Nejnižší náklady na povinné ručení a havarijní pojištění motocyklů mají majitelé skútrů Kentoya. Naopak nejvíc na pojistném zaplatí ti motorkáři, kteří jezdí na silných strojích značky Kawasaki. Vyplývá to ze statistik společnosti ePojisteni.cz.
Primát nejdražšího pojištěného motocyklu na českých silnicích připadl v letošním roce Kawasaki ZZR1400 s objemem 1352 ccm a pořizovací cenou asi 370 tisíc korun. „I při započtení veškerých bonusů stojí povinné ručení tohoto motocyklu 1010 Kč ročně a havarijní pojištění dokonce 30 tisíc korun za rok,“ říká David Holý ze společnosti ePojisteni.cz, která je největším českým online pojistitelem.
Takto vysoká cena je podle Holého dána vysokou mírou rizikovosti, kterou silné motocykly a jejich řidiči představují. „Oproti automobilům je pojištění motocyklů pro pojišťovny rizikovější. Jejich majitelé jsou nejčastěji mladí muži ve věku mezi 20 a 30 lety, kteří mají zálibu v rychlé jízdě. Pravděpodobnost nehody je u nich mnohem vyšší než u jiných skupin řidičů. Proto mnohé pojišťovny pojišťují motocykly za přísnějších podmínek než auta, některé pojišťovny dokonce motorky nepojišťují vůbec,“ vysvětluje Holý.
Na opačném konci cenového spektra se nacházejí malé motocykly, mopedy a skútry do 50 ccm. Podle statistik společnosti ePojisteni.cz dosáhnou na nejlevnější pojistné majitelé skútru Kentoya City One 50 4T. „Povinné ručení může v případě tohoto skútru být jen 84 korun, havarijní pojištění na něj lze získat za 893 korun na rok,“ konstatuje David Holý.
Obliba motocyklů a skútrů v ČR roste, i když prodeje nových strojů se kvůli finanční krizi snižují. V roce 2012 tak v ČR bylo registrováno 15 212 nových motocyklů a čtyřkolek, což bylo o téměř 9 procent méně než v roce 2011. Největší zájem je o motocykly a skútry s objemem do 125 ccm, nejprodávanější značkou je Honda.
Podle zkušeností pojišťoven si havarijní pojištění sjednávají nejčastěji právě ti motorkáři, kteří si pořídili nový motocykl. „Ti, kdo mají motocykl nový, nechtějí riskovat, že v případě vážnější nehody náhle přijdou jak o svůj stroj, tak o všechny peníze, co do jeho koupě vložili. Jak ale hodnota motocyklu s časem klesá, klesá i ochota majitelů jej dále pojišťovat,“ popsal David Holý z ePojisteni.cz.
Navzdory rizikům, která motorkáři pro pojišťovny představují, se různé pojišťovny snaží vycházet majitelům motocyklů vstříc a připravují pro ně speciální podmínky. „Havarijní pojištění například může krýt motocykl i v případě krádeže, vandalismu nebo škod způsobených přírodními živly,“ říká Holý. Majitel motocyklu si sám může zvolit, ve kterých měsících chce pojištění pro případ havárie a ve kterých pro ostatní pojistné události. „Zjednodušeně řečeno, klient nemusí platit all risk pojištění celý rok, když z toho šest měsíců na motocyklu nejezdí a tedy nemůže ani havarovat,“ uzavřel David Holý.
(tz)