Automobilová kvalita napříč kontinenty

V automobilovém průmyslu je kvalita jednou z nejcennějších komodit. Stejně jako design, i ona totiž prodává. Podílí se zásadním způsobem na image značky. Stačí jediný nekvalitní produkt, a pověst celé modelové řady může být ohrožena a současně samozřejmě i její prodejnost. Proces kontrol a testování vozů před uvedením na trh je tedy klíčovou etapou. Jak náročný a komplexní tento proces může být, ukazuje například automobilka Peugeot.

Testy kvality nového modelu Peugeot 408, který bude na český trh uveden až příští rok, probíhají už několik měsíců. Vůz prochází interním plánem validace určujícího sérii testů, kterou postupují bez výjimky veškeré součásti a moduly vozu. Především se provádějí četné simulace pomocí vysoce sofistikovaných počítačových programů, které umožňují urychlit vývoj a zároveň co nejlépe využít zdroje. Následuje nespočet testů na zkušebních zařízeních, v laboratořích a aerodynamických tunelech. Zkušební zařízení se čtyřmi zvedáky simuluje nejextrémnější namáhání, aby bylo možné změřit únavu konstrukce vozu. Nejdůležitější zkoušky postupuje ale auto na silnicích, kam ho po patřičném maskování vývojáři pustí. Jezdí se na všech typech silnic a v nejrůznějších klimatických podmínkách. Překonávají se přejezdy brodů, zpevněné i vyježděné cesty, štěrk atd. Vozy zakouší jízdu v extrémním horku i mrazu, ve dne i v noci. Po celou dobu je vše opětovně testováno a zkoušeno, zkoumáno a vyhodnocováno. Každý kilometr ujetý v těchto extrémních podmínkách odpovídá několika desítkám kilometrů, které ujede běžný uživatel. Ve formě těchto testovacích vozů najel nový Peugeot 408 již celkem 1 100 000 km ve všech možných podmínkách.

Stejné procesy kontroly kvality aplikovala značka i na mimoevropských trzích. V zemích jihovýchodní Asie, kde nedávno spustila provoz svých nových továren, jsou dodržovány stejně vysoké kvalitativní standardy. Například v Gurunu v Malajsii, kde se pro asijské klienty vyrábějí modely 2008, 3008 a 5008, absolvovaly vozy ve zdejších podmínkách testovací jízdy v délce 500 000 kilometrů, přičemž se jezdilo ve dne i v noci, s nákladem i bez něj, v hustém městském provozu i na dálnicích, v horách, v extrémních vedrech i ve vlhkosti typické pro tropy. Modely, které se od evropských verzí designově neodlišují, musí dokázat i stejně nekompromisní kvalitu. Proces výroby a kontroly kvality si můžete prohlédnout prostřednictvím tohoto videa.

(tz)