Předvánoční nákupy opět nabízejí velké šance hackerům

Předvánoční nákupy opět nabízejí velké šance hackerůmI když letos prodejci nabádali lidi k nákupům vánočních dárků s velkým předstihem, plná sezóna předvánočních nákupů je právě před námi. Toho se budou snažit využít i kybernetičtí podvodníci, kteří těží zejména z touhy nakupujících po co nejvýhodnější nabídce. Objevit se mohou podvržené zprávy od falešných dopravců nebo platebních institucí, po sociálních sítích i komunikačních platformách se šíří tipy na podvodné výhodné nabídky. Na jaké výzvy si letos při nákupu dárků dávat pozor?

Nakupte u nás super výhodně

Je známý fakt, že český zákazník je velmi chytlavý na výhodné nabídky a slevové akce. A co teprve, když dostane tip na stránku, kde může najít slevové kódy známých značek? Uživatelé by si měli dát velký pozor i na nákup „legálních“ dárkových kupónů na portálech, které nemají delší historii a vznikly těsně před vánočním obdobím.

„Podvodníci působí léta osvědčenými metodami při využití moderních komunikačních prostředků. Zprávy o výhodných nabídkách putují přes komunikační platformy jako WhatsApp nebo Messenger, tipy na stránky se slevovými kupony se šíří na sociálních sítích. Podvodníci se pod záminkou získání výhod snaží své oběti přimět k vyplnění identifikačních údajů nebo přímo k platbě,“ vysvětluje Michal Merta, ředitel Cyber Fusion centra společnosti Accenture.

Zvolte nový termín dodání

Phishingové kampaně napodobující komunikaci s dopravci se rozmohly zejména v souvislosti s nárůstem on-line prodeje a těží z nepozornosti adresátů. V předvánočním chvatu, kdy čekáte několik zásilek, snadno rozkliknete zprávu třeba i od dopravce, od něhož balík nečekáte. Natož, když grafikou i podobou napodobuje komunikaci známých značek.

„Ve zprávě můžete být vyzváni k vyrovnání doplatku nebo vyplnění identifikačních údajů. Další možností je umístění aktivního prvku, který adresáta přesměruje na podvodné stránky – zpráva upozorní na potíže při doručení a jste žádáni o kliknutí na odkaz kvůli upřesnění údajů. U takovýchto zpráv je nutné všímat si dobře adresy odesílatele – podle ní lze většinou odhadnout, že jde o podvod,“ říká Ondřej Ševeček, odborník na bezpečnost z počítačové školy GOPAS.

Pozor, na co klikáte

V tomto směru se můžete napálit se více způsoby – naletět podvodnému prodejci, od něhož se kýženého dárku nedočkáte, nebo se dostat na podvodné stránky, které napodobují povědomou značku. Jestliže kupujete něco od prodejce, o kterém jste nikdy neslyšeli, ověřte si alespoň online, zda je legitimní. Podívejte se pečlivě na recenze a hodnocení prodejce.

„V předvánočním období se více než jindy lze setkat s bannery, které vypadají jako od seriózního prodejce, a přitom vás nasměrují na podvodné stránky či e-shop. Je tedy důležité být v tomto období obezřetnější,“ říká Viktor Houška z BNP Paribas Cardif.

Stále větší množství nákupů probíhá prostřednictvím aplikací z mobilních telefonů, takže ani tato možnost neunikla pozornosti hackerů. Dávejte si proto pozor na falešné nebo zavádějící nákupní aplikace, k jejichž instalaci jste vyzýváni v rámci reklamních akcí nebo soutěží.

Připojte se zdarma do naší sítě

„Kybernetičtí zloději i v tomto období využívají další metody, které těží z neznalosti a nepozornosti uživatelů. V době předvánočních nákupů se mnoho lidí, kteří to jinak nedělají, přihlašuje například do veřejných WiFi sítí v nákupních centrech a kavárnách. Pokud při čekání vstupují do firemních systémů, do platebních systémů, v internetových obchodech dokupují to, co v kamenných obchodech nedostali, riskují, že jejich komunikaci může ve veřejné síti hacker jednoduše odposlouchávat. V předvánočním období přibývá i nových registrací e-shopů a dalších služeb. Při nich by měli mít uživatelé na paměti, že jen silné a unikátní heslo zajistí jejich bezpečnost,“ uzavírá Ondřej Ševeček.

(tz)