V současné době JPF Czech řídí zhruba sedm desítek firem. Doba není zrovna nejlehčí, a tak řešíme celou řadu bolestí a bolístek. Nedáváme rychlonáplasti ani líbivá krátkodobá řešení. Nezůstáváme na povrchu, ale vždycky hledáme příčinu obtíží.
Pokud trpíte na časté zlomeniny, můžete to řešit tím, že si ruku nebo nohu vždycky necháte dát do sádry. Řídké kosti vám to ale nenapraví. Sádra vám dá ruku do pořádku, chvíli budete v pohodě, pak si ale něco zlomíte znova. A stejné je to i u firem, pouze dlouhodobé řešení dokáže zařídit, aby vaše firma přestala klopýtat a v ideální případě se rovnou rozběhla.
Jádro obtíží má v rukou management
A kde myslíte, že tu příčinu potíží v drtivé většině případů najdeme? Pokud hádáte, že u kapitána dané organizace, tak máte samozřejmě pravdu. U majitele nebo výkonného ředitele to totiž vždycky začíná. Jaký leader, takové mužstvo, taková firma. Podnikatelé teď čelí na jedné straně zvýšeným nákladům ze strany dodavatelů, na straně druhé na ně tlačí jejich lidé ohledně navýšení mzdových nákladů. Oni by je ale v ideálním případě potřebovali naopak maličko snížit, nebo alespoň zachovat na stávající úrovni.
Majitelé se mě často ptají: „Pane Jemelko, my jsme úplně v háji, potřebujeme teď dělat škrty, mohli byste nám poradit, jak to máme interně komunikovat?“ Představa, že sáhneme do šuplíku a vyndáme z něj návod, jak sdělovat těžké pravdy svým zaměstnancům, nebo že jim rovnou sepíšeme srdceryvný manipulativní projev, který jejich lidi přesvědčí, že chvíli musí být hůř, aby zase mohlo být lépe, je ale naprosto lichá.
Krize jako past pro autoritativní vládce
Pokud s vámi lidi táhnou za jeden provaz a máte firemní kulturu založenou na maximální otevřenosti, tak oni na vás v recesi nebudou koukat jako opice, které právě spadly ze stromu a netuší, co se vlastně kolem děje. Nebudete jim muset složitě objasňovat, proč teď musíte udělat to či ono, naopak, možná jim to nebudete muset vysvětlovat vůbec.
Pokud jste ale v dobách dobrých vystupovali jako autoritativní vládci, kteří berou zaměstnance jako výrobní prostředek, který má držet hubu a krok, žádná sametová rétorika vás nespasí.
Leader ví, že nejdřív musí vybudovat svoje týmy
O svoje lidi je potřeba se starat. A to není žádný moderní směr typu servant leader, který je teď v kurzu. Podívejme se na našeho Baťu. Ten už ve své době jasně pochopil, že pokud chce vybudovat velkou firmu, musí nejprve vybudovat svoje lidi, aby ti pak následně tu firmu vybudovali pro něj. A to není nic jednoduchého. Na začátku kontraktu zaměstnavatele se zaměstnancem nejsou jejich zájmy zpravidla v souladu.
Pokud ale svým lidem ukážete, že vám opravdu záleží na jejich spokojenosti, dáte jim veškerou podporu, kterou ke své práci potřebují, dokážete je ocenit za úspěchy a odpustit jim nějakou tu chybu, které se nikdo z nás nevyhne, stane se malý zázrak. Ono jim postupně na vaší firmě začne opravdu záležet. A někteří ji dokonce budou brát za svou vlastní.
Smysluplná práce sama o sobě nestačí
Spousta lidí dnes chodí do práce počkat až bude večer a pracuje jen do výše svého platu. Často to ale není jejich chyba, v některých případech se jim dokonce ani moc nedivím. Úkolem každého lídra je nikoliv své lidi kontrolovat a postrkovat k lepšímu výkonu. Úkolem pravého lídra je lidi inspirovat. Nebojím se dokonce říct pozvednout jejich ducha.
Ukázat jim, že jejich práce může dávat smysl. Nadchnout je pro firemní vizi a doslova pro ni zapálit jejich srdce. Zajistit, aby pokud možno každý den vstávali s radostným pocitem, že se mají na co těšit.
Komunikace koná zázraky
Prokažte svoji lidskost, svůj zájem a investujte do toho vlastní čas. Neposílejte žádný dotazník spokojenosti, ale komunikujte na přímo. A vaše manažery naučte to samé. Jděte v tomto příkladem a rozšiřte tuto kulturu otevřenosti po celé vaší organizaci. Pokud má někdo z vašich lidí nápad na zlepšení nebo zefektivnění nějakého principu, musí být vyslyšen.
A v neposlední řadě, nechte svoje lidi vyniknout. Čínský filosof Lao-c´ říkal: „Dobrý vůdce je nejlepší v případě, že si lidé sotva uvědomují jeho existenci…Když takový vůdce, který málo mluví, dokončí svou práci a dosáhne svého cíle, řeknou: Tohle jsme udělali sami.“
Mysleme na to, že vše jde vždycky od hlavy. Jakou firmu si vytvoříme, takovou ji budeme mít. Je to na nás.
(tz)