Pánské obleky se nosily už v 19. století a nic na tom nemění ani dnešní moderní doba. Existuje spousta profesí, kde je formální oděv nutností a rozhodně nevymizel ani ze společnosti. Podle Jiřího Friedricha z pánského módního ateliéru Manemo akcí s dresscodem přibývá a počet jejich zakázek roste. Nejvíce si ale cení stálých zákazníků, kterým společně s druhým spolumajitelem Dominikem Jochymkem budují celé šatníky.
Jak jste se dostali právě k pánské módě?
Moje vášeň se zformovala někdy během puberty. Jako teenager jsem vyrůstal na filmech pro pamětníky, bondovkách a Profesionálech. Odmala jsem chodil na klavír a už ve školce jsem měl první (hráškově zelené) sako, ve kterém jsem chodil na přehrávky!
Pokud se ptáte na současnost a na to, jak jsme se s Dominikem dostali k Manemu, předcházela tomu fúze dvou firem. Jednu vlastnil Radek Stavinoha, druhou Pavel Jaroš, což jsou především investoři. Dominik začal v Manemu nejprve jako stážista a během let se vypracoval na vedoucí pozici. Já jsem se přidal až během covidové pandemie, která nás svedla dohromady. Před deseti lety jsem nastoupil do jedné české made to measure společnosti, následně jsem se dostal do zakázkového krejčovství operujícího ve Vídni a v době covidu vedla moje cesta do Manema, kde jsme se potkali. Po několika letech jsme si pomyslně dali krevní slib a společnými silami značku odkoupili od původních majitelů.
V čem vidíte výhody podnikání ve dvou?
S kolegou jsme něco jako černá a bílá a výborně se doplňujeme. Firmu JF Tailors, pod kterou spadá značka Manemo, vlastníme každý z 50 %, a když někdo z nás přijde se strategickým návrhem, musí si to před tím druhým perfektně obhájit. Často si nastavujeme zrcadlo, což je pro společné podnikání velmi důležité a posouvá nás to dál. Vidět je to tedy i na obchodních výsledcích. Obrat máme okolo 11 miliónů ročně, což není na první pohled tolik, ale v rámci našeho oboru jsou to už zajímavá čísla. Naší výhodou je, že velice dobře rozumíme svému řemeslu.
Dají se zhodnotit první roky v roli spolumajitelů? Nebylo složité se ujmout vedení těsně po covidové pandemii?
Nyní je už rok a půl Manemo bezvýhradně v našich rukách. A je skvělé vidět, že se mu daří a jeho značka sílí. Období odkoupení značky bylo náročné a museli jsme toho udělat spoustu nad rámec naší běžné operativy. Přestože sezóna byla v plném proudu, zvládli jsme během pár měsíců uzavřít deal a zároveň ateliér přestěhovat do prostor, které lépe odpovídají naší myšlence, bez toho, aniž bychom byli nuceni zavřít.
Klienti nás v našem jednání bezvýhradně podporovali a prokázali nám velkou důvěru. Právě naše stála klientela a osobní vazby s ní jsou naším hlavním motorem, stavíme jim kompletní šatníky a nezřídka se děje, že se stávají našimi přáteli. Právě tato individuální produkce je pro nás zásadní.
Dnešní doba už zase pracovním setkáním a společenským akcím přeje. Neubývá ale mužů, kteří nosí oblek?
V globálu ano, ale na druhou stranu tak, jak se rozvolnil firemní dresscode, začal sílit tlak na předepsané dresscody na akcích. Těsně po covidu třeba zavedli dresscode Black Tie na Právnickém plese, a eventů přibývá. Čím dál více tedy šijeme i smokingy. A zároveň jsou profese, kde se obleky nosí, nosily a budou nosit.
Kdo jsou vaši zákazníci a kolik u vás za oblek zaplatí?
Máme klienty například mezi advokáty, kteří je nosí k soudu nebo na důležitá jednání. Dále to jsou lidé z vyššího bankovního managementu, lékaři nebo podnikatelé, a máme na sebe navázané i zajímavé lidi z vyšší gastronomie. Zakládáme si na dobrých vztazích a osobním přístupu ke klientům a o každého se starám buď já, nebo Dominik.
Pro tento rok si však musíme trochu rozvázat ruce a plánujeme rozšířit tým tak, abychom se mohli více soustředit na development a na strategické kroky. V hlavní sezóně máme v průměru každý čtyři až pět schůzek denně, které doprovázejí večírky a akce, kde jsme partnery nebo hosty našich zákazníků. Často je tak nutné dělat práci o víkendech a nezbývá moc času na odpočinek a kreativní činnosti.
Oblek nebo semiformal/smart casual outfit od nás aktuálně v průměru vyjde na 38 až 55 tisíc korun. U výjimek s opravdu luxusními látkami to může být i 120 000, kde jsou v ceně dvoje kalhoty, abychom maximálně prodloužili životnost.
Kde se o vás můžou zájemci dozvědět?
Funguje nám hlavně osobní doporučení, ale snažíme se být vidět i na sociálních sítích. V omezené míře také využíváme online marketing a jsme partnery několika eventů.
Úplně upřímně rád říkám i věci, co se nepovedly. Letos jsme třeba úplně nezvládli výzvu z minulého roku, což byl facelift celkového marketingu. Řekli jsme si, že nakopneme sociální sítě a budeme točit edukační videa. Skutečně jsme s tím začali, ale zjistili jsme, že ještě nemáme tak uvolněný a sebejistý projev, abychom je chtěli pustit ven. Budeme to tedy zkoušet dál, ale momentálně jsou na pořadu dne důležitější úkoly.
Popíšete krátce proces od první návštěvy po finální verzi obleku? Jak dlouho trvá?
Šatník se buduje postupně, není potřeba mít hned našetřené statisíce, abychom zákazníkovi vše našili – ve zdravém tempu to trvá zhruba tři roky. Na úvod děláme bezplatné konzultace (seznamovací schůzky), kde zjišťujeme, s jakým očekáváním potenciální klient přišel, a logicky se tak hodně ptáme na jeho osobnost, práci, zájmy atd. Upřímně musím říct, že náš ateliér rozhodně nespadá do kategorie bespoke krejčovství (šití unikátního modelu pro každého zákazníka) a neděláme ani klasickou made to measure produkci (šití podle předdefinovaného střihu). Jsme semi bespoke krejčovství, a dle toho vypadá naše práce.
Po úvodní schůzce už řešíme první kousek, kterým často bývá košile, protože klienti si na ní chtějí testovat kvalitu. Na košilovém střihu se toho ale nedá tolik vymyslet, lépe je to samozřejmě vidět na saku, nebo i na kalhotách. Pak se dohodneme, co budeme pro začátek šít, a podíváme se na látky, to je první krok. Máme vlastní metráže a řadu dodavatelů látek, mezi které spadají například italská značka Loro Piana nebo britský Harrisons of Edinburgh. Následně se postaví fazona, řešíme, jak bude daný kousek vypadat. A dále se vyberou doplňkové materiály, což je u nás poměrně rychlé. Nejvíc času zabere měření, tedy třetí fáze.
Braní měr je jedním z klíčových momentů, kdy i s klientem probíráme jeho návyky, abychom byli schopni naplnit jeho očekávání. Občas noví klienti přicházejí i se špatnými návyky nebo svoji postavu vnímají zkresleně na základě obecných předsudků. Na naší odbornosti je pak vysvětlit negativní dopady a předsudky postupně rozbít.
Po uhrazení zálohy klient čeká zhruba čtyři až pět týdnů na první zkoušku, za další dva týdny zpravidla následuje zkouška finální a maximálně ladíme poslední malé nedokonalosti. Celkové zhotovení zakázky je tedy přibližně sedm až osm týdnů, ale vše závisí na sezóně a našich aktuálních kapacitách.
Co znamená smart šatník? A jak si ho čeští muži zvládají sestavit?
Takový šatník obsahuje kousky oděvů, které jsou vzájemně snadno kombinovatelné na základě barevných variací a druhů materiálů. Měl by být rozdělený na dvě hlavní sezóny, a myšlenka je taková, že kousků nebude mnoho. Když jsou pro vás totiž ušité chytře, nepotřebujete jich moc. Já mám třeba na zimu dva tvídové obleky, které snadno propojím a mám z nich tak čtyři outfity.
Sezóny mají své opodstatnění, jsou tu velké teplotní rozdíly a jde o to, aby se člověk vždy cítil komfortně, a navíc vás díky sezónám váš šatník hned tak neomrzí. V zimě se těšíte z flanelu a vyhlížíte jaro a léto, kdy obléknete len, nebo směs vlny a hedvábí. I na tom je založený náš brand – znamená to Man Emotion, protože i muži se často oblékají na základě emocí a může jim to pomoct zlepšit den.
Šití na míru přece jen něco stojí. Jsou zákazníci ochotni si za kvalitu a precizní střih připlatit?
Když k nám přijde mladý člověk, který se chce oblékat, ale nemá finance na to si nechat šít, snažíme se pro něj něco vymyslet. Upřímně říkám, že nevedeme slevovou politiku, ale máme na skladě i materiály z předchozích kolekcí, a tam jsme schopni poskytnout nižší cenu. Zároveň nechceme plýtvat a snažíme se o udržitelný business. Navíc můžeme s šitím začít postupně. Pokud se ale zatím nedomluvíme, dávám tipy na výběrové secondhandy a radím, kde si to nechat upravit. Velmi oblíbený je například vintage store Scoro Coco na pražských Vinohradech. Naopak stálí klienti nejsou věrní kvůli tomu, že bychom byli nejlevnější. Chtějí kvalitní produkt a servis, ne levnější produkci.
Jak velký podíl zákazníků k vám přichází pro oblek na svatbu?
Svatby děláme, ale je pravda, že méně než v minulosti. Důvodů je několik. Není to náš primární směr, svatba je velice nákladná záležitost, a do třetice – na muže se tolik nemyslí… Jeho role často spočítá v tom, že se musí dostavit, a teď budu tvrdý, ale když se podívám na svatby u nás, tak je evidentně někdy důležitější i barva ubrusu než jeho oblek. A pokud už to muži řeší, většinou vše nechávají na poslední chvíli, ale my potřebujeme alespoň sedm týdnů. Dnes jsou v trendu spíš romantické svatby než boho styl a bosí v lese. Oblíbená jsou tedy spíš elegantní místa jako Trojský zámek, Chateau St. Havel apod. A tomu přizpůsobujeme i oblečení. Takovým průměrem je oblek se separátní kontrastní vestou.
Chystáte v letošním roce nějaké novinky a změny?
Nejzásadnější bude právě zmiňované rozšíření týmu. Plánujeme i další novinky, rozjíždíme made to order knitwear, tedy pletené svetry, roláky, polo trika s dlouhým rukávem apod. Kromě toho se nám otevírají nějaké možnosti v zahraničí, ale víc dnes nemůžu prozradit.
za odpovědi poděkovala Dana Halušková