen ta nejlevnější spojení, mnohdy však s dlouhým čekáním na přestup z jednoho spoje na druhý, a nezohledňují bonusové programy leteckých společností, kterých může být zákazník členem, a tím může být např. bezplatně povýšen do třídy business či mu náleží jiné výhody. A co podmínky tarifu? Čte si zákazník na internetu, že letenka je nevratná a neměnná nebo že za pár set navíc může mít letenku měnitelnou i vratnou? Toto vše mu naše CK nabídne a podrobně vysvětlí.
Naše cestovka taktéž zákazníkovi doporučí hotely v cílové destinaci, opět zašle několik možností v několika cenových relacích, a to i s recenzemi.
A na závěr – vystát si dlouhé fronty čekáním na ambasádách při podávání žádostí o víza a opět další frontu při vyzvedávání (Čína, Rusko, Indie atd.) obere zákazníka o spoustu času, někdy i několik dnů.
Proč tedy tyto starosti nenechat na odbornících a za komplexní servis si nepřiplatit?
Jsou to vždy dvě strany jedné mince. Dovolil bych si však sázet na jistotu než na odvahu dát se cestou dobrodruha.
A jak lze služební cestu kombinovat s dovolenou či studijním pobytem?
To je běžná záležitost a naši cestovatelé ji rádi využívají. Je to efektivně prožitý čas, a když je vše dobře a užitečně sladěno, přinese to klientovi i nám ten správný pocit ze spolupráce. V příštím roce to předvedeme právě na Jižní Koreji.
Určitě vám čas přivál i spousty kuriozit…
Snad ještě k té Kostarice. Letadlo hořelo a já v něm ještě sháněl aktovku, ve které byl diář a jako dárek pro partnera láhev becherovky, kterou jsem prozíravě neměl v kufru. Když jsme leželi za mezí a čekali na sanitky, tak jsem nabídl staršímu anglickému páru, který nepodlehl panice a statečně nám pomáhal zachraňovat. Byla to litrovka, vypili ji bleskově a mně nedali ani přičichnout. Dodnes si píšeme.
Začíná rok, který již nemá třináctku na konci. Bude se nám lépe dařit? Nastává lepší čas pro podnikání?
Nejsem pověrčivý. Zato jsem i při svých zkušenostech optimista. Ctím zásady pracovitosti, slušnosti, vstřícnosti, ochoty, umění domluvit se. Samozřejmě podnikatelské prostředí hraje velkou roli, ale věřte, že v každé zemi je něco, co tamní business obtěžuje i co mu prospívá. Možná se již vrací doba, kdy si jednotlivé subjekty u nás budou muset více vycházet vstříc, držet slovo, bedlivěji dbát o morálku. Takže: příležitost k tomu, aby se podnikatelům lépe dařilo, je. Jde o to, jak ji kdo využije. Zdravím tedy vaše čtenáře a budu mít radost, když nás někdo „nový“ vyzkouší.
otázky připravila Eva Brixi