Zákazníci mění pravidla české gastronomie. Tradiční večerní vysedávání v hospodách nahradily spíše výpravy do kaváren v odpoledních hodinách. Návštěvníci si tam vedle kávy leckdy dopřejí i jídlo nebo míchaný drink. Podniky orientované na noční život tak v uplynulém roce přicházely o zákazníky i tržby. Dočasně to změnilo pouze nedávné hokejové mistrovství světa. Vyplývá to z analýzy společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá v České republice nejvíc gastro podniků.
Za prvních pět letošních měsíců stouply gastro podnikům meziročně souhrnné tržby o pouhé 1 %. „Po započtení osmiprocentního meziročního zdražení se ukazuje, že reálně v tržbách došlo spíš k poklesu. Nebýt hokejového šampionátu, byl by propad o dost významnější,“ komentoval ředitel Dotykačky Petr Menclík.
Dlouhodobě se daří růst především kavárnám. Ty si meziročně polepšily v tržbách o 6 %. Naopak diskotéky a noční kluby si oproti loňsku vydělaly skoro o pětinu méně. V mínusu jsou i bary. Hospody a restaurace se drží kolem celotržního průměru. Výjimku však tvoří prémiové restaurace, jejichž obliba v posledních měsících stále stoupá a nárůstem tržeb porážejí i kavárny.
„Zejména v odpoledních a večerních hodinách lidé hledají kvalitní gastro zážitky. Za ty jsou ochotní i připlatit. Do restaurací už proto nechodí tak často jako dřív, ale vybírají si prémiové podniky. Vyrážejí tam při různých speciálních příležitostech a rádi se tam více odmění,“ odvodil z dostupných statistik Petr Menclík.
Hokejové fandění vrátilo lidi do hospod
V květnu se zpravidla naplno rozjíždí letní sezóna, která pro gastro tržby představuje vrcholné období. Letošní rok se však žádný „nájezd“ zatím nekonal. Významnou měrou ho brzdilo květnové deštivé počasí a zmíněná proměna spotřebitelských návyků. Na ní se podepsala i nedávná změna DPH u nápojů. „Poptávka je slabší, než bývala. Kvůli levnému pivu z obchodů lidé často popíjejí doma nebo v garáži,“ konstatoval Luboš Kastner, člen představenstva Hospodářské komory ČR a provozovatel několika restaurací.
Hokejové mistrovství dokázalo popsaný trend zmírnit. Alespoň na chvíli vrátilo hosty do sportbarů, restaurací i klasických hospod. „Šampionát trval 17 dní, a zejména s postupnými úspěchy českého týmu bylo s každým dalším zápasem vidět, jak v gastro podnicích roste návštěvnost,“ argumentoval ředitel Dotykačky.
Graf ukazuje, jak moc se mistrovství odrazilo na tržbách jednotlivých gastro konceptů. Nejvíc návštěvníků přilákaly sportbary a hospody. Oproti tomu bary se propadly víc než obvykle. Zajímavé je, že návštěvnost stoupla zejména v malých obcích. Tradiční vesnické hospody tak z úspěchu hokejistů profitovaly nejvíc. U velkých a dražších podniků se tak výrazné změny neprojevily. Stejně tak byl patrný podstatný rozdíl mezi regiony. Zatímco v Ostravě a celkově v Moravskoslezském a Olomouckém kraji vzrostly tržby během mistrovství opravdu markantně – v Ostravě dokonce téměř o 20 %, v Praze a ostatních krajských městech se událost projevila méně. I tak ale během šampionátu podniky v centru Prahy i na vesnicích zaznamenaly nárůsty tržeb kolem 10 %.
Za zmínku rozhodně stojí pohled na gastro tržby po nedělním úspěšném finále, kdy se oslavující fanoušci ve velkém nahrnuli do otevřených gastro podniků. Tam často slavili až do ranních hodin. Například v hospodách a sportbarech ten den až 40 % tržeb tvořily útraty zaplacené mezi 22. hodinou večerní a čtvrtou hodinou ranní. „Ve vesnických hospodách se podle dat, která vidíme, slavilo nejintenzivněji. Zatímco v pražských podnicích z neděle na pondělí k žádnému extrémnímu nárůstu tržeb nedošlo, ve vesnických hospodách vyskočily noční tržby o neuvěřitelných 730 %,“ řekl Petr Menclík.
„Hokejové mistrovství českému gastru přineslo celkově možná 10 % souhrnných tržeb navíc. Podařilo se mu tak vykompenzovat negativní vlivy deštivého počasí a obecné snížení návštěvnosti v důsledku zdražování. Kdyby se tu šampionát nekonal, pravděpodobně by české gastro bylo v květnu ve výrazném mínusu – což je naprosto v rozporu s tím, jak by náběh letní sezóny měl vypadat,“ zhodnotil Luboš Kastner.
Jakmile však opadla hokejová horečka, celé gastro se začalo opět vracet do normálu. „Ani výkon českých hokejistů neposunul české gastro do reálného růstu. Pod pokličkou ho drží vyšší míra inflace způsobená růstem DPH a související slabší poptávka ze strany hostů. V létě proto očekávám v gastru spíš slabší výsledky, respektive zásadním způsobem bude záležet na počasí. Nemyslím, že by podobným způsobem jako hokej zacvičila s tržbami letní olympiáda,“ uzavřel Luboš Kastner.
Co dalšího ovlivňuje gastro tržby?
Zajímavé vlivy na gastro tržby popsal ještě Petr Janeček, vedoucí institutu turizmu z Czech Tourism. Podle dat společnosti VISA mají velký vliv na útraty v restauracích a dalších konceptech zahraniční turisté. Jejich bezhotovostní platby se v období letošního ledna až dubna podílely na celkových gastro tržbách v Moravskoslezském kraji 15 %, a v Praze dokonce 26 %. „Nejvíc u nás za jídlo utrácejí Němci, Britové, Francouzi a Američané,“ vypočítal Petr Janeček.
Potenciál toho, co u nás můžou zahraniční turisté utratit, ilustruje také Jan Kubinec z České eventové asociace: „Velkou výhodou Prahy i celé České republiky je to, že tu máme ideální podmínky pro odbavení hromadných akcí typu velké konference nebo sportovní a kulturní akce – jak z pohledu ubytovacích kapacit, tak z pohledu množství gastro podniků, kam mohou hosté zavítat, i s ohledem na atraktivitu celé lokality. To nás odlišuje například od Polska a Maďarska. Ve Varšavě je dostatek podniků, ale není to tam tak krásné. Budapešť je naopak nádherná, ale zas nemá dostatečné kapacity na pořádání mimořádně velkých akcí,“ doplnil Jan Kubinec.
Luboš Kastner má však jasno: „Vzato kolem a kolem, největším manažerem českého gastra je stejně sluníčko.“ To potvrdil i Petr Menclík z Dotykačky: „Obecně lze říct, že během slunečných dnů dosahují gastro podniky v průměru třeba o 30 % vyšších tržeb než ve dnech, kdy je zataženo. U konceptů typu stánek na cyklostezce to můžou být i násobně vyšší rozdíly.“
(tz)