Použitých vozů v nabídce českých inzertních portálů v meziročním srovnání neustále přibývá, jsou také mírně dražší. Oproti loňskému září je na trhu o necelých sedm procent aut více (loni 98 958, letos 105 606 ks), ale zároveň narostla jejich mediánová cena (+10 tisíc na 200 tisíc Kč). Ostatní parametry se výrazně nezměnily – auta mají téměř stejně najeto (156 vs 157 tisíc km) a příliš se neliší ani stářím (10,7 vs 10,9 letos). Vyplývá to z analýzy celého sekundárního trhu, provedené experty AURES Holdings, provozovatele sítě AAA Auto, největšího prodejce ojetých vozů v ČR.
Také září potvrdilo letošní trend nárůstu počtu dieselových vozů v nabídce (46 492 kusů, o 3 000 víc než loni). I nafťáky mají téměř stejně najeto (medián 186 vs 184 tisíc km) a jsou mírně starší než loni v září (10 vs 9,8 roku). V procentuálním vyjádření tvoří diesely 44 procent nabídky ojetin, přesně stejně jako před rokem, nabídka tedy zůstává stabilní.
Ovšem výrazný – bezmála dvojnásobný – nárůst je zřejmý u elektromobilů, byť v absolutních číslech hovoříme o stovkách inzerovaných kusů. Zatímco před rokem se v Česku nabízelo 382 ojetých elektroaut, letos v září jich bylo 638. Zajímavé je, že v obou měsících překročil počet inzerovaných použitých elektrovozů registrace těch nových: (září 2022 – 305 ks, srpen 2023 – 589 ks, údaje za září ještě nejsou k dispozici). Úplně stejné je to u hybridů, také těch se nabízí mnohem víc ojetých, konkrétně skoro dvaapůlkrát (542 vs 1 284 ks). U hybridů se mediánová cena před rokem pohybovala na hranici 690 tisíc korun, letos v září to bylo 700 tisíc Kč; elektromobily jsou logicky ještě dražší: loni 903 tisíce, letos už téměř 950 tisíc Kč. Letos v září se však nabízely o půl roku starší elektrovozy (medián 2,5 roku), měly také víc najeto (26 tisíc versus 23 tisíc km).
„Je vidět, že zájem o ojeté elektrické vozy dramaticky stoupá. Do budoucna čekáme neustálé posilování tohoto trendu, zvlášť když do „elektra“ začnou mnohem víc šlapat firmy v rámci obnovy svých flotil. Je vidět, že i bez státních subvencí si bateriové a hybridní vozy našly své místo na trhu. Potvrzuje to i velmi podobný nárůst prodejů v tomto segmentu u nás v AAA Auto,“ říká provozní ředitel AURES Holdings Petr Vaněček.
Automatické převodovky jedou
Pohled do statistik kromě růstu elektromobility odhaluje také jeden nový zajímavý trend – výrazně přibývá automatických převodovek, za čímž stojí nejen nárůst počtu hybridů a elektroaut, jež používají samočinné řazení takřka výhradně, ale i vyšší počet moderních aut s asistenčními systémy, jež se bez automatů většinou neobejdou. „Samozřejmě tak výrobci i vycházejí vstříc sílící poptávce zejména mladších zákazníků, kteří samočinné řazení vyhledávají. Je to jasný celosvětový trend, v němž dosud Evropa poněkud zaostávala,“ komentuje Petr Vaněček.
A teď konkrétní čísla – zatímco v září 2021 mělo automatickou převodovku 25 procent všech ojetin, loni už to bylo 28 a letos v září lehce přes 30 procent (v absolutních číslech 32 171 aut s mediánovou cenou 400 tisíc korun, sedmiletým stářím a 137 tisíci km na tachometru).
Stále vede Škodovka
Na pořadí nejinzerovanějších značek se ani v září nic nezměnilo – stále vede Škoda Octavia, jichž se prodalo 10 146 kusů s mediánovou cenou 195 tisíc Kč, následovaná menší a o víc než polovinu levnější fabií (6 266 ks, 80 tisíc korun). Následuje luxusní Škoda Superb (3 342 ks, 378 tisíc Kč), kompaktní Volkswagen Golf (3 339, 155 tisíc Kč) a VW Passat (2 977 ks, 230 tisíc Kč). V první desítce nejprodávanějších modelů jsou ještě BMW řady 3, Ford Focus, VW Touran, BMW řady 5 a Audi A4.
Zajímavostí je, že na trhu nových vozů je – až na první příčku – pořadí odlišné. Za vedoucí octavií, jichž se v září prodalo 1 689 ks, tedy téměř šestkrát méně než ojetých, následuje VW Golf (838 ks) a pak další modely Škodovky: scala, fabia, kamiq, karoq, mezi nimi je pak vklíněn Hyundai i30. Tyto populární modely jsou však příliš mladé, takže se do pořadí prodávaných ojetin zatím nepropsaly.
(tz)