Bohatí Češi letos opouštějí přímé investice do dluhopisů a akcií, většina volí raději fondy a investiční certifikáty. Vyšší částky investují do nemovitostí a půdy, kde vidí výraznější potenciál pro zhodnocení. Nevěří zlatu a komoditám obecně a navzdory nedávným prudkým poklesům na tamních akciových trzích se zásadně nezačali orientovat ani na Čínu. Ve svém soukromém životě fandí českému umění, německým limuzínám, holdují golfu či tenisu a na dovolené je potkáte v USA nebo na karibských ostrovech. To a mnoho dalšího ukázal již druhý ročník exkluzivního průzkumu UniCredit Private Banking, který zahrnuje informace o téměř 2 000 klientech privátního bankovnictví UniCredit Bank v České republice s disponibilním majetkem nad 10 milionů korun.
Investiční preference českých milionářů se za poslední rok zásadně změnily. Dva ze tří (65 %) dnes investují do fondů či strukturovaných produktů, zejména investičních certifikátů. S klesajícími výnosy tlumí své investice do dluhopisů. Přitom právě na ně loni sázela drtivá většina bohatých investorů. Letos dluhopisy nakupoval pouze každý třetí (35 %). Klesá také oblíbenost přímého investování do akcií, hitem zůstávají pouze stabilní tituly jako například ČEZ. Akcie energetické společnosti byly však zároveň často prodávané v obavách z budoucích nižších dividend. Pražská burza obecně v investování bohatých hraje spíše vedlejší roli, většina bohatých Čechů v ní nemá ani čtvrtinu svých prostředků.
„Privátní klienti mají zpravidla dobrý přehled o klíčových investicích, detaily ale rádi nechávají na odbornících a jejich analytickém zázemí. Z toho plyne velká popularita podílových fondů a certifikátů. Jejich podkladovým aktivem jsou sice tradiční akcie a dluhopisy, fondy jsou ale diverzifikované a pod profesionální správou jedné z největších finančních skupin na světě se z nich stává atraktivní produkt, který jde na odbyt,“ vysvětluje Dušan Hladný, ředitel Privátního bankovnictví UniCredit Bank.
Pokles v Číně donutil Čechy snížit investice do rizikových aktiv, nákupy v Asii nerostou
I když bohatí Češi investují po celém světě, na aktuální dění na zahraničních trzích reagují s rozvahou. Jen necelá polovina klientů částečně upravila svou investiční strategii s ohledem na letní korekci globálních akciových trhů vyvolanou obavami o stav čínské ekonomiky. A přestože často aktivně hledají nové investiční příležitosti, do Asie se čeští milionáři ani po prudkém propadu tamních akcií se svými penězi rozhodně nehrnou.
„Když už naši klienti v souvislosti s prázdninovým poklesem akciových indexů svá portfolia upravovali, zaměřili se spíše na eliminaci rizika. Odprodávali například pozice v akciích rozvíjejících se trhů a své prostředky více diverzifikovali, například nákupem globálních akciových fondů. Nezaznamenali jsme však žádné panické výprodeje. Jen málokdo z našich klientů vzal pokles cen čínských akcií jako příležitost pro spekulaci na jejich opětovný růst,“ odkrývá českou reakci Aleš Mátl, manažer investičních produktů UniCredit Bank.
Budoucnost v nemovitostech, investičních certifikátech, milionáři nevěří zlatu
Investice multimilionářů se nejčastěji pohybují v jednotkách milionů korun. Zatímco menší částky míří zejména do cenných papírů, vyšší investice často směřují do nemovitostí a v poslední době stále více do půdy. A právě v tomto segmentu vidí privátní klienti vysoký potenciál do budoucna. Ve zhodnocování nemovitostí obecně věří 47 % klientů privátního bankovnictví, speciálně půdě pak 41 % z nich. Více věří movití Češi jen investičním certifikátům. Prodej certifikátů navázaných na akcie předních světových firem a nejvýznamnějších akciových indexů vzrostl více než trojnásobně a tento trend pokračuje i dále.
„Investiční certifikáty zůstávají největším hitem i letos. Výhodou je jejich transparentnost i nižší náklady. Díky své konstrukci nabízí lepší poměr výnosu a rizika než přímé investice. Menšími částkami do nich začínají vstupovat i konzervativnější klienti. Poměr rizikových investic se tak oproti loňským 30 procentům mírně zvýšil,“ doplňuje Hladný. Zajímavostí je, že až každý pátý investor (17,6 %) z řad movitých Čechů věří, že v budoucnu mu zhodnocení přinesou startupy nebo investice do venture kapitálu. Naopak v blízké budoucnosti téměř žádný z nich nevidí růstový potenciál ve zlatě a jiných cenných kovech.
Se svými investicemi si privátní klienti rádi nechají poradit. Přestože bezmála třetina velmi přesně ví, co se s jejich investicemi děje a devět z deseti si udržuje alespoň orientační přehled, dají kromě svých bankéřů i na rady svých přátel a rodiny. Zároveň mají velké sebevědomí a s penězi si věří. Vzory proto v investování nemají.
Český milionář: na zdi česká moderna, v garáži německá limuzína, na ruce Patek Phillipe
Stále platí, že bohatého Čecha na ulici běžně nepoznáte. Svůj čas tráví na golfu nebo tenisu, jezdí takřka výhradně německou limuzínou a na ruce nosí švýcarské hodinky. Abyste ho poznali na jisto, museli byste k němu domů. Češi se totiž stále více zajímají o investice do umění, i když v poměru ke svému celkovému majetku do něj investují jen nepatrnou část svých prostředků.
„Každý desátý český milionář nakupuje umění nejen jako sběratel, ale také jako investor. Investuje do něj obvykle nižší částky do milionu korun. Moderní umění stále vede nad starším, Češi navíc jednoznačně upřednostňují domácí umělce. Mezi nejoblíbenějšími jmény nalezneme Emila Fillu, Jana Zrzavého nebo Václava Špálu. Rostoucí zájem o umění byl hlavním faktorem pro založení naší specializované poradenské služby artBanking. Naši klienti si rádi v oblasti umění nechají poradit, v rámci této služby jim mj. pomáháme objevovat zajímavá díla osvědčených autorů i méně známé současné umělce,“ říká Dušan Hladný.
V dovolenkových destinacích u bohatých Čechů stále vedou Spojené státy americké, v těsném závěsu je Karibik a další tropické ostrovy jako Maledivy, Mauricius či Seychely. Jezdí však také do Evropy – v Itálii či Španělsku mají často vlastní domy a Rakousko je se svými alpskými rezorty ideální destinací pro lyžování.
Movití Češi se rovněž věnují charitě. Přispívají zejména na lokální projekty zaměřené na děti, vzdělání a zdravotnictví. Myslí také na nadace a velké neziskové organizace se zaměřením na sociální sféru nebo na své oblíbené sportovní kluby.
(tz)