Podle letošních výsledků průzkumu Universum Talent Survey se společnost L’Oreál posunula v žebříčku Czech Republic’s The Most Attractive Employers (Nejatraktivnější zaměstnavatel České republiky) z loňského 8. místa na vynikající 4. pozici. Dokazuje tak, že je pro studenty tuzemských vysokých škol čím dál žádanějším budoucím zaměstnavatelem. Světový lídr v oblasti kosmetiky, společnost L’Oréal, se tak stává pro studenty stále zajímavější možností při výběru budoucího povolání. Potvrdily to nedávné výsledky jmenovaného průzkumu, kariérního nástroje, jež se zabývá názory, preferencemi a očekáváním více než 14 500 studentů a čerstvých absolventů vysokých škol a 4000 profesionálů na HR problematiku. Svou atraktivitu potvrzuje i díky interním statistikám, jež vykazují nárůst v počtu studentů na stážích ve společnosti tohoto světového jména. Jakým způsobem v České republice získávají potřebné zaměstnance a jak vyhledávají talenty, o tom jsem hovořila s Andrew Krenekem, HR Directorem společnosti L’Oréal pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko:
Co je základem vašeho přístupu?
Tuzemská pobočka francouzské firmy L’Oréal nabízí v současnosti pro studenty posledních ročníků bakalářských studií nebo studenty inženýrských a magisterských oborů stáže na 6,5 měsíce zejména pro oddělení marketingu, obchodu a kontrolingu. Stáže jsou placené a je možné je v případě spokojenosti nadřízených pracovníků společnosti L’Oréal až dvakrát prodloužit. Dotyčného člověka tak můžeme lépe poznat, zhodnotit jeho přístup k našim potřebám, případně ho vyzvat, zda by s námi nechtěl spolupracovat trvale. V letošním roce už u nás absolvuje stáž celkem 34 studentů, z nichž hned sedm obohatilo naše řady a nyní zde působí na plný pracovní úvazek.
Na sn. je Maďarský vítězný tým
Absolventi však patří v mnoha zemích do rizikových skupin, které se kvůli nedostatku praxe a zkušeností obtížněji uplatňují na trhu práce. Nevadí vám, jako většině firem, že vlastně nemají zkušenosti „ze života“?
Vadí i nevadí, jak se to vezme. Nejsou například zatíženi různými nedobrými zvyklostmi zaměstnanců, jsou ochotni více se učit, vstřebávat firemní kulturu, pracovat na sobě. To je velký benefit. Společnost L’Oréal v mladých lidech může probudit talent, určitý potenciál a účastnit se jeho rozvíjení. A to je důležité. Proto tak aktivně hledá mladé talenty, kteří se mohou v budoucnu stát součástí jejího týmu. Obecně naším cílem, a to na lokální i globální úrovni, je, abychom talentované studenty a perspektivní mladé lidi oslovovali již při studiu a motivovali je u nás zůstat i po dokončení studií. Proto pro studenty pořádáme např. marketingovou soutěž Brandstorm. Velký potenciál však vidíme zejména i v řadě zmíněných stáží, při nichž si vytipováváme vhodné kandidáty na nejrůznější pozice ve firmě a těm nejlepším pak nabízíme možnost v naší společnosti pracovat i dále. Dlouhodobě u nás zůstává zhruba 20 % všech stážistů a já věřím, že do budoucna budeme mladé talenty svými programy přitahovat ještě více a toto procento ještě navýšíme.
Oč vlastně jde?
L’Oréal Brandstorm je program vytvořený na míru mladým a šikovným studentům, kterým pomáhá dosáhnout lepšího uplatnění na trhu práce. Ve Francii vznikl již v roce 1992 a u nás letos slaví své již 10. výročí. Marketingové soutěže Brandstorm se každý rok účastní několik desítek studentů a čerstvých absolventů, kteří tak získají cenné pracovní zkušenosti opravdu z první ruky. Důkazem úspěšnosti tohoto programu, včetně České republiky, je dnes celá řada zaměstnanců, kteří svou kariéru ve společnosti L’Oréal začali právě díky Brandstorm.
V letošním roce byl Brandstorm zaměřen na přípravu digitální strategie pro značku La Roche-Posay. Do lokálního česko-slovensko-maďarského kola se přihlásilo celkem 45 týmů ze sedmi vysokých škol, které usilovaly o možnost utkat se s kolegy z celého světa na světovém finále v Paříži. Letošním lokálním „naším“ vítězem se stal tým s názvem BrightLine Solutions.
L’Oréal Brandstorm za 24 let své existence přilákal již více než 80 000 účastníků z celkem 45 zemí, jen v loňském roce činil celkový počet registrovaných 13 000. Česká republika je součástí projektu od roku 2007.
Je to příklad vaší vynalézavosti, jíž se snažíte podporovat vztah zaměstnavatele a zaměstnance, hledání nových lidí?
Zcela určitě. Společnost L’Oréal má v České republice v současnosti cca 350 zaměstnanců, z toho zhruba 45 pracuje na částečný úvazek. Na tuzemském trhu je firma jedničkou v oblasti kosmetiky a její portfolio čítá 25 značek z celkových 32, které jsou pro zákazníky k dostání. Nese to s sebou řadu opatření, od těch zásadních až po drobnosti, jimiž se snažíme kolegům zpříjemnit čas, který v práci tráví. Vytváříme tím i platformu pro budoucnost, je to součástí programu zaměstnaneckých výhod a benefitů apod.
V příštích letech firma totiž plánuje další nábor zaměstnanců v souvislosti s vývojem komunikace v online prostředí a digitalizaci trhu jako takového.
Každého, kdo s námi chce spolupracovat a myslí to doopravdy, si nesmírně vážíme.
Včetně těch, kteří dospěli do důchodového věku a přemýšlí, zda s námi ještě zůstat a za jakých podmínek. I tyto lidi, kteří jsou již vyzrálí svými zkušenostmi a životními postoji, názory, ale třeba nemají takovou výkonnost jako nejmladší generace, bychom rádi mezi námi ponechali. S vizemi, jak na to, jsme sice na začátku, ale s ohledem na stárnoucí populaci všeobecně to bude jeden z našich strategických prvků, které chceme odpovědně zformulovat.
Vaše péče o zaměstnance je unikátní a může být velkou pobídkou pro ostatní firmy. Co všechno obnáší?
Před rokem společnost L’Oréal v České republice zavedla nový zaměstnanecký program zaměřený na sociální zabezpečení zaměstnanců, na jejich zdraví, rodičovství a kvalitu pracovního života. Je to opravdu ojedinělý systém, který funguje v 68 pobočkách L’Oréal na celém světě. Stojí na celkem čtyřech pilířích – ochrana pro případ náhlých neočekáváných událostí (protect), péče o zdraví (care), rovnováha v souvislosti s rodičovstvím (balance) a zábava a příjemné pracovní prostředí (enjoy).
Rád bych podotkl, že společnost L’Oréal historicky vždy poskytovala svým pracovníkům vysoký standard zázemí a podpory v podobě zaměstnaneckých benefitů, jako například příspěvek na penzijní pojištění, odměny k významným pracovním a životním jubileím, Worldwide profit sharing, dny dovolené navíc, sick days, team buildingy, stravenky, očkování proti chřipce, výhodný nákup firemních produktů nebo slevy u vybraných společností. Dlouhodobou strategií firmy však bylo poskytovat stejný standard svým zaměstnancům po celém světě. Realizovala proto rozsáhlý průzkum napříč zeměmi a vyhodnotila situaci na jednotlivých pobočkách.
A my jsme se inspirovali vždy tím nejlepším, co daná pobočka nabízela. Bylo pak opravdovou výzvou definovat nové benefity tak, aby byly ambiciózní a zároveň realizovatelné pro všechny země, ve kterých působíme. Přihlédneme-li k tomu, že laťka byla již tak nasazena vysoko, musíme zdařilou implementaci tohoto programu označit jako velký úspěch našich HR týmů.
Ta česká modifikace je velice ceněna. Proč zejména?
Program Share & Care v době svého vzniku, v roce 2014, doplnil stávající zaměstnanecké výhody o řadu dalších, jakými bylo například životní pojištění s pojistným krytím ve výši
24 měsíců, školení bezpečné jízdy, ergonomické tréninky atd. V roce 2015 byl pak rozšířen ještě o invalidní pojištění se stejným rozsahem pojistného krytí, kontrolu mateřských znamének na pokožce nebo tréninky v oblasti prevence a zvládání stresu.
Genderové, rodičovské prvky hrají také velkou roli. Jak u vás?
Společnost L’Oréal zároveň jako moderní firma s pro rodinnou politikou myslela při formování programu Share & Care také na stávající i budoucí rodiče. Svým zaměstnancům garantuje růst platu během mateřské dovolené nebo poskytuje dva dny volna navíc (oproti zákonu, celkem jsou tedy tři) pro otce po narození dítěte. V roce 2015 byl navíc program rozšířen o benefit pro ženy, které při odchodu na mateřskou dovolenou pobírají po dobu prvních 14 týdnů plný plat.
Na konci loňského roku jsme se rozhodli rozšířit program ještě o další výhody, kterými jsou možnost využívání home office po dva dny v měsíci, každoroční preventivní prohlídky u lékaře či měsíční finanční podpora na péči o dítě ve výši 3500 Kč.
Pro ženy je to tedy velká jistota…
Pokud to takto vnímají, pak je to pro mne dobrá zpětná vazba. V České republice aktuálně máme na mateřské dovolené celkem 37 našich žen, z toho v loňském roce získalo plný plat po dobu 14 týdnů 14 z nich a letos od ledna do května již 8 dalších rodičů. Příspěvek na péči o dítě ve výši 3500 Kč u nás v tuto chvíli čerpá sedm rodičů. Věříme, že to smysl má a rádi bychom v tomto trendu pokračovali.
Zdá se mi, že lidé mají u vás na růžích ustláno. Docílit takového stavu by si zasloužilo potlesk!
Je to prosté: v práci trávíme přece jen spousty času, tak proč tomu nedat ještě nějakou přidanou hodnotu? Spočívá v motivaci k tomu, aby byl zaměstnanec spokojený a výkonný. Motivace je úžasný nástroj výkonnosti a efektivnosti, na tom vlastně není nic nového. Otázkou spíše je, jak dnes motivovat, a to je to nejtěžší.
Světový lídr v oblasti kosmetiky, společnost L’Oréal, se za 22 let svého působení na českém trhu snaží svoji HR politiku zdokonalovat tak, aby systematicky vytvářela příjemné pracovní prostředí, umožňovala profesní i osobní růst a podporovala angažovanost jednotlivých zaměstnanců, vybudovala přední postavení na žebříčku nejpopulárnějších zaměstnavatelů. V České republice aktuálně figuruje na 4. příčce a ve srovnání s loňskem se v hodnocení Czech Republic’s The Most Attractive Employers (Nejatraktivnější zaměstnavatel České republiky) posunula z 8. místa. A to i managementu dává nástroj k tomu, aby přemýšlel, jak být ještě lepší.
ptala se Eva Brixi