Značka Kia je na českém trhu dobře viditelná. Pamatuji se na její začátky. Někteří se na tato auta dívali skrz prsty, protože fandili jen domácí výrobě. Jiní nedůvěřovali tomu, co neznali. Další ale předvídali, že se otvírají dveře netušenému potenciálu, který pomůže změnit pohled na automobilový business v několika ohledech. Ukázalo se, že výsledky předčily očekávání. Kia se etablovala jako tvůrce nových hodnot v mnoha souvislostech, ať už jde třeba o ochranu životního prostředí, inovativní a zcela průkopnické technologie, které člověku dávají smysl a přinášejí komfort v bezpečnosti provozu, úspoře času. Češi si tuto značku oblíbili. Přesvědčila je o své přidané hodnotě. Začali o ní přemýšlet a uznávat benefity, jež nabízí. Jsou to chytrá auta s atraktivním designem, která oceňují zájemci napříč generacemi. Doplňme jen, že Kia byla založena v roce 1944 a je nejstarší korejskou automobilkou. Ing. Arnošt Barna, generální ředitel Kia Czech, přiblížil plány roku 2025:
Co je letos hlavní strategickou linkou pro značku KIA v České republice?
Značka Kia se drží strategie nastavené v souladu s tzv. plánem S, který přijala v roce 2020. Ten nám stanovuje cestu k dosažení uhlíkové neutrality do roku 2045 pomocí konkrétních kroků. Těmi postupně snížíme uhlíkovou stopu ve výrobě, následně v logistice, v provozu vozidel a v dalších oblastech. Do cílového roku jsou to ale ještě celé dvě dekády, přičemž technologický pokrok v automobilovém průmyslu je otázkou jednotek let. I proto počítám s tím, že inovace, do kterých v Kia investuje obrovské částky, nám celý proces zjednoduší, zlevní nebo zkrátí.
Do roku 2027 budeme disponovat nabídkou 15 plně bateriových modelů, z toho 11 bude k dispozici v Evropě, včetně České republiky. K tomu se v ČR již blížíme s aktuální nabídkou čtyř elektrických modelů a dalšími třemi, které letos plánujeme na tuzemský trh uvést. Milníkem letošního roku bude rozšíření nabídky osobních vozů Kia o lehké užitkové portfolio modelů, které bude reprezentovat elektrický premiant s označením PV5.
Snažíme se však držet široké portfolio produktů, aby si vhodný vůz u nás našel každý. Také proto chceme kromě rozvoje nabídky elektromobilů vyrábět a prodávat i spalovací vozy, včetně hybridních a plug-in hybridních, dokud bude po těchto vozech poptávka a umožní to legislativa. Proto i v tomto roce plánujeme na český trh uvést novinky s tradičním spalovacím motorem.
Nebojíte se zapřisáhlých odpůrců elektromobilů?
Myslím, že „tradiční obavy“ odpůrců jsou dnes již na úrovni vyvrácených mýtů. Moderní elektromobily mají běžně dojezd přes 500 km, v případě městského crossoveru EV3 dokonce až 605 km, což je pro běžný provoz dostatečné. Neustále roste i počet dobíjecích bodů, a prodlužuje se i životnost baterie, na kterou navíc naše značka poskytuje tradiční sedmiletou záruku a garanci 75 % kapacity po dobu záruky. Osobně tedy již rozhodování o pořízení elektromobilu nevnímám jako zvažování možných obav, ale například jako posuzování preferencí či zájmu o odlišný typ technologie.
Čím letos zákazníky hodláte překvapit?
V letošním roce doplníme naše čtyři bezemisní modely o další zásadní novinky, u kterých jsme přesvědčeni, že na trhu chybí, a těmi jsou EV4 ve dvou karosářských variantách hatchback a sedan, a také EV5. Na své si přijdou i nadšenci do super výkonných modelů, kde nabídneme EV6 GT disponující výkonem 650 koní a nově také EV9 GT s výkonem 508 koní. Nabídku osobních modelů doplní modernizovaná Kia Sportage. Letos, jak jsem již zmínil, značka Kia nově vstoupí do zcela nového segmentu elektrických lehkých užitkových vozidel s modely PBV, a to konkrétně s jeho prvním zástupcem Kia PV5, který představíme ve verzi N1 a M1.
Jaká věková kategorie má o elektrický pohon největší zájem?
Nemyslím si, že je zájem o elektromobilitu otázkou generace. Spíše hodnot, vztahu k inovacím, míry konzervativnosti, životní situace, individuálních podmínek zájemce a podobně. Pokud byste dali na výběr mladému člověku a seniorovi mezi elektromobilem a spalovacím vozem a vysvětlili u obou všechny plusy a minusy, nevsadil bych s jistotou na preference toho či onoho jen podle věku.
Kolik dealerů pro značku pracuje? Poroste jejich počet?
Zákazníci značky Kia mohou navštívit na 58 autorizovaných dealerství ve strategických městech napříč celou Českou republikou. Letošní rok dokončujeme rozvoj a redesign stávajících showroomů, který započal před třemi lety a jehož kompletace vyvrcholí na konci roku. Místo rozšiřování dealerské sítě se zaměříme na nové výzvy spojené se strategickým rozšiřováním nabídky bezemisních vozů a vstupem do segmentu LCV. Budeme zkvalitňovat doplňkové služby, včetně nabídky řady poprodejních produktů zákazníkům, a podnikat nezbytné kroky pro dosažení dlouhodobých cílů v oblasti mobility.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi