V květnu uplyne dvacet let od okamžiku, kdy společnost LeasePlan Česká republika, s.r.o na pražském Žofíně představila médiím svůj operativní leasing automobilů, do té doby ve zdejších končinách v podstatě neznámý produkt. Stejně jako tehdy stojí i dnes v čele české pobočky firmy Jaromír Hájek.
Co se vám vybaví, když si vzpomenete na dobu před dvaceti lety?
Spousta práce, přece jen jsme byli průkopníky a to s sebou neslo specifické úkoly – museli jsme o kvalitách operativního leasingu přesvědčit nejen klienty, ale i dodavatele, což bylo zpočátku možná ještě složitější. Ale vedle starostí se mi vybaví i nadšení všech kolegů, kteří se tenkrát nebáli vstoupit se mnou na nejistou půdu, a samozřejmě i velká radost. To když jsme krátce poté, co jsme zahájili obchodní činnost, podepisovali smlouvy s prvními klienty. Úžasné je, že někteří z nich jsou s námi stále.
O kolik zákazníků dnes pečujete a kolik vozů máte v portfoliu?
V současnosti se staráme přibližně o dvě tisícovky klientů, respektive o více než 20 000 jejich vozů. Žádná jiná společnost specializující se na full-service leasing, neboli nejvyspělejší variantu operativního leasingu, u nás tak rozsáhlou flotilu neprovozuje. Lídrem jsme i na globální úrovni. Na konci loňského roku naše centrála oznámila překonání hranice 1,5 milionu vozů, čímž jsme se stali první firmou v oboru, které se to podařilo. Zároveň vedení ohlásilo ambiciózní plán – do roku 2020 pokořit hranici dvou milionů vozů.
Jak ke splnění tohoto plánu může přispět vaše pobočka?
První podmínkou je nalezení nových obchodních příležitostí, jako se nám to povedlo v případě produktu LeasePlan Go. Nabízíme jej necelé dva roky a za tu dobu jsme jeho prostřednictvím předali klientům z řad malých firem či drobných živnostníků už více než tisícovku vozů. Ukázali jsme tak, že operativní leasing není jen pro velké firmy s desítkami či stovkami vozidel. A druhým nezbytným předpokladem je udržení stávajících klientů. To se nám podaří pouze tehdy, když budeme schopni přicházet s novými a novými inovacemi, díky nimž přineseme ještě efektivnější a komfortnější řešení jejich mobility. Důležitou roli přitom budou hrát nejmodernější technologie. Už brzy například klientům nabídneme balíčky služeb založených na využití telematických dat, které dokážeme sbírat online z jednotlivých vozidel. Můžeme se zaměřit například na spotřebu paliva, protože dokážeme velice přesně analyzovat jízdní styl každého řidiče – jak ostře projíždí zatáčky, jak prudce dobrzďuje, jak agresivně předjíždí a podobně. Telematická zařízení můžeme využít i pro včasnou diagnostiku poruch, při vyhledávání odcizených vozidel a podobně.
S jakými největšími překážkami se dnes potýkáte?
V našem oboru panuje velice tvrdá konkurence. To vede k tomu, že některé společnosti nabízejí zákazníkům zcela nereálné výše splátek. Hrozící ztrátovost obchodu se pak snaží dohnat při závěrečném vyúčtování, kdy po zákazníkovi požadují vysoké doplatky za
tzv. nadměrné opotřebení vozu. Taková špatná zkušenost pak vrhá stín na celý obor a doplácejí na to i seriózní společnosti. U nás například vyčíslení nadměrného opotřebení provádějí inspektoři nezávislé instituce podle mezinárodně platných manuálů, které jsou klientům volně k dispozici. Podobných příkladů bych mohl uvést více. Naštěstí stále větší počet zákazníků už chápe, že v případě operativního leasingu není samotná výše splátky rozhodujícím faktorem. Důležité je přesně vědět, co za své peníze dostanete.
ptala se Eva Brixi