Zážitkové boxy s potravinami jsou Čechy jednou ze zajímavých možností, jak dostat přímo na stůl vybrané speciality, které nejsou běžně k sehnání a jsou vysoce kvalitní. Zajímavé chutě, které jim nejsou cizí a zároveň jsou jiné, jsou pak hlavním důvodem, proč Češi rádi nakupují jiné, byť mírně dražší potraviny, než jsou v běžných supermarketech. Tam se totiž prodávají pouze ty vzorky, které se ekonomicky velkému řetězci vyplatí. Je to tak skvělá příležitost pro zážitkové boxy a eshopy, jako je zejména známý web Šmakujto.cz.
Kromě českých výrobců vyhledává Šmakujto.cz i menší zahraniční výrobce, které pečlivě pak vybírá, co do kvality, chutí a použitelnosti přísad pro český jídelníček se týče.
„Vyhledáváme a podporujeme výjimečné produkty tuzemských malovýrobců. Zaměřujeme se na špičkovou kvalitu, dokonalou chuť, unikátní provedení, původ a příběh produktů. Kromě Česka vyhledáváme i menší zahraniční výrobce. Vybrané lahůdky pak představujeme formou netradiční zážitkové služby svým zákazníkům, kteří mohou objevovat nové chutě a zažívat kulinářskou senzaci každý měsíc prostřednictvím boxu s překvapením,” vysvětlila spoluzakladatelka Lenka Pražanová ze Šmakujto.cz.
Výběr pochoutek probíhá i podle ročního období
Výběr produktů či jejich variant je také přizpůsoben ročnímu období, resp. konkrétním měsícům roku. Pro zakladatele této služby je také důležitá zpětná vazba od zákazníků. Na jejím základě mohou výrobci zdokonalovat své produkty, ať už jde o změnu či vylepšení složení, velikost balení, typ a design obalu aj.
„Ve Šmakujto si myslíme, že je důležité pro tuzemský trh s potravinami, aby se český zákazník mohl aktivně zapojit, zajímat se a podílet se svým nákupním rozhodováním na tom, jaké výrobky budou na trhu. Zpětná vazba našich zákazníků na kvalitu a typ produktů z boxů je pro nás důležitým vodítkem,” dodal Daniel Dufek, ředitel služby Šmakujto.cz, s tím, že veškeré zpětné vazby a přání předává svým obchodním partnerům.
Kvalitní produkty Češi stále, ale rádi objevují
Cílem webu Šmakujto je také vzdělávat zákazníka v kvalitě produktů a aktivně se podílet na změnách a vývoji sortimentní nabídky na českém, potažmo i slovenském trhu. „Chceme plošně přispět k osvětě o tom, že se za kvalitu vyplatí zaplatit, že je důležité vědět, kdo, kde a z čeho produkt vyrobil. Snažíme se také o to, aby zákazník kvalitu a chuť produktu dokázal ocenit, zhodnotit a v neposlední řadě, aby si produkt užil také díky jeho příběhu, či příběhu výrobce,” míní dále Lenka Pražanová, která kromě příběhu výrobců zařazuje na web také vhodné recepty na vynikající jídla s těmito přísadami.
Pro Dufka je důležité, aby veškeré produkty byly vždy bez zbytečných aditiv nebo zcela bez nich. „Potraviny musí skvěle chutnat, být v chuti či provedení unikátní a měl by být v ceně, kterou je český zákazník ochoten za něj zaplatit,“ upřesnil dále Dufek.
Zážitkové boxy s potravinami vedou
Popularita zážitkových boxů má své kořeny v USA, kde ji odstartovaly takzvané beauty boxy, kufříky se vzorky či plnohodnotnými kosmetickými produkty. Díky originalitě tohoto konceptu následoval obrovský boom a postupné rozšíření do zbylých částí světa. Stejně tak se rozrostl také tematický okruh balíčků. Češi si například oblíbili gurmetské boxy s kvalitními potravinami.
Doprovodným fenoménem, který zajistil masovou propagaci boxů je unboxing, neboli rozbalování a odhalení obsahu balíčku v přímém přenosu. Tento trend se stal velmi oblíbeným a ve formě amatérských videí jsou k vidění na různých blozích, internetových serverech určených pro sdílení videosouborů, ale i na oborově specializovaných webových stránkách.
Po balíčcích s kosmetikou, ať už značkovou nebo s méně známými značkami, utvořily další kategorii boxy se šperky, kabelkami nebo boxy s jídlem. Některé se zaměřily na konkrétní cílovou skupinu zákazníků, takže se na trhu začaly objevovat krabice s produkty dietními, veganskými nebo bezlepkovými.
V Česku byl vývoj podobný jako v USA. Po balíčcích s kosmetikou se obsah boxů začal věnovat i potravinám. Zvýšený zájem o gastronomii a o kvalitní potraviny, které nejsou běžně k dostání, vedl k tomu, že se i u nás začaly objevovat zážitkové boxy s jídlem.
Mnohé produkty jsou ale pro běžné strávníky nebo amatérské kuchaře ne vždy snadno dostupné.
„Tento faktor byl jedním z důvodů, proč jsme se rozhodli naši službu založit. Vyhledáváme a podporujeme výjimečné produkty tuzemských malovýrobců. Zaměřujeme se na špičkovou kvalitu, dokonalou chuť, unikátní provedení, původ a příběh produktů. Kromě Česka vyhledáváme i menší zahraniční výrobcem,“ Daniel Dufek, spoluzakladatel Šmakujto, „vybrané lahůdky pak představuje formou netradiční zážitkové služby svým zákazníkům, kteří mohou objevovat nové chutě a zažívat kulinářskou senzaci každý měsíc prostřednictvím boxu s překvapením,“ dodává ředitel služby Šmakujto.cz
(tz)