Začátky podnikání bývají těžké. Ale někdy mohou být i hravé. Takovým šťastným příkladem je www.Florea.cz, která vznikla na mateřské dovolené. Z pouhé zábavy vyrostla v úspěšnou firmu. A daří se jí stále líp. Hovořil jsem o tom s její „duchovní matkou“, zakladatelkou e-shopu s květinami Kateřinou Hemerle.
Jak se podařilo ženě na mateřské dovolené vybudovat největší web s prodejem květin v ČR?
Původně se mělo jednat pouze o jakousi zábavu při mateřské. Chtěla jsem přiblížit lidem nabídku květin, která je dostupná na nizozemské květinové burze. Veškerou komunikaci s klienty jsem měla na starosti pouze já a postupem času se náš tým začal rozrůstat a celý koncept i sortiment měnit dle požadavků zákazníků. Vše se podařilo jen díky poctivé práci a velké píli všech lidí, kteří se na celém e-shopu podílejí.
Co tedy zajímavého e-shop nabízí?
Nejširší sortiment najdete jednoznačně v kategorii růží. Zde kromě klasických druhů nabízíme různé barevné kombinace, vícekvěté růže i růže speciální, které jsou ještě upravovány v nizozemské firmě. Je tedy možné zakoupit modré, duhové nebo třeba čokoládové růže. Pro zastánce přirozené krásy máme vícebarevné či žíhané druhy. Pečlivě dbáme na výběr pěstitelů. Při nákupu afrických růží se omezujeme pouze na farmy mající patřičné certifikáty – FairTrade či FairFlowers.
Kromě šíře sortimentu zákazníky těší zejména rozvoz květin kamkoliv po celé ČR.
On-line obchod má vedle nepopiratelných výhod i některá úskalí – chybí zejména bezprostřední kontakt se zbožím. Dají se nahradit vůně a dotyk něčím stejně atraktivním?
Veškeré květiny si sami fotíme v našem fotoateliéru, tak aby zákazník viděl, co objednává. U nás opravdu nefandíme prodeji typu 50 červených růží či kytice jménem Adriana. U nás vždy víte, za co platíte – o jakou odrůdu se jedná, jakou má délku, jakou velikost hlavy, případně gramáž či počet květů. Prodáváme květiny profesionálně. Sami si je nakupujeme na burze a sami je i doručíme zákazníkovi. O tom, jak jsou zákazníci spokojeni, svědčí získání Zlatého certifikátu spokojenosti na serveru Heureka.cz. Lidé se tak nemusí online nákupu obávat.
Odkud květiny získáváte a v čem spočívá kouzlo jejich dlouhodobé svěžesti?
Veškeré květiny draží několikrát týdně od 6 hodin od rána náš tým nákupčích online. Jedná se o vzdálené připojení na dražbu květin nizozemské květinové burzy. Ještě v ten den se květiny dohrají na náš e-shop. Často se stává, že květiny jsou vyprodané ještě ve chvíli, kdy jsou v Nizozemsku. Jakmile dorazí do našeho centrálního skladu, ihned se expedují ke klientům. Zkrátili jsme tak čas cesty z Nizozemska k zákazníkovi na naprosté minimum. S každou objednávkou doručujeme i podrobný návod péče, tak aby se každý z kytice radoval co nejdéle.
Umíte milovníkům květin i dobře poradit. Na co se ptají?
Naše operátorky jsou online denně od 8 do 22 hodin. Během této doby, a někdy i déle, ochotně pomohou každému s výběrem. Zákazníci mohou využít poradenství po telefonu, emailu či chatu na stránkách. Nejčastěji pomáháme s výběrem vhodných druhů. Z obecných dotazů je nejčastější nutnost lichého počtu květin v kytici a také následná péče o květinu po převzetí. Perličkou ze sekce otázek je jednoznačně poptávka po semínkách zlaté růže. Občas pomáháme i vymýšlet vzkaz, který se s květinou zasílá.
Budete nabídku dál rozšiřovat, nosíte už v hlavě plány na další rozvoj?
Nabídka se bude neustále rozšiřovat o zajímavé či sezónní novinky. Určitě zapracujeme na možnostech balení, např. růže v dárkových krabičkách. Postupně budeme doplňovat i kategorii kytic růží, kterou oceňují zejména ti, co nemají čas na vybírání a kombinování jednotlivých barev.
Z důležitých firemních kroků nás jistě čeká otevření prvního výdejního místa.
za rozhovor poděkoval Pavel Kačer