Ročně u nás v PENNY povýšíme kolem 900 kolegů

Být atraktivním zaměstnavatelem je pro PENNY jedním z prvořadých cílů. Ostatně je to vlastně nutnost, protože ročně v České republice přibývá pod touto značkou kolem 10–15 nových prodejen. Kvalitní pracovní síla pro ně je předpokladem, že do takového místa budou lidé chodit nakupovat rádi, že se tu budou s chutí potkávat a že se zde pozdraví i se známými tvářemi svého bydliště či regionu, se zaměstnanci PENNY. A jak se říká, jaký vedoucí, taková prodejna. Vedoucí personálního oddělení PENNY Michal Batelka v následujících řádcích rozkryl, oč tento obchodní řetězec v oblasti lidských zdrojů usiluje a jak k této záležitosti přistupuje.

Co je základem personální strategie vaší společnosti?

Péče o zaměstnance je jedním z pilířů naší firemní strategie. Soustředíme se na tři hlavní strategické oblasti. Tou první je leadership. Vedoucí pracovníci jsou ti, kteří spoluutvářejí firemní kulturu a mají velký vliv na to, zda jsou zaměstnanci spokojení. Je jedno, zda se bavíme o top managementu, nebo například o vedoucích prodejen. Chceme, aby každý vedoucí zaměstnanec přesně věděl, jaká je jeho role a co od něj očekáváme. Již dávno neplatí, že vedoucí rozdává úkoly a kontroluje jejich plnění. Dobrý šéf je klíčovým hráčem v motivaci a rozvoji jednotlivců. Je nejen vzorem, ale i učitelem a parťákem. Proto máme interní ledaership akademii a pomáháme našim kolegyním a kolegům rozvíjet jejich dovednosti. A nevycházíme jen z nějakých manažerských učebnic. Z praxe víme, že všechny naše úspěšné prodejny mají jedno společné – dobrého šéfa či šéfovou.

Druhou oblastí, které se dlouhodobě intenzivně věnujeme, jsou pracovní procesy. Společně s jednotlivými odděleními průběžně hodnotíme naše procesy a hledáme cesty, jak je zjednodušit. Každá ušetřená minuta pro prodejnu se nám násobí. Jsme diskontní řetězec, který nabízí zákazníkům nejlepší ceny. Aby to fungovalo, musíme být nejlepší také v efektivitě. A je jedno o jakém oddělení se bavíme.

A ta třetí oblast?

Třetí strategickou oblastí je nábor a retence. Na úrovni celé České republiky se snažíme budovat značku PENNY jako atraktivního zaměstnavatele. Souvisí to mimo jiné i s expanzními aktivitami, jelikož každoročně otevíráme v průměru 10–15 nových prodejen.

V prodejnách organizujeme dny otevřených dveří, aby se k nám mohli potenciální uchazeči přijít podívat a viděli, jak práce u nás vypadá. Je to lepší než si přečíst inzerát. Když přijdete, vidíte, jak vyhlíží prodejna, jak probíhá práce a zároveň vidíte potenciální kolegyně a kolegy. Práce u nás je velmi různorodá a rozhodně není monotónní. Netrávíte celý den jen například na pokladně, ale jste u zeleniny, pečiva, ve skladu… Výborně nám také funguje program interního doporučení, kdy mohou naši zaměstnanci doporučovat volné pozice svým známým.

Jak už jsem ale avizoval, není to zdaleka jen o náboru, je to v prvé řadě o udržení současných zaměstnanců. Proto organizujeme průzkumy spokojenosti, každoročně navyšujeme mzdy, revidujeme benefity a spoustu jiných aktivit. Jako firma rosteme, otevíráme nové prodejny, stavíme nové logistické centrum a víme, že bez dobrých lidí to prostě nejde.

Stanovili jste určitá pravidla, podle kterých vybíráte kolegy do managementu, vedoucí prodejen či pokladní?

Ano, u výběru vedoucích pracovníků děláme strukturované rozhovory, na některé pozice využíváme i tzv. assessment centra. Vše má jediný cíl: nabrat ty správné lidi, kteří do týmu a do naší firemní kultury zapadnou. Na prodejnách je pak důležité, aby všichni pochopili, o čem tam práce je. A v tom se lišíme od konkurence. Nestavíme vzdušné zámky, neslibujeme nesplnitelné. Od začátku ukazujeme práci takovou, jaká doopravdy je. A to se nám vyplácí!

A je určitý požadavek, který musí splňovat každý, kdo se u vás uchází o zaměstnání?

Různé role, různé požadavky. Co musí splňovat každý, je soulad s firemní kulturou – týmová práce, zaměření na zákazníka. Bez toho to u nás nejde. Prodejna je menší kolektiv, kde musí všichni táhnout za jeden provaz a vzájemně si vypomáhat.

Najdeme v PENNY více žen, nebo mužů? A v jakých věkových kategoriích?

V logistických centrech je to asi celkem logicky více mužů, v prodejnách pracuje o něco málo více žen a na centrále je to vyvážené. Působí u nás lidé všech věkových kategorií a zastoupení je poměrné.

Stojí o brigády také důchodci? Můžete jim vyjít vstříc? Pokud ano, jaké pracovní zařazení jim nabídnete?

Brigády v prodejnách nabízíme celoročně, nejvíce před Vánoci a během prázdnin. Je o ně velký zájem a nastoupit může kdokoli. Práce v prodejně je ale i fyzicky náročná, takže je nutné zdárně absolvovat zdravotní prohlídku. Věk nehraje roli.

Máte silný marketing, který velmi dobře dokáže odhadnout, kudy se dát, co ocení zákazník, jak vyvolat jeho kladné emoce, a přitom se nepodbízet, ale zachovat svou tvář. Je to rovněž výsledek činnosti personálního oddělení, nebo se prostě sešel svým způsobem náhodou dobrý tým?

Je to zásluha celé firmy, která umí do svých řad nabrat ty správné lidi, dává svobodu, krea­tivitu, ale i zodpovědnost, a to nejen v oddělení marketingu. Personální oddělení přispívá různě – budováním firemní kultury, vzděláváním, interními akcemi, podporou spolupráce apod.

Hlásí se v PENNY o práci více zájemců, než je potřeba, nebo je to naopak?

Na centrále a v logistice nenabíráme tolik nových zaměstnanců a můžeme si vybírat. V prodejnách, zejména pak v některých regio­nech, je situace obtížnější. Ale jak už jsem zmiňoval, velmi dobře se nám osvědčil program interního doporučení, v jehož rámci mají naši zaměstnanci možnost doporučovat nové kolegyně a kolegy.

Kdo se stará o úklid prodejen? Stálí pracovníci, nebo brigádníci?

Všichni. U nás je práce rozmanitá. Rozhodně to není tak, že celou směnu sedíte za pokladnou. Je tu řada dalších činností, které je potřeba vykonávat, například doplňování zboží, obstarávání čerstvého pečiva nebo kontrola čerstvosti ovoce a zeleniny. Na konci směny je součástí pracovní náplně i úklid a příprava na další den. S úklidem vypomáhají ale i specializované firmy.

Hledáte také talenty? Například obratné obchodníky, vyjednavače, lidi s mimořádnými komunikačními schopnostmi?

Hledáme, ale i vychováváme. Již několik let nám běží program Potenciál, kde se celý rok věnujeme našim stávajícím zaměstnancům a připravujeme je na role vedoucího prodejny či oblastního vedoucího. Ročně u nás v PENNY povýšíme kolem 900 kolegů. Úspěšný a oblíbený je také Tainee program pro absolventy, kteří si vyzkoušejí práci ve všech odděleních, a následně je rozvíjíme v oblasti, kde vzájemně objevíme jejich největší potenciál.

Kdo je na trhu práce nesehnatelný?

Neřekl bych, že je někdo nesehnatelný. Je to vždy otázka nabídky a poptávky. Samozřejmě čím více expertní pozice, tím to může být náročnější. Poté je to i otázka lokality, kdy některé jsou z pohledu trhu práce velmi náročné.

Jakou máte vizi pro Českou republiku? Čeho byste rádi dosáhli?

Jsme řetězec s největším počtem prodejen a bude to tak i v dalších letech, každoročně rozšiřujeme jejich síť. Rosteme a růst přináší další příležitosti pro zaměstnance, jak v kariérním postupu, tak i pro lidi zvenku. Chceme být proto v regionech vnímaní jako atraktivní zaměstnavatel. Pracujeme na employer brandingu, což je vidět při lokálních náborových dnech, které pravidelně organizujeme tam, kde nabíráme. Také jsme se letos zlepšili ve výsledcích interního průzkumu spokojenosti zaměstnanců. Na průzkum se ale díváme nejen tak, že nám stoupá spokojenost. Možná ještě důležitější jsou oblasti či procesy, kde zaměstnanci vidí potenciál pro zlepšení. To vnímám jako velký závazek, abychom naplnili jejich očekávání, a do budoucna i nadále zvyšovali spokojenost.

otázky připravila Eva Brixi