Umělá inteligence jako pojem pomalu, ale jistě přesahuje komunitu vývojářů a počítačových nadšenců. Stále častěji totiž v podobě konkrétních aplikací proniká do každodenního života. A tak, i když o tom možná nevíme, přicházíme do kontaktu s umělou inteligencí už několik let. Proto přinášíme pět na první pohled všedních situací, ve kterých jste se s touto „chytrou“ technologií s největší pravděpodobností setkali.
1. Online nákupy
Ne každý nákup je plánovaný. Ke spontánním rozhodnutím zákazníků přispívají třeba doporučení na stránkách e-shopu, která jsou ve své nejvyšší verzi řízena umělou inteligencí (AI). Stačí, když zákazník přijde na web a začne si prohlížet produkty. Na pozadí webu se okamžitě spouští proces analýzy jeho zájmů, který předpovídá, o co by mohl mít ještě zájem. Čím jsou elektronické katalogy obsáhlejší, tím je tato funkce užitečnější a šetří kupujícímu čas.
Na své si ovšem přijde i prodejce, který může pomocí chytrých algoritmů zvýšit obrat až o 53 %, jak uvádí agentura McKinsey na příkladu Amazonu. Online gigant sáhl po inteligentních doporučeních jako první, později ho následovali neméně obrovští konkurenti eBay a Alibaba.
Umělá inteligence zabudovaná v mobilním telefonu se zrodila v roce 2017. Průkopníkem v této oblasti je společnost Huawei, která v listopadu minulého roku představila první telefon s neuronovým procesorem podporujícím AI.
Letos v březnu se hranice využívání AI ve smartphonech posunula ještě dále, a to díky modelům z nové řady Huawei P20. Nový telefon se dokáže naučit návyky svého majitele, podle nichž pak optimalizuje výkon, spouští aplikace a významně šetří baterii. Ta u špičkového modelu Huawei P20 Pro i navzdory velkému displeji vydrží až dva dny.
Chytrý telefon tak získává obrysy inteligentního pomocníka, který uživateli reálně usnadňuje některé aspekty života. I když se pojem „inteligentní asistent“ používá již několik let, až nyní se přibližujeme ke službě, která umí jednat samostatně, bez dohledu a neustálých příkazů. Pomůže například s organizací fotogalerie tak, že v ní můžete vyhledávat obrázky na základě typu fotografované scény – AI sama rozliší, zda jde o krajinu, jídlo nebo vašeho kamaráda.
3. Mobilní fotografie
Společnost Huawei šla ale dál, když postavila umělou inteligenci do role profesionálního fotografa, a tak způsobila malou revoluci ve focení mobilním telefonem. V čem revoluce spočívá? Především v tom, že se fotky z telefonu konečně mohou v mnoha ohledech vyrovnat těm, které vyfotila zrcadlovka.
Umělá inteligence zanalyzuje záběr ještě před vyfocením a automaticky upraví některé nedostatky – vyrovná horizont, navrhne přiblížení nebo oddálení, pokud hrozí, že by se zamýšlená scéna do záběru nevešla celá. Co je ale hlavní, smartphone s touto technologií umí rozpoznat, jaký objekt fotíte. Ať už jde o krajinu, západ slunce nebo třeba kytici řezaných květin, automaticky nastaví foťák tak, aby byla fotka co nejlepší.
Základy optiky, které dosud byly součástí výuky v rámci kurzů fotografie, zvládne umělá inteligence v modelu Huawei P20 Pro aplikovat rychleji než člověk. Kvalitě fotek navíc napomáhá stabilizace obrazu, kterou poprvé v historii rovněž řídí umělá inteligence.
4. Spamový filtr v e-mailové schránce
Google v květnu minulého roku oznámil, že schránky jeho e-mailové služby Gmail dokáží odfiltrovat 99,9 % spamových zpráv. V této oblasti by umělou inteligenci hledal jen málokdo. K mimořádně vysokému číslu se však americká společnost dopracovala díky zapojení strojového učení (podskupina umělé inteligence) už v roce 2015.
Jde zatím o jediného známého poskytovatele e-mailových služeb, který přišel s touto vyspělou technologií. Jelikož e-mailové účty od Google využívá přibližně pětina světové populace, uživatelé si na tento pohodlný standard poměrně rychle zvykli.
Každý s účtem na Gmailu navíc může umělé inteligenci pomoci, aby byla ještě chytřejší. Stačí, když nevyžádané maily označí jako spam. A naopak, pokud důležité zprávy omylem skončí ve složce nevyžádané pošty, klikne na možnost „toto není spam“. Technologie tyto kroky zaznamenává, aby poštu propříště třídila ještě efektivněji.
5. Virtuální asistenti
Kontakt s umělou inteligencí je nejviditelnější u digitálních asistentů. Jejich úkolem je rozpoznat příkazy v mluveném či psaném dialogu a reagovat na ně. V praxi můžete mluvit s robotem od roku 2011. Předchůdci současné technologie sice pochází ještě z minulého století, ale první skutečně interaktivní chatbot si musel na svůj zrod počkat přesně 50 let.
S virtuálním asistentem můžete komunikovat například v navigaci svého auta nebo přímo ve smartphonech. Chatbot společnosti Mastercard zase rád zodpoví vaše dotazy týkající se výše výdajů. A pokud vás zajímá konkrétní téma v americkém magazínu The Wall Street Journal, řekněte to robotovi, který se za vás postará o správný výběr článků.
Mnozí odborníci se shodují, že vývoj umělé inteligence již nyní překračuje rychlost, jakou mu původně předpovídali. Lidstvo se ještě v tomto století dočká významných posunů. Zažijeme éru autonomních vozidel (jak ukázal nedávný test Porsche Panamera a Huawei). V žebříčcích hitparád budou skladby, které nezkomponoval člověk, a lékařská diagnostika se přesune do rukou robotů – internistů.
Do momentu, kdy inteligentní stroje předčí lidské mozky, ovšem zbývá ještě několik dekád. Zatím je úkolem lidstva kromě technického pokroku i vyřešení etických, společenských a systémových dopadů.
(tz)