Rodinné firmy tvoří osobitou linii dějin podnikání. Řekla bych, že z jejich businessu čiší svým způsobem jednoduchost, rozvaha, šetrnost, zdravý selský rozum. Rodinné firmy si na nic nehrají, jde jim kromě výsledku o dobrou pověst, ctí přízeň zákazníků. Váží si i své vlastní invence, postupů, pravidel, prozíravosti, vzájemné spolupráce. Mívají vřelý vztah k zaměstnancům, k učení se, pokroku, a k investicím se staví pod drobnohledem udržitelnosti a potřeb následníků. To vše ústí v moudrost let, z níž mohou čerpat i další generace.
O těchto vlastnostech rodinných společností jsem měla možnost opakovaně přemýšlet při březnové návštěvě firmy Manner & Comp. AG ve Vídni. Od recepce v nenapodobitelné mannerovské růžové až po výrobu oplatek, kde moc lidí nepotkáte, až po laboratoře, jimiž prochází všechny suroviny i hotové sladkosti. Duch sounáležitosti a loajality k firmě odrážel filozofii Manner: podnikat poctivě, snažit se, a v práci nacházet smysl.
Obchodním a marketingovým ředitelem pro Českou a Slovenskou republiku je Aleš Aldo Koláček. Firma Josef Manner s.r.o. sídlí v Brně, i když, v přeneseném slova smyslu i v povědomí těch, kteří ctí dobré řemeslo a nešizené dobroty. Aleše Aldo Koláčka jsem se zeptala:
Čím se může rodinná firma Manner dnes právem pochlubit?
Je to řada atributů. Společnost Josef Manner & Comp. AG založená v roce 1890 je specialistou číslo jedna na výrobu vaflí, dražé a pěnových produktů na rakouském trhu s oplatkami a číslem dvě na rakouském trhu s cukrovinkami. A to už je co říci. Například v roce 2015 dosáhl rakouský tradiční výrobce oplatek obratu 91,9 milionů euro. Rád opakuji, že své výrobky dodává na trh stále v nezměněné receptuře, nešizené, stejně originální. Bez ohledu na měnící se ceny třeba lískových oříšků, kterých je velký spotřebitel a nakupuje je v Turecku. Export míří do 50 zemí celého světa. I to je důkaz, jak je tato značka ceněna.
Brněnská kancelář je jednou ze tří, jež Manner zřídil pro distribuci a propagaci výrobků. To znamená, že je brněnská adresa svým způsobem dosti unikátní…
Spíše je to o velké zodpovědnosti. Nejde nám samozřejmě o to, aby každý Čech či Slovák denně nezřízeně konzumoval oplatky, banánky v čokoládě nebo Mozartovy koule, ale aby tyto doplňky jídelníčku a slavnostní nálady patřily k příležitostem, pro něž jsou vhodné, aby si na nich lidé pochutnali a ocenili jejich kvalitu a výjimečnost. Z Brna řídíme prodej v České i Slovenské republice. A já mám radost, že našich příznivců přibývá. Mezi významné odběratele dnes patří i řada firem, které například z našeho sortimentu pořizují vánoční dárky i dárky k jiným významným příležitostem.
S jakou novinkou jste letos přišli?
Jsou to Manner křupavé Müsli. Od letošního roku tak milovníkům těchto pokrmů přinášíme možnost s Mannerem i snídat. Obsah 52 % celozrnného podílu zaručuje vysoký podíl vlákniny, a tak jsou dobrým startem do nového dne. Rád bych připomenul, že mají nízký obsah cukru, přesně to je o 30 % méně než běžně prodávané müsli různých jiných výrobců. Důležité je, že spotřebitelé naleznou tento produkt v celém světě v téže kvalitě. Pro tradiční rodinnou firmu Manner totiž platí, že kvalita výrobků je pro každý region shodná, tedy vysoká. Tím, že se vyrábějí pouze na jednom místě, ve Vídni, je absolutní kontrola toho, co výrobky obsahují. A to počínaje surovinami, které nepřekročí výrobní proces, dokud nejsou překontrolované v laboratořích Manner, a konče nesmlouvavou kontrolou toho, co opouští výrobní linky. Informace o tom, že někteří výrobci receptury mění podle zemí, kam dodávají, pro Manner neplatí. Ostatně posuďte to z hlediska ekonomického – měnit a hlídat receptury podle toho, kam výrobek pojede, je nesmysl, bylo by to, když už nic jiného, prodělečné. A ještě jedna zajímavost – Manner křupavé Müsli jsou vhodné i pro vegany.
Kvalita potravin je sledovanou ingrediencí zpráv médií, o kvalitu na talíři se zajímá celý národ v souladu s diskuzemi o zdraví. Co na to Manner?
Když jste procházela výrobou i laboratořemi, určitě jste si všimla, že veškeré procesy nejsou náhodné, ale naopak jde o systémový, propracovaný přístup k jakosti, normám, zásadám. Požadavky na kvalitu jsou skutečně prvořadé. Manner si vybírá dodavatele, sám si suroviny pečlivě kontroluje, a pokud nevyhoví, je zásilka vrácena. Například si vyrábí „doma“ veškerou čokoládu počínaje pražením kakaových bobů. Například oplatky Neapolitaner jsou tradiční, nejprodávanější produkt společnosti, který se stal symbolem vídeňské kultury a životního stylu. Připravují se z pěti vrstev oplatek a čtyř vrstev lísko-kakaového krému, který obsahuje 12% podíl lískových oříšků. Bez umělých barviv a konzervačních látek. Firma nikdy ve své historii nepřistoupila na snížení kvality či změnu receptury. A právě to posílilo naši image i rostoucí zájem kupujících. Manneru spotřebitelé věří. Je to ohromný benefit.
Prosluli jste lákavými marketingovými akcemi. Co jste přichystali na blížící se léto?
Samozřejmě opět Manner letní tour. Tentokrát to bude ve stylu Mission Manner, vše se bude točit okolo památek a výjimečných míst v České republice. K tomuto putování se bude vázat spousta poznání a zajímavých soutěží o zájezdy do Rakouska, včetně Vídně. Tento způsob prezentace se nám dlouhodobě osvědčuje. Budeme k vidění všude tam, kde se cestuje a pohybují se rodiny s dětmi. Nebude to však jen záležitost Čech, Manner tour probíhá téměř ve všech evropských zemích a celé léto. Cílem je nejen širokou veřejnost seznámit s novinkami, nechat ochutnat, ale také pobavit.
Nač se mohou zájemci, třeba tatínkové, dědečkové, naši čtenáři a jejich svěřené ratolesti těšit?
V průběhu léta budou na našich webových stránkách ke zhlédnutí fotografie turisticky známých míst a soutěžním úkolem bude uhádnout, které místo při putování s Manner batohem jsme zrovna navštívili. Účast bude možná online nebo prostřednictvím účastnických karet, které budou k dostání u našich stojanů v obchodních řetězcích nebo na Manner road show v květnu až červnu. Vyhrát lze 25 zájezdů a mnoho reklamních předmětů Manner. Tedy deset týdenních pobytů ve známém rakouském regionu nebo 15 pobytů ve Vídni. Tyto dovolené budou k dispozici pro celou rodinu (dva dospělí a dvě děti). A hlavní výhrou bude jízda v elektromobilu Tesla. Vylosování proběhne 29. září.
Ostatně památky, to je pro Manner oblíbené téma…
Samozřejmě. Tím, že je tradice i současnost firmy Manner spjata s Vídní, historickým centrem tohoto unikátního města, a nejen ekonomicky nebo v časové linii, naskýtá se otázka, proč tomu tak stále je. Odpověď je velmi prostá. Manner se vždy zajímal o své okolí a myslel na budoucnost. Rozvážně, ale s pokorou a úctou k tomu, co dokázaly předchozí generace. Velmi úzce je spjat se Stefansdomem, nejvyšším chrámem Vídně. Podílí se kontinuálně na jeho opravách, rekonstrukci a údržbě. Je to až neuvěřitelné, jak se tento stavitelský skvost propojil s aktivitami společenské odpovědnosti a udržitelnosti firmy Manner. Finančními prostředky tak léta Manner Stefansdom podporuje, aby tato perla architektury zůstala zachována i pro další generace.
Nejen minulost, ale i nové cesty prezentace jsou pro Manner typické. Co vytáhnul kouzelník zvaný marketing tentokrát z rukávu?
České společnosti Mlékárna Valašské Meziříčí, spol. s r.o., se podařilo propojit a rozšířit spolupráci s vídeňskou firmou Josef Manner & Comp. Oba subjekty se rozhodly pokračovat ve spolupráci, kterou zahájily před dvěma lety prostřednictvím Manner Tour po České republice. Společnosti propojily propagaci svých výrobků a od letošního května mohou zákazníci zakoupit Kefírové mléko nízkotučné s informacemi o novince Manner Müsli. Naopak na Manner Müsli naleznou spotřebitelé informace o Bílém jogurtu z Valašska. Protože zákazníci vnímají vzájemné aktivity pozitivně, chystá Mlékárna Valašské Meziříčí s firmou Josef Manner další společné projekty. Ukazuje se, že i takový směr je možný a má odezvu.
Oč vlastně jde?
Společná filozofie kvality produktů a zachování tradičních receptur, jež dodávají výrobkům nezaměnitelnou chuť. To jsou symboly, které obě společnosti spojují.
Přestože je Manner tradiční rodinnou firmou s výrobky podle osvědčených receptur přes 125 let, přináší každý rok svým zákazníkům nové chutě, tvary nebo balení. Ne jinak je tomu i letos, zmiňoval jsem Manner křupavé Müsli. Rovněž u novinek hraje kvalita a použití surovin té nejvyšší kvality velkou roli, proto si partnery pro spolupráci pečlivě vybírá. Ne jinak tomu bylo v případě spolupráce s Mlékárnou Valašské Meziříčí. Tato volba je dobře vnímána i spotřebiteli. A to vzhledem k oblíbenosti obou značek.
Kefírové mléko nízkotučné obsahuje probiotické kultury – Lactobacillus Acidophilus,
Bifidobacteria, Streptococcus Thermophilus. Obsahuje 1,1% tuku a je vhodné pro všechny věkové kategorie. Kefírové mléko nízkotučné se dobře hodí po celý rok nejen k osvěžení, ale výborně také i do studené kuchyně. Řadí se k nízkotučným produktům, tudíž je to přínosné pro udržení zdravého životního stylu. Velkou výhodou je praktický uzavíratelný uzávěr, který umožňuje kefír zabalit i na cesty a mít ho při ruce během celého dne.
Co byste si přál?
Aby lidem chutnalo, aby se výrobky Manner staly pochoutkou, která má projasnit den, odměnit, povznést.
připravila Eva Brixi