Jdete na nákup a máte pocit, že zboží je přesně tam, kde by mělo být – oblíbená značka, velikost, balení nebo nabízená novinka? To není klam. Alespoň pokud je řeč o pivech z Plzeňského Prazdroje. Nejnověji pivovar pro rychlejší a pohodlnější nákupy lidí začal využívat například chytré senzory v lednicích, stojanech a na paletách.
Dnes už se málokdo potuluje obchodem s tím, že uvidí, co ho zaujme. Lidé chtějí své oblíbené produkty snadno najít, rychle nakoupit a netrávit v obchodech moc času, i proto se zmenšuje nákupní plocha, což logicky limituje množství vystavených produktů. Pandemie tento trend ještě urychlila. K lepšímu a příjemnějšímu nakupování tak vede přesně cílená nabídka na základě pečlivých analýz informací.
„Chceme zlepšovat zážitek lidí z nákupu, proto přemýšlíme koncepčně nad tím, co spotřebitel chce ve svém supermarketu najít. Do každého ochodu chodí jiný typ lidí, často hledají odlišné produkty, ale i různé velikosti balení. Proto dnes přizpůsobujeme sortiment pro každou jednotlivou prodejnu podle jejího charakteru, kupní síly a preferencí lidí přímo v dané lokalitě. To je náš základní přístup. Nově jsme ale schopní se přizpůsobit tak, že nakupujícímu nabídneme jeho oblíbený produkt na konkrétním místě v konkrétním obchodě přesně tak, jak mu to vyhovuje,“ říká Pavel Císař, který má v Prazdroji prodej v retailu na starosti.
Tento na míru šitý přístup umožňuje ojedinělá inovace na tuzemském retailovém trhu – Prazdroj pomocí chytrých senzorů a vah umístěných v lednicích, stojanech a na paletách v různých částech obchodu dokáže monitorovat, odkud lidé berou jeho produkty nejčastěji. Přes 130 unikátních senzorických zařízení, která jsou zcela nezávislá na infrastruktuře prodejny, je v současné době umístěno v 70 obchodech předních řetězců v České republice a na Slovensku. Analyzují data o tom, z které části regálů mizí produkty Prazdroje rychleji, a kde naopak zůstávají.
Výsledkem senzorických měření je nový přístup k prodeji. Pivovar dokáže zjistit, v které části daného obchodu lidé preferují své oblíbené produkty a po dohodě s prodejcem je tam umístí. Nová strategie tak má pozitivní dopad na nakupující i na obchod samotný. „Některé poznatky mají univerzální platnost a řídíme se jimi u většinu maloobchodů. Například to, že palety je výhodnější umísťovat u vchodů, kde díky nim prodej stoupá až o 50 procent. Speciální stojany jsou pak nejefektivnější u centrální uličky, kde poutají pozornost nakupujících. A lednice funguje ideálně pro impulzivní nákup. I její složení jsme schopni přizpůsobit preferencím lidí, kteří do konkrétního obchodu chodí,“ vysvětluje Pavel Císař.
Další data pak rozhodují o individuálním přizpůsobení nabídky a umístění produktů v jednotlivých obchodech. Někde více dominují ležáky, v jiných mají větší zastoupení nealko piva nebo cidery, a to v různých baleních – někde se nejlépe prodávají basy s pivy, jinde multipacky s plechovkami, další obchody se soustředí na individuální prodej jednotlivých kusů piv. „K tomu nám pomáhají i sociodemografické údaje a samozřejmě dlouhodobé záznamy o tom, co se kde prodává,“ doplňuje Pavel Císař.
Nápad na využití moderní měřící techniky v obchodech vzešel od Prazdroje a svou komplexností je na českém trhu unikátní. Řešení mu na míru vytvořila a dodává společnost Adastra.
(tz)