Jak zaujmout mileniály

Mariana Prachařová

Pomůže silný a reálný příběh, otevřenost a inovativní přístup. Kdo jsou to vlastně ti mileniálové? Jde o generaci lidí, kteří se narodili před přelomem tisíciletí. Toto období se většinou datuje zhruba od roku 1983 do poloviny 90. let, někdy se uvádí až do roku 2000. Jinak jsou nazýváni také jako generace Y. Když mileniálové vyrůstali, technologie ještě nebyly tak rozvinuté, na rozdíl od následující generace Z tak netrávili svůj čas online od útlého dětství. Dá se říci, že mileniálové rostli zároveň s technologiemi. Moderní technologie jsou jim tak velmi blízké, sociální sítě využívají naplno a život si chtějí především užít.
Zaujmout mileniály je čím dál těžší. Není to úplně ztracená generace, jak si část jejich rodičů, učitelů nebo starších kolegů myslí. Jde o sebevědomé osoby, které si dokážou jít za svým. „Informace pro ně velmi rychle stárnou, a navíc mají pocit, že všechno a všechny znají, všechno ví (líp) a všude byli. A kde nebyli, tam brzo pojedou, protože to mají ve svém bucket listu hned u kariéry digitálního nomáda. Abychom věděli, jak mileniála zaujmout, musíme nejprve pochopit, jaký je,“ říká Matěj Kretík, majitel talentové agentury Bookin Agency, http://www.bookinagency.cz/ a producent.

Pracovní život

Práce je pro něj důležitá, potřebuje, aby jej bavila a na rozdíl od předchozích generací pro něj není jen zdrojem financí. V práci se chce realizovat, je-li dobře motivován, umí podávat skvělé výkony a jít si za svým. Na druhou stranu však nemá rád, když prací trpí jeho osobní život. Nechce pracovat 12 hodin denně, chce mít čas a užívat si.
Osobní život a vztahy
Dostudovat, mít svatbu, založit rodinu – na takový postup byly zvyklé předchozí generace. Mileniálové jsou podle Matěje Kretíka z http://www.bookinagency.cz/ první generací, která k životu přistupuje jinak. Daleko častěji žijí jako singles, než se usadí, chtějí toho zažít co nejvíce. Cítí, že žijí ve světě nepřeberných možností a nechtějí sázet na první kartu. Někteří dokonce dlouhodobé vztahy nevyhledávají vůbec. Důležitý je pocit svobody.

Volný čas

Volný čas je pro mileniály velmi důležitý, chtějí mít dostatek času na své koníčky, chtějí se bavit a trávit čas se svými přáteli. Oproti generaci svých rodičů mají možnost cestovat a naplno toho využívají.

Jídlo

Mileniálové jsou generací, pro kterou je důležité stravování. Bylo prokázáno, že tato skupina lidí utratí za jídlo daleko větší procento svých příjmů než předchozí generace. „Zajímá je zdravý životní styl a lokální potraviny. Rádi se stravují v restauracích. Jde o generaci gurmánů, vyhledávají trendy bistra a kavárny, s jídlem se rádi chlubí a fotí si jej na Instagram. Oproti předchozím generacím pijí více kvalitní kávy a méně se vyhýbají alkoholu,“ říká Matěj Kretík, majitel talentové agentury Bookin Agency, http://www.bookinagency.cz/ a producent.

Móda

Odívání je pro mileniály důležitou součástí života. Snaží se, aby je to, co si oblékají, charakterizovalo a vyjadřovalo jejich postoje. Mnoho z nich dává přednost udržitelné módě, oblečení s příběhem a oblíbené jsou i second handy. Trendy sledují na sociálních sítích a o módě mají přehled.

Co mileniála zaujme

Mileniál ve velkém nakupuje přes internet, a to nejen elektroniku, či módu, ale v dnešní době například i běžné potraviny. Nejvíce ocení rychlost, při nákupu nemá rád zbytečné složitosti a dlouhé vyplňování formulářů. Má-li otázky či problém se zakoupeným produktem, očekává rychlou komunikaci a řešení. Nenechá se opít rohlíkem a dokáže být velmi kritický.

„Chcete-li mileniály zaujmout jako značka, pomůže vám silný a reálný příběh, otevřenost a inovatnivní přístup. Mileniálové také očekávají, že s nimi budete jednat individuálně, hromadná komunikace na ně nefunguje. Také se nevyplatí na ně tlačit, potřebují svůj prostor. Mileniálové mají rádi značky, které mají jasné poslání, jsou autentické a komunikují otevřeně. Je potřeba se odlišit a nabídnout něco netradičního,“ radí Matěj Kretík, majitel talentové agentury Bookin Agency.

Ze značek působících u nás to s mileniály umí dle Kretíka dobře třeba Coca-cola, jejíž úspěch tkví hlavně v tom, že tento segment podchytila brzy. V poslední době se jí vyplatila zejména spolupráce s Ester Ledeckou. Pak jde o firmy, které mají výhodu v tom, že nabízejí pro mileniály velmi atraktivní produkty, jako příklad můžu uvést z oblasti módy Queens, Footshop, Snapbacks.cz, Streetsportline.sk, Freshlabels a další. Z kosmetiky je to pak třeba Benefit Cosmetics nebo Lush specializující se na koupelové bomby, které vizuálně vypadají velmi dobře na Instagramu.

„Velmi dobrou platformou pro zaujetí mileniálů jsou sociální sítě. Z vlastní zkušenosti mohu uvést facebookové příspěvky, které zaujaly na profilu Snapbacks.cz. V obou případech šlo zejména o včasné podchycení nějakého trendu či situace, která byla v danou chvíli aktuální. Například v době obliby hry Pokémon Go! jsme do naší kamenné
prodejny Senovážná 6 umístili pokéstop, tuto informaci jsme zveřejnili na Facebooku a přilákali tak spoustu hráčů přímo do prodejny, ti nejlepší mohli získat slevu na nákup. Další úspěšný facebookový příspěvek u nás reagoval na módu krátkých dámských džínových šortek a lehce si vystřelil ze zpěváka Pala Habery, který podobné šortky v minulosti nosil,“ uvedl příklad Kretík z Bookin Agency. Jde hodně i o to představit mileniálům produkt nějakou zábavnou a neotřelou formou.

I když je trend influencerů záležitostí spíše generace Z, ani mileniály nenechávají chladnými. I zástupci této generace mají například své oblíbené bloggery, youtubery nebo instagramery. Jsou v tomto ohledu náročnější než mladší generace, obsah jim musí dávat smysl a mít přidanou hodnotu. Rádi sledují například blogy či vlogy o gastronomii či cestování, v kterých hledají inspiraci. Zde se značkám nabízí mnoho prostoru ke spolupráci s danými influencery.

Z influencerů, kteří mohou zaujmout tuto skupinu můžeme jmenovat třeba Jirku Krále, který nedávno oznámil konec na YouTube, dále Kovy, Johny Machette, Maxim Habanec. Mezi úspěšnými influencerkami to jsou pak třeba Shopaholic Nicol, Gabriela Heclová či Mariana Prachařová.

(tz)