Trh s elektronikou opět začíná mírně růst. Úrovně z roku 2022 však zatím stále nedosahuje. Data maloobchodního prodejce DATART naznačují, že se Češi v nákupech pomalu osmělují a opět si začínají více pořizovat elektroniku rovněž pro zábavu. Velký dopad na trh letos měly globální sportovní akce, které urychlily produktovou obměnu v segmentu televizorů. V posledních několika měsících pak nákupní chování Čechů výrazně ovlivnilo počasí. Vytrvalá letní vedra vedla k růstu prodejů klimatizací, větráků a ochlazovačů meziročně řádově o 31 %, během záplav zase výrazně stoupl zájem o čerpadla, odvlhčovače, svítilny či powerbanky.
Maloobchod se letos po dlouhém období nestability a nejistoty začíná pozvolna opět stabilizovat. Podle nejnovějších dat Českého statistického úřadu došlo v červenci k meziročnímu nárůstu tržeb v maloobchodu reálně o 4,5 %. Za nepotravinářské zboží tržby podle statistiků vzrostly o 5,9 %. Tempo růstu tržeb se však napříč jednotlivými segmenty poměrně významně liší. V prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením například tržby meziročně stouply o 0,3 %. Opravdu výrazně naopak rostou tržby internetových a zásilkových obchodů. Podle ČSÚ meziročně stouply o 17,2 %.
„Na trhu s elektronikou vidíme ve srovnání s loňským rokem mírný růst. Stále však nedosahuje úrovně roku 2022, oproti kterému vloni došlo ke znatelnému propadu. Přesto se nám letos se značkou DATART daří překonávat nejen výsledky roku 2023, ale i roku 2022. Naše tržní pozice posiluje jak v online prodeji, tak v tradičních prodejnách. To svědčí o naší schopnosti efektivně reagovat na měnící se preference zákazníků a dynamiku trhu, což nám umožňuje konsolidovat naši pozici mezi lídry na trhu s elektronikou,“ vysvětluje Jan Pospíšil, obchodní ředitel DATART.
Trhem hýbá počasí
Velmi specifické byly z pohledu spotřebitelských trendů poslední měsíce, během kterých sehrálo stěžejní roli počasí. Červencové a srpnové vlny vytrvalých veder vedly k výraznému nárůstu poptávky po mobilních klimatizacích, ochlazovačích a větrácích. V meziročním srovnání DATART v těchto kategoriích zaznamenal nárůst prodejů řádově o 31 %. Výrazně ve srovnání s loňským létem vzrostly i prodeje bazénů a vířivek.
Neméně významný dopad pak měly na nákupní chování Čechů i přívalové deště a rozsáhlé záplavy posledních dní. V souvislosti s nimi DATART zaznamenal významný nárůst poptávky po mnoha produktových kategoriích. Mezi nejvíce žádané zboží tak aktuálně patří čerpadla, odvlhčovače a svítilny. V meziročním srovnání se v tomto nevlídném období zároveň téměř zdvojnásobily prodeje powerbank.
„V těchto vypjatých situacích hraje stěžejní roli co nejrychlejší dostupnost potřebného zboží. Usilovně proto pracujeme na tom, aby bylo v dostatečném množství k dostání jak na našem e-shopu, tak i v naší rozsáhlé síti kamenných prodejen.“ říká Jan Pospíšil.
V hlavní roli sport
Jedním ze segmentů, v němž podle dat maloobchodního prodejce DATART došlo v letošním roce k překvapivě výraznému nárůstu zájmu mezi spotřebiteli, jsou televizory. Zčásti lze tento trend přičíst zintenzivňujícímu se konkurenčnímu boji mezi výrobci, díky němuž postupně klesají ceny špičkových technologií. Zásadním impulsem motivujícím zákazníky k nákupu nových televizorů však podle Jana Pospíšila bylo mimořádné množství velkých sportovních akcí, které se od začátku roku konaly.
„Letošní rok je opravdu specifický tím, že se konaly hned tři globální sportovní akce s českou účastí. To mnoho sportovní fanoušků motivovalo k tomu, aby upgradovali technologie a mohli tak sportovní přenosy sledovat v ještě lepší kvalitě. Díky správnému načasování a široké nabídce jsme se v prodeji televizí v letošním roce stali pomyslným lídrem na trhu,“ říká Jan Pospíšil.
Kde naopak DATART zaznamenal mírný pokles poptávky, je segment notebooků. To i navzdory poměrně významnému rozmachu technologií spojených s využíváním nástrojů umělé inteligence. V posledních měsících naopak sleduje růst prodejů chytrých telefonů, nositelné elektroniky či automatických kávovarů. Nezanedbatelný růst zájmu zákazníků pak DATART aktuálně eviduje také v oblasti zábavy a zejména pak gamingu.
„Krize, které v několika posledních několika letech výrazně zatížily peněženky českých domácností, pomalu odeznívají, a lidé se tak postupně osmělují a sahají i po produktech, které neřeší jen nějakou akutní potřebu, ale primárně slouží k zábavě. Vzhledem k tomu, že teď nastává období velkých prodejních akcí, jako jsou Dny Marianne či Black Friday, a blíží se vánoční období, očekáváme, že poptávka po těchto produktech bude ve zbylých měsících tohoto roku dále stoupat,“ odhaduje Jan Pospíšil.
(tz)