Společnost Segafredo Zanetti CR, přední dodavatel italské kávy pro gastronomii a maloobchodní síť v České republice, letos slaví významné výročí – 20 let působení na českém trhu. V souvislosti s tímto jubileem se zástupci společnosti Segafredo Zanetti vyjádřili k vývoji a trendům ve zvyklostech pití kávy českých spotřebitelů za poslední dvě desetiletí.
Tradice pití kávy v českých zemích sahá patrně až do počátku 18. století. Zprvu se káva prodávala pouze v lékárnách, protože byla pro svou hořkou chuť považována za žaludeční lék. Popíjení kávy bylo výsadou nejbohatších vrstev a za opravdový rozvoj kavárenského života je považováno až období první republiky. Naopak v době komunismu v důsledku nedostatku kvalitní kávy i technologií si Češi oblíbili mletou kávu zalitou horkou vodou přímo do šálku, tedy tzv. turka. Ještě na počátku 90. let 20. století se v českých domácnostech ani kavárnách nepilo téměř nic jiného. Espresso se podávalo pouze v několika vybraných luxusních hotelech. V průběhu let přicházela do módy filtrovaná nebo instantní káva, ale zásadními změnami prošla česká kávová kultura až relativně nedávno. „Příchod společnosti Segafredo Zanetti na český trh znamenal průlom v šíření italské kávové kultury. Stali jsme se průkopníky espressa v Čechách a v krátké době jsme expandovali do všech regionů republiky,“ říká Jaromír Bosák jednatel společnosti a dodává: „v prvních letech našeho působení na tuzemském trhu bylo hlavní náplní naší činnosti distribuce kávy do gastronomie pro přípravu originálního italského espressa. Gastronomickým provozům jsme navíc poskytovali i kompletní servis, jehož součástí bylo například vybavení profesionálními espresso kávovary, mlýnky a odborné poradenství.“
Zákazníci v českých kavárnách se však nespokojili pouze s pitím espressa. Oblibu si získal i další italský trend – pití kávových nápojů s mléčnou pěnou jako je cappuccino nebo latte macchiato. „Popularita těchto nápojů stále stoupá. Podle údajů z našich partnerských gastronomických provozů si některý z kávových nápojů s napěněným mlékem dopřeje 70 – 80 % zákazníků a pouze 20 % milovníků kávy si pochutná na klasickém espressu,“ doplňuje Miroslav Splavec, certifikovaný barista společnosti Segafredo Zanetti.
Aktuálním trendem mezi zákazníky je kromě jednoduché přípravy kapslové kávy v domácnostech nebo v kancelářích také podpora standardů fairtrade, které garantují dodržování závazných mezinárodních kritérií spravedlivého obchodu. Koncept fairtrade podporuje drobné pěstitele kávy a zlepšuje tak jejich hospodářskou a sociální situaci. Prodejem fairtradové kávy TikTak nebo kávy Alleanza z certifikovaných plantáží Rainforest Alliance zlepšuje společnost Segafredo Zanetti kvalitu života místních farmářů a podporuje udržitelnost zemědělství a ochranu životního prostředí v oblastech kávovníkových plantáží.
Základní podmínkou k tomu, aby si čeští konzumenti oblíbili pití kvalitní, chutné a zdravé kávy je především její správné podávání, s čímž souvisí profesionální školení zaměstnanců kaváren a restaurací. Majitelé gastronomických provozoven si bohužel stále dostatečně neuvědomují ekonomický potenciál, jaký jim může správné servírování kávy přinést. Pokud zákazník ochutná opravdu dobrou a kvalitní kávu, bude se na ni s radostí vracet. „Jsme přesvědčeni o tom, že o kvalitě podávaného espressa rozhoduje v 70 % lidská ruka a za špatně připravenou kávu může ve většině případů obsluha kávovaru,“ říká Petra Knapová marketingová specialistka společnosti Segafredo Zanetti a dodává: „našim cílem je proškolit nové baristy ve správné přípravě italského espressa, ale také ukázat, jak má naše káva chutnat. Z toho důvodu provozujeme již od roku 2006 Školu kávy Segafredo, kterou prošlo jíž více než 2 500 absolventů. V současnosti nabízíme kurzy i široké veřejnosti. Vítáni jsou všichni milovníci kávy, kteří chtějí proniknout do tajemství přípravy dobré kávy.“