V podnikatelských kruzích je v současné době žhavým tématem střídání generací ve vedení. Není se čemu divit, řada byznysmenů, kteří založili své firmy v devadesátých letech, už si chce odpočinout, a tak řeší, jak se svým businessovým odkazem. Nejde o jednoduchou záležitost. Generační obměnu nepřežije více než polovina rodinných podniků. A předání třetí generaci zvládne už jen naprosté minimum z nich.
Proč tak žalostná čísla?
Těch důvodů je samozřejmě více. Jeden z nich je, že to majitelé firem naprosto podcení časově. Předání firmy často řeší rok nebo dva předem. To je extrémně šibeniční termín. Z naší zkušenosti doporučujeme vždy celou situaci řešit minimálně 5, v ideálním případě 10 let dopředu.
Tím druhým důvodem jsou romantické představy podnikatelek a podnikatelů. Třeba ty, že business převezmou jejich děti a budou jej rozvíjet k další prosperitě. Často ty děti ale ve firmě nikdy pořádně nebyly a věnují se něčemu úplně jinému. Pokud i za těchto okolností k předání dojde, výsledek je většinou dvojí. Buď potomek firmu obratem za 100 milionů prodá, nebo ji dovede ke krachu.
Příprava od raného věku
Pokud je vaší ambicí, aby potomci pokračovali ve vašich šlépějích, myslím si, že je zapotřebí, aby na to byli připravováni od útlého mládí a začali ve vaší firmě co nejdříve pracovat. Důležitým je ovšem zvážit i jejich předpoklady a zda by o to měli zájem. V ideálním případě odstartují na běžné řadové pracovní pozici a postupně si podnikem prošlapou cestu až nahoru. V poslední fázi vás začnou „stínovat“ v pozici ředitele a pak plynule převezmou otěže.
Čím blíže bude vaše situace tomuto idylickému příkladu, tím větší pravděpodobnost je, že všechno proběhne hladce. Je potřeba si uvědomit, že lidé nejsou stroje. Následují vás roky jako svého leadera, a i k novému nástupci si potřebují vybudovat respekt, a to není otázka týdnů nebo měsíců ani zakladatelova přání.
Odysea hledání nového CEO
Pokud u svých dětí potřebné předpoklady nebo zájem nevidíte, může být vhodnější dát jim křesla v dozorčí radě a najít nového výkonného ředitele. To se snadněji píše, než dělá. Zvláště v momentě, kdy někoho takového hledáte poprvé v životě, ba co hůř, narychlo. Pozice CEO je výjimečná. Nejde o běžné personální obsazení. Celá situace je srovnatelná s tím, jako kdybyste si přibrali do firmy nového společníka.
Najít někoho, kdo má patřičné schopnosti, zkušenosti a morální integritu, rozumíte si s ním lidsky, a ještě sdílíte podobnou vizi, je dle slov podnikatelů, se kterými často mluvím, mnohdy nadlidský úkol.
Podnikatelé to běžně nejprve zkusí sami a když to nevyjde, obrátí se s žádostí o pomoc na nás. Máme za sebou více než pět set úspěšných projektů, takže si troufnu říct, že už poměrně dobře víme, jak vhodného CEO pro danou firmu vybrat.
Jak obelstít čas i drama pomocí interim managementu
V typickém případě se domluvíme, že na nějaký čas řízení firmy převezmeme. Díky našemu know-how a svěžímu pohledu zvenčí se nám během roku podaří naladit procesy takovým způsobem, že firmu posuneme na vyšší level. Ať už se bavíme o obratu nebo ziskovosti, ve většině případů se klientově firmě velmi brzy začne lépe dařit.
Po této fázi a dohodě s majitelem buď firmu dále řídíme s menší časovou dotací, nebo společně s ním vyhledáme nového výkonného ředitele, kterému postupně předáme kormidlo. V každém případě již od první chvíle spolupráce majiteli uvolníme ruce a on se tak může věnovat tomu, čemu chce a potřebuje. Nemusí to být jen firma a její vize, ale taky další zásadní věci, které dělají život člověka plnější a šťastnější: rodina, koníčky nebo cokoli dalšího, na co zatím neměl čas.
Ať už budete předávat firmu s námi nebo bez nás, přeji vám, ať se to úspěšně podaří!
Ing. Jiří Jemelka, MBA, zakladatel JPF Czech s. r. o.
(tz)