Automobilky používají stále více drahých kovů, nově přibylo na seznam indium

Drahé kovy nepotkáte jen v klenotnictví. Některé obory lidské činnosti jich dokonce spotřebují víc, než všichni mistři zlatníci na světě. Celou řadu drahých kovů najdete v předmětech běžné potřeby jako jsou počítače, mobilní telefony nebo obrazovky televizí. Ještě víc jich v sobě mají automobily.

V autech je hojně zastoupená měď, a to hlavně v kabeláži. Pro svou mimořádnou vodivost a trvanlivost se používají i zlato, stříbro a platina. Cennými kovy jsou také palladium a rhodium, bez kterých se neobejdou katalyzátory benzínových motorů. Palladium se používá také do rozbušek airbagů. S rozvojem elektromobility nabývá na významu lithium, z něhož se vyrábějí baterie. Teď se na seznamu cenných kovů používaných v automobilovém průmyslu objevila i vzácná supravodivá slitina indium.

Tento materiál používá automobilka Peugeot pro svůj nejnovější model, Peugeot 308, který se v Česku prodává od letošního ledna. Nač potřebuje právě indium? Protože je to jediný materiál, který splňuje technické a vizuální požadavky pro správné fungování radaru. Indium má totiž přirozeně chromovaný vzhled a vlastnosti, které neruší radarové vlny.

Nový model Peugeot 308 je prvním nositelem nového loga značky. Tento zbrusu nový symbol má podobu trojúhelníkového erbu s impozantní lví hlavou uprostřed. Tvarem a rozměry vytváří logo poměrně velkou placku, která se umisťuje přímo do středu čelní masky nového Peugeotu 308. Funkce tohoto erbu není jen designová, ale také ochranná. Slouží jako štít radaru a chrání ho před odletujícím štěrkem či povětrnostními vlivy. Aby asistenční systémy vozidla správně fungovaly a bezchybně zpracovaly informace poskytované radarem, nesmí být vlny vysílané radarem nijak rušeny. Navíc jsou zde další omezení: tloušťka povrchu štítu chránícího radar musí být konstantní a součásti nesmí obsahovat žádné kovové částice. Ideálním řešením je tenká vrstva supravodivého a odolného india.

Použití vzácného kovu se však Peugeotu vyplatilo. Díky tomu mohl do svého nového vozu implementovat zcela přelomovou technologii používající radar. Jedná se nový paket Drive Assist 2.0, který představuje další krok směrem k poloautonomnímu řízení. Tento systém kombinuje adaptivní tempomat s funkcí Stop and Go a systém udržování vozu v jízdním pruhu. Jeho součástí je i funkce automatického nouzového brzdění, která ve dne i v noci rozpozná při rychlosti od 7 km/h do 140 km/h chodce a cyklisty a v případě rizika kolize upozorní řidiče. K těmto schopnostem známým už z dřívějška přidává nový Peugeot 308 možnost poloautomatické změny jízdního pruhu, včasné doporučení rychlosti pomocí čtení dopravních značek a dovednost automatického přizpůsobení rychlosti vozu sklonu zatáčky.

(tz)