S logistikou se to má jako s teorií relativity. Všichni už o ní slyšeli, vědí, že je důležitá, ale kdyby ji měli popsat, budou tápat. „Laicky a velmi zkráceně řečeno je logistika soubor činností, jejichž cílem je dostat zboží ve správném čase na správné místo v požadovaném stavu a za odpovídající cenu. Zahrnuje tedy vše, co se se zbožím děje v celém řetězci – různé druhy přepravy a doručení, jejich kombinace, skladování, úpravy zboží, balení a hlavně pečlivé ukládání a sdílení informací o každém pohybu a změně,“ popisuje Eva Děkanová, marketingová manažerka společnosti Geis CZ, a připomíná, že rozhodně nejde o nějaký nový „vynález“: „Jako spousta jiných věcí, třeba konzervy či čajové sáčky, i logistika vznikla původně pro potřeby armády, a to již v antice. Už tehdy totiž existovali důstojníci, kteří měli na starosti ubytování a zásobování.“ Současná logistika je sice poněkud jiná, ale její podstatou stále zůstává efektivní skladování a přemisťování zboží.
„Logistika je dnes nemyslitelná bez výkonného a bezpečného IT řešení. Pracujeme s obrovským množstvím dat, jejichž analýza nám pomáhá zefektivňovat veškeré naše činnosti,“ říká Eva Děkanová a dodává: „Naše systémy jsou plně adaptabilní na různé požadavky zákazníků a nově příchozí technologie. Díky tomu dokážeme přepravit, skladovat, upravovat a expedovat jak velké množství menšího zboží, tak i zásilky obrovských rozměrů.
Doprava
Logistický operátor musí umět nabídnout optimální řešení. „Výhodou našich systémů je to, že můžeme kombinovat mezi balíkovou, paletovou a celovozovou přepravou nebo dokládkou zboží, takže zákazníkům vždy dokážeme vybrat nejefektivnější způsob přepravy,“ říká Karel Drbal, obchodní ředitel Geis CZ. „Benefity z toho plynoucí, například možnost přepravit naráz výrazně odlišné typy zásilek, přenášíme plně na naše zákazníky,“ zdůrazňuje Drbal. I díky tomu loni objemy zboží přepraveného firmou Geis vzrostly v procentech meziročně dvouciferně. „U některých komodit přetrvává tlak na rychlost, ale stále častějším požadavkem je spolehlivost doručení. Co nejpřesnější stanovení časových oken navíc ve finále usnadní doručení a komunikaci jak nám, tak příjemci zásilky,“ dodává Karel Drbal.
Tahoun jménem e-shopy
Hlavně v balíkové přepravě se projevuje prudký nárůst e-commerce. „Mezi naše zákazníky patří řada e-shopů. To je také důvod, proč se mění poměr mezi doručením do firem (B2B) a na soukromé adresy (B2C). V roce 2017 jsme z celkového počtu zásilek doručovali na soukromé adresy již 30 procent. V e-commerce se mění skladba zboží, velikost zásilek, ale také požadavky zákazníků. Týká se to hlavně monitoringu zásilek, kdy odesílatel i příjemce chtějí mít co možná nejpřesnější informace o doručování, tedy různé druhy avíz, upřesňování časového okna doručení, ale také třeba možnost určit si parametry pro doručení,“ popisuje Lukáš Novotný, obchodní ředitel Geis Parcel CZ.
U balíkové přepravy je stále populárnější také platba kartou či možnost vyzvednutí zásilky na výdejním místě. K tomuto účelu má Geis vlastní síť výdejních míst – Geis Pointy. „Naši síť rozvíjíme nejen v České republice, ale také na Slovensku a v Polsku. Aktuálně zahrnuje téměř 800 výdejních míst s dobrým přístupem a příhodnou otevírací dobou a přeprava na ně je obvykle levnější než doručení na adresu,“ uvádí Lukáš Novotný.
Logistický řetězec
Jak tedy může logistika vypadat?
Vyzvedneme zboží přímo u výrobce nebo dodavatele v podstatě na celém světě a dopravíme ho do Evropy. Při důrazu na rychlost využíváme leteckou přepravu, když na čase tolik nezáleží, zvolíme námořní přepravu. Z přístavu nebo letiště dopravíme zboží do Česka, vyclíme a uskladníme ve svých skladech.
Zboží připravíme k distribuci tak, jak zákazník potřebuje: upravíme a přebalíme, opatříme etiketami, přidáme letáky, seskupíme do přepravního balení. Pokud má zákazník problém s balením, navrhneme obal a dodáme všechny potřebné balicí materiály.
Na základě objednávek potom zboží dodáme konečnému příjemci. Pro přepravu zvolíme nejefektivnější způsob podle objemu a charakteristiky zboží. Při velkém množství zboží využíváme celovozovou přepravu, pro menší zásilky volíme naši systémovou přepravu paletových zásilek a malé zásilky, včetně těch na soukromé adresy, putují přepravním systémem pro balíkové zásilky.
Neprodané zboží dopravíme zpět do skladu, nebo tam, kam si zákazník zvolí.
Pro soukromé adresáty máme síť výdejních míst, na které si příjemce může balík buď poslat, nebo si ho přesměrovat. Tuto službu využívají naši zákazníci z řady e-shopů (nejen ti, kterým zajišťujeme celý provoz jejich e-shopu, protože služby skupiny Geis jsou zahrnuty v řadě
e-shopových platforem.
A co je důležité, vždycky víme, kde, v jakém množství a v jaké stavu se zboží v rámci logistického řetězce pohybuje. Náš klient dostává report o všech činnostech a pohybu zboží tak, jak potřebuje.
Samostatnou a velmi sofistikovanou kapitolou je pak doprava a skladování výrobních komponentů a jejich dodávka přímo do výroby zákazníků přesně na čas nebo odběr hotových výrobků z výrobních pásů klienta a zajištění všech skladových operací, balení a distribuce výrobků do destinací v Česku, ale i například do zámoří.
(tz)
Ilustrační foto Pixabay.com