Práce z domova není dnes jen možným východiskem, může představovat i dobrou příležitost. Záleží opravdu na mnohém, jak se o tom rozhovořil Nikolas Pátek, marketingový ředitel společnosti COLOP CZ s.r.o., jednoho z největších globálních výrobců razítek a ručních tiskáren:
Máte představu o tom, kolik zaměstnanců se s prací přesunulo do domácího prostředí a zda jim změna vyhovuje?
Přesné počty neznám, ale například řada globálních společností nechala své lidi doma, i když to nebylo nutné. Firmy jako Google poslaly přes 200 000 zaměstnanců na home office. Kupříkladu Facebook tvrdí, že polovina jeho zaměstnanců na home office v tomto desetiletí zůstane. Z toho předpokládám, že jim změna vyhovuje. Ale technologické giganty zaměstnávají hlavně lidi z řad IT a marketingu a tomuto typu lidí, z mé zkušenosti, home office svědčí.
S čím se zaměstnavatel musí především vypořádat, když se rozhodne přenést pracoviště z „továrny do soukromí“?
S důvěrou ve své lidi a obrnit se tolerancí. Na začátku mohou být velké výkyvy u zaměstnanců. Pro spoustu vedoucích, kteří mají rádi kontrolu, to může být krušné období, protože kvůli vzdálenosti ji najednou nebudou mít a dělat každý den 30 minut online poradu prostě nejde. Musí přizpůsobit to, jakým způsobem budou zadávat úkoly, a musí změnit plánování. Rozhodnout, jakým způsobem spolu bude tým komunikovat a jak si budou dotyční předávat informace. A hlavně jim nesmí v začátcích chybět zmíněná tolerance, protože home office je velký zásah do fungování týmu i firmy. A ten přechod nemusí jít úplně hladce.
Nesmí podcenit ani IT vybavenost svých zaměstnanců, bezpečnost a samozřejmě se připravit na právní stránku home office, protože zákoník práce jej nijak podrobně neupřesňuje. Zaměstnavatel ho nesmí nařídit, zaměstnanec na něj nemá nárok. Je to o dohodě, nejlépe písemně. A vymezení toho, jak bude home office probíhat. Existuje spousta představ a mýlek, co zaměstnavatel nebo zaměstnanec může, či naopak nemůže.
Jak se má člověk na home office připravit, co v žádném případě nemá zanedbat?
Nejsem zastánce různých manuálů a pouček. Je dobré si to vyzkoušet a osahat. Důležité je, aby mu to vyhovovalo a nepodcenit ergonomii. Správně nastavit home office a využívat tento styl naplno může trvat několik měsíců. Já sám jsem ho zdokonaloval několik let, aby perfektně fungoval mně i mým kolegům. Proto nejsem zaskočený, když má člověk z týmu v 11 dopoledne lekci jógy, ale ani nejsem překvapený, když dostanu v 11 večer e-mail.
Kterých největších chyb se lidé pracující z domova dopouštějí?
Když v kanceláři vidíte, že ostatní pracují, tak pracujete taky, protože vám ani nic jiného nezbývá. Najednou jste ale doma a tam máte naprosto jiné návyky. Pro ty, co na home office začínají, to může být problém. Budou míchat práci a osobní záležitosti, jako je umývání nádobí, hlídání dítěte, vaření obědu a spousty dalších běžných činností. Ideální je vyrazit do kavárny nebo bistra, kde je klid a zkusit pracovat tam. Dát si šálek dobré kávy, sluchátka do uší a pracovat. V době uzavření takových zařízení však nejde tento styl práce uplatňovat, to je jasné. Ale existují i opačné případy, kdy lidé začnou pracovat mnohem více a tenčí se hranice mezi tím, co je ještě práce a kdy už začíná osobní život. Na to je také třeba si dát pozor.
Máte návod na to, jak překonat stereotypy myšlení, které nám brání adaptovat se na nové pracovní podmínky?
Vzdělávat se je cesta. Existuje spousta moderní literatury od autorů, kteří dnes řídí firmy na dálku a celý svůj tým vidí pouze jednou v roce na společném teambuldingu. Například doporučuji knihu Restart nebo Práce na dálku od Jasona Frieda, který ukazuje jiný pohled. Sám ale nejsem zastáncem teorie, že home office je pro všechny. Máte teorii dlouhého a krátkého vodítka. Ale ani ta sama o sobě nestačí na to, aby mohla jednoduše identifikovat lidi, kterým bude home office vyhovovat, a zároveň budou efektivní.
Co přinese zkušenost z home office těm, kteří se po delší době zase budou vracet na staré pracoviště?
Že to jde i jinak. Někdo se bude chtít vrátit do kanceláře a zažije stejně radostný pocit, jako když jde prvňáček poprvé do školy. Ale určitě bude velká skupina lidí, kteří budou chtít na home office zůstat a může se stát, že to zaměstnavatel nepovolí. Home office není benefit, home office je pracovní styl. A pokud jednou zjistíte, že vám vyhovuje a naplňuje vás, nebudete chtít zpátky.
za rozhovor poděkoval
Pavel Kačer