Češi nyní utratí za knihy, které kupují prostřednictvím zaměstnaneckých benefitů, více než dvojnásobek peněz ve srovnání se začátkem koronavirové krize. Popularita knih roste setrvale od první čtvrtiny loňského roku, a to jak v době lockdownů, tak i při uvolnění omezujících opatření. Vyplývá to z útrat lidí prostřednictvím volnočasových benefitních karet vydávaných společností Edenred, která je největším tuzemským poskytovatelem digitálních benefitů.
„Největší skok zájmu o knihy jsme viděli záhy po propuknutí první koronavirové vlny v loňském roce. Ale ani letní uvolnění opatření nákupy knih nepoznamenalo, ba naopak. Celkem lidé za první tři čtvrtiny roku 2020 v meziročním srovnání utratili za knihy prostřednictvím svých benefitů o 64 procent více prostředků. Určitým překvapením pro nás je, že i letos růst útrat pokračuje. Nejsilnější byl opět počátek roku, kdy v zemi platila přísná omezující opatření, a pak letní měsíce, kdy lidé nakupují čtení na prázdniny a dovolené. Celkem prodeje knih za první tři čtvrtiny letoška ve srovnání s loňskem vzrostly o dalších 37 procent,“ říká obchodní ředitel společnosti Edenred Petr Šorna. Při srovnání let 2021 a 2019 pak jde o nárůst prodejů o 123 procent.
Roste přitom nejen počet nákupů, ale i průměrná útrata. Zatímco v roce 2019 lidé při jednom nákupu knih prostřednictvím benefitů zaplatili 544 korun, loni to bylo již 658 korun a letos dokonce až 718 korun.
Nákupům knih přeje i to, že na českém trhu funguje výrazné konkurenční prostředí u internetových prodejců, kteří jako jediní mohli prodávat knihy v době lockdownů. Více než 65 % všech transakcí v knihkupectvích bylo v letošním roce realizováno volnočasovou kartou Edenred, zbytek pak poukázkami.
Prodeje knih se od začátku pandemie zvyšují nejdynamičtěji ze všech typů benefitů a jejich růst je setrvalý. „Ostatní benefity pak reagovaly mnohem silněji na konkrétní covidovou situaci. Kvůli dlouhodobým lockdownům byly zcela na nule oblasti sportovních a kulturních aktivit či cestování. Právě cestovní kanceláře a agentury v posledních dvou letech lidé využívají téměř výhradně přes prázdninové měsíce, doprovázené zvýšeným zájmem o vodní sporty včetně plaveckých bazénů, naopak nákupy v lékárnách gradovaly právě v době nejpřísnějších omezení,“ doplňuje Petr Šorna. A dodává: „V předvánočním čase nadchází nejsilnější období pro nákupy knih, které jsou tradičně nejoblíbenějším vánočním dárkem většiny Čechů. Volnočasovou kartou Edenred Card lze platit jak v kamenných, tak i internetových obchodech vedle tištěných knih i učebnice či pracovní sešity pro školáky.“
„Síť knihkupectví Luxor byla vůbec jedním z prvních knihkupectví, kde bylo možné platit benefitními kartami Edenred,“ říká Ivana Oberhofnerová z marketingu knihkupectví Luxor. A doplňuje: „Velmi jsme stáli o to, umožnit zákazníkům, aby své zaměstnanecké benefity mohli využít právě na nákup knih, učebnic nebo pracovních sešitů. To se osvědčilo. Zákazníci aktivně využívají benefitní karty v kamenných prodejnách a stejná situace panuje i na našem e-shopu luxor.cz. Velmi oblíbenou kombinací je také objednání online a vyzvednutí na prodejně, kterých máme po celém Česku 37, z toho 13 v Praze. V nabídce Luxoru je přes 180 000 titulů, přes 95 % z nich je k okamžitému odběru. Velký zájem zákazníků vzbuzuje i široká nabídka učebnic a pracovních sešitů. I na ty se totiž mohou vztahovat benefitní body.“
(tz)