Dbát o sebe není slabost

František Šalek

Muži a kosmetika jsou ve vztahu mnoho let, už celá staletí. Během dlouhého vývoje se navzájem ovlivňují a nalézají nová vyjádření. Jak to vnímají v prodejnách dm, kde chtějí vždy zákazníkům nabídnout to nejlepší, co trh nabízí? Po tom jsme pátrali spolu se sortimentním manažerem dm Františkem Šalkem.

Nakupující muži nejsou v prodejnách dm žádnou vzácností. V čem se chovají jinak než vaše zákaznice?

Obecně můžeme říci, že většina mužů netráví v prodejnách tolik času jako ženy, nepřichází za zážitkem, pro ně je důležité splnit zadaný úkol – nakoupit. Pro ženy bývá nákup kosmetiky malým rituálem, pro muže je pořád spíše obtěžující povinností. V dm se snažíme vyjít vstříc potřebám každého zákazníka, proto u nás muži najdou vše z pánského sortimentu přehledně na jednom místě. Pro usnadnění orientace v prodejně jsou regály s pánskou kosmetikou vizuálně odděleny od ostatního sortimentu.

Mění se postoj mužské části populace ke kosmetice a hygieně vůbec? Nebo o sebe dbají jen sebestřední metrosexuálové a ostatní si přijdou jen pro vodu po holení?

V nákupním chování mužské části populace dochází v poslední době ke změnám. I společnost dm se prostřednictvím loňské kampaně Dbát o sebe není slabost snažila vštípit mužům myšlenku, že i když se denně starají o vše kolem sebe – děti, vnoučata, rodinu, vůz, sport, vzdělávání – neměli by zapomínat sami na sebe. Není ostudou pečovat o svůj zevnějšek. Naopak je to přednost. A podle dosažených prodejů pánské kosmetiky se nám tato edukace daří a boříme postupně mýty o tom, že správný chlap se o sebe nemusí starat.

A jak pro své partnery vybírají kosmetiku ženy? Dávají přednost oblíbeným značkám, kvalitě, ceně, udržitelnosti, jsou více vnímavé a nakupují „všemi smysly“?

Ženy se v tomto směru chovají stejně, jako kdyby kosmetiku kupovaly pro sebe, tzn. s ohledem na všechny výše zmíněné aspekty, dle osobních preferencí. Určitě vyberou spíše kosmetiku, která jim osobně „voní“.

Zajímalo by mne, jestli se vy jako profesionál chováte jako běžný zákazník. A pozná se vůbec ve výběru skutečný znalec?

Nic jako běžný zákazník neexistuje. Každý má své preference, potřeby, životní fázi, ve které se nachází, a styl, podle kterého si volí nejvhodnější výrobky. Já jsem v tomto atypický spotřebitel. Testuji sám na sobě produkty, se kterými výrobci přicházejí, abych mohl ty nejlepší zprostředkovat zákazníkům a ti si pro ně do dm rádi přišli. Pro výběr produktů nemusíte být „skutečný znalec“. Rozhodující je zájem dozvědět se o výrobcích něco víc, než je cena a vůně. Benefity a užitné vlastnosti produktů jsou rozdílné. Abychom si správně vybrali, musíme o nich nejdříve něco vědět, aby nám vyhovovaly a splnily účel, pro který jsme si je koupili. A pokud nechceme trávit čas hledáním informací, můžeme se obrátit na spolupracovníky v prodejnách, kteří s výběrem rádi poradí.

Dáváte přednost originálním značkám, privátkám, eko produktům? Všímáte si, jak a co nakupují v dm zaměstnanci? Projevuje se na nich odborné školení, to že se léta pohybují v prostředí obchodu kosmetikou?

Rád experimentuji, a tomu odpovídá i směs produktů a značek v mé koupelně. Upřednostňuji především kvalitu, bez ohledu na cenu nebo značku. Například dm privátní značka Balea MEN nabízí vysokou kvalitu za dostupné ceny. Samozřejmě sleduji, co zákazníci dm nakupují a jak se chovají. Od spolupracovníků z prodejen sbírám podněty, o co se lidé zajímají a jaká mají přání. V dm dbáme na sortimentní znalost a edukaci spolupracovníků, v kategorii pánské kosmetiky tomu není jinak.

 

Jaké zákazníky máte nejraději a co děláte pro to, abyste se s nimi potkávali co nejčastěji?

Nejraději máme věrné zákazníky, kteří se k nám rádi vracejí. Nabízíme jim příjemné nákupní prostředí, ochotný personál, který je schopen poradit, a široký výběr sorti­mentu. Zákazníci dm si mohou být jistí, že v dm nakoupí v klidu a vždy výhodně.

za odpovědi poděkoval Pavel Kačer