Vajíčka – asi vám připomenou něco dobrého k snědku, třeba obložené chlebíčky, bramborový salát, dorty a zákusky nebo palačinky.
Na mysli vám vytanou vzpomínky na dětská léta, kdy jste směli s košíkem do kurníku rychle odebrat to, co se druhý den ocitlo na rendlíku. Vejce někomu připomenou stavbu Karlova mostu, jinému třeba nekultivované demonstrace v té či oné zemi. Ale inovace? Jak lze inovovat nabídku vajec? Možná byste se divili.
Tuzemští zemědělští výrobci, chovatelé a zpracovatelé rozhodně nemají jednoduchý život, ale v jakémkoli businessu vždy platilo, že úspěch přeje zvláště aktivním, podnikavým a odvážným. A to jsou vlastnosti, které – jak jsme se již několikrát měli možnost přesvědčit – rozhodně nechybějí chovatelům nosnic, výrobcům a zpracovatelům vajec společnosti OVUS – podnik živočišné výroby ve Slaném-Kvíci.
Nejenže za pár let dokázali obnovit chov nosnic a výrobu vajec, ale zavedením nejnovějších technologií povýšili chov kuřat i snášku vajec na evropskou úroveň, vybudovali super moderní linku na tepelné zpracování vajec, jejich barvení a výrobu vaječných produktů.
Na to nyní OVUS navázal přeměnou dříve opuštěné farmy nedaleko Libušína v supermoderní drůbežářský podnik s alternativními chovy nosnic. Zde byl zaveden chov v tzv. obohacených klecových systémech s tunelovým systémem větrání, odzkoušel se a ve dvou produkčních halách začali odborníci s podestýlkovým chovem, kde se testují vlastnosti hned několika plemen slepic, například Moravia, ISA braun, Susex a dalších.
A tak dnes v nabídce společnosti OVUS nechybějí kromě klasických dokonce vajíčka světle modrá, zelená a tmavě hnědá od nosnic původem od chilských indiánů. Samozřejmostí jsou tradiční vejce Moravia, Farmářský výběr z podestýlkových chovů, a tyto variace se k zákazníkům dostávají díky moderní lince v rozličném balení, třeba i po třech, šesti či osmi kusech nebo v šestikusovém balení, kde jsou vždy dva zástupci ze tří druhů vajec. Zkrátka, vše se odehrává ve prospěch spotřebitele a s notnou dávkou inovační fantazie. Kromě nabarvených vajec v době Velikonoc, po nichž se vždy jen zapráší, můžete barvená vajíčka kupovat po celý rok pod označením vejce pikniková. A to ještě není vše. Část produkce je opatřena potravinářským šelakem. Ten neprodyšně uzavírá póry skořápek, což prodlužuje běžnou dobu skladování na 40 dní.
O spokojenosti s rozšířenou nabídkou svědčí obrovský zájem spotřebitelů bez ohledu na to, že cena vajec z alternativních chovů je ve srovnání s klasickými vyšší.
Snaha číst tajná přání zákazníků je korunována třeba i tím, jaké výhody se snaží výrobce pro kupující v jeho podnikových prodejnách zavádět. Například vejce zdarma při odběru určitého množství. Zda tím OVUS nevyčerpal svůj inovační potenciál, to bylo otázkou pro jejího jednatele Ing. Tomáše Milicha: „To jistě ne. Plánů máme mnoho. Kromě jiného budeme dále experimentovat v chovu nosnic s ohledem na rozšíření nabídky kvalitních vajec se zajímavými vlastnostmi a specifickými chutěmi. Máme připravenu řadu novinek jako vařená vejce v chuťově rozličných nálevech a další. Lze tedy očekávat nová a nová překvapení a naši odběratelé se tedy mají na co těšit.“
Jiří Novotný
www.ovuspraha.cz