Letošní i loňské letní prázdniny zaznamenaly podle statistik Policie ČR zajímavý trend. Ve více než polovině krajů České republiky došlo o letních prázdninách k poklesu krádeží aut oproti měsíčnímu průměru během první poloviny roku. Pokud se bude opakovat tendence z loňského roku, můžeme naopak zásadní nárůst krádeží na většině území očekávat s příchodem podzimu. Úvahy motoristů o zabezpečení vozidla jsou proto v současné době zcela na místě.
Vypadá to skoro, jako by si zloději aut brali o letních prázdninách dovolenou a ztráty doháněli v posledním kvartálu. V roce 2013 bylo v prvním pololetí v celé republice ukradeno průměrně 885 automobilů za měsíc. Během letních prázdnin se tento průměr snížil o 2,6 %. Naopak v období od září do prosince došlo k opětovnému nárůstu krádeží o 7,4 % oproti prázdninám, což zároveň představovalo zvýšení o 4,6 % ve srovnání s průměrem za první polovinou roku 2013.
Vývoj těchto celostátních tendencí kopírovaly v roce 2013 statistiky většiny krajů republiky. Nejzásadnější procentuální pokles krádeží aut oproti měsíčnímu průměru z první poloviny roku zaznamenal během prázdnin Karlovarský kraj, jednalo se až o 35,7 %. Z hlediska absolutních čísel se největší útlum krádeží během prázdnin odehrál v kraji Hlavní město Praha, kde bylo ukradeno o 27 vozidel méně, než činil měsíční průměr prvního pololetí. Po skončení letních prázdnin však policie evidovala v celkem 9 krajích opětovné navýšení měsíčního průměru krádeží. Ve srovnání s prvním pololetím roku 2013 se jednalo například ve Zlínském kraji až o 73% nárůst.
Pro rok 2014 zatím vypadají statistiky velice podobně. Průměrný měsíční počet krádeží automobilů v celé ČR se za první pololetí aktuálního roku snížil oproti loňsku na 792 vozů. Prázdninový průměr odcizených vozidel se oproti průměrnému měsíci první poloviny letošního roku snížil dokonce o 15,7 %. V Královehradeckém kraji pak došlo během prázdnin až k více než 41% poklesu průměrného počtu krádeží za měsíc ve srovnání s prvním pololetím.
Jedním z vysvětlení úbytku krádeží vozidel na území ČR během prázdnin může být odjezd autem na dovolenou. Podle statistik největšího online prodejce zájezdů, cestovní agentury Invia, využilo v létě vlastní dopravu při dopravě na dovolenou vloni 17 % turistů, letos 19 %. Naopak za nárůstem počtu odcizených vozidel během podzimu a zimy může stát určité opadnutí pozornosti. Období prázdnin je z hlediska pravděpodobnosti ukradení vozu vnímáno jako rizikovější, naopak po skončení léta může ostražitost majitelů aut upadat.
Z tohoto hlediska se podzim jeví jako ideální období, kdy by vlastníci vozidel měli uvažovat o zabezpečení svého automobilu, a to především vyššími standardy ochrany. Těmi rozumíme například imobilizér, jenž má za úkol rozpojit vybrané elektrické okruhy a znemožnit odjezd automobilu bez jejich opětovného spojení. Ačkoli většina dnes vyráběných aut má sériově zabudovaný imobilizér, k jehož odblokování je obvykle nutné použít originální klíč se speciálním čipem, pro zloděje nepředstavuje tento stupeň ochrany téměř žádnou překážku. Stačí totiž, aby znal zařízení v jednom vozidle určitého výrobce, a odhalí, jak překonat tuto ochranu i u ostatních aut stejné značky. Velkou část imobilizérů je navíc možné bez problémů zkopírovat. Nadto některé z nich nezabrání krádeži, pokud zloděj vymění řídící jednotku vozu.
Na český trh byl však přednedávnem uveden unikátní slovenský zabezpečovací systém VAM R1, který je odolný vůči všem typům krádeže. Není překonatelný ani výměnou řídící jednotky, nepomohou ani nejrůznější diagnostické přístroje k identifikaci blokovaných obvodů. Za 14 let instalace tohoto systému na Slovensku do více než 4 000 vozidel nebyl úspěšný ani jeden z 260 pokusů o odcizení. Jeho výhodou je i fakt, že je možné jej použít v autech všech továrních značek i jejich typů. Je zabezpečený i proti kopírování. Každé zapojení tohoto systému je totiž jedinečné a konkrétní kombinaci nezná ani pracovník, který imobilizér montuje.
Pokud budete uvažovat o pořízení imobilizéru či jakékoliv jiného zabezpečovacího systému pro své auto, vždy dbejte na to, aby se jednalo o certifikované výrobky. Ty za sebou mívají příslušné atesty a často i náročný vývoj. Z tohoto důvodu nebývají ty opravdu kvalitní systémy levné. Pokud si však uvědomíme, že podle statistik Policie ČR činila loni průměrná škoda za ukradený automobil více než 123 000 Kč, jsou v porovnání s touto částkou ceny systémů zanedbatelné. Uvážíme-li navíc, že objasněnost krádeží nepřekračuje v posledních 10 letech 20 %, je opravdu namístě uvažovat o kvalitním zabezpečení vozidla.
Autorem komentáře je Roman Zrubák ze společnosti IRIS IDENT, která zabezpečuje montáž systému VAM v České republice.