Vyrábíme high-tech nábytek s otiskem tradičního řemesla

Výrobu nábytku dnes dokážou výrazně urychlit nejmodernější stroje. Řemeslné detaily je ale stále nutné vytvářet ručně, jak to dovedou jen zkušení truhláři z masa a kostí. Přesně tím se řídí rodinná firma z Humpolce PROFIL NÁBYTEK, a.s., které navíc není lhostejná ani udržitelnost nebo podpora komunit. Jak vypadala její cesta od prvních dodávek pro nemocnice až po dnešní zakázky v zahraničí? A kam směřuje nyní? Na to odpověděl Ing. David Čermák, obchodní zástupce a syn zakladatele.

Vaše firma vznikla v roce 1991. Z čeho vzešel prvotní impulz? A šli byste do toho znovu?

To bychom museli vyzpovídat tátu Františka, který ji s dalšími třemi společníky zakládal (Jan Ságl, Roman Čeleda, Pavel Bokůvka). Byli to čtyři vyučení truhláři, kteří chtěli na trh přinést něco vlastního. Na začátku se zaměřovali hlavně na kanceláře a zdravotnictví, ale postupně se dostali ke komplexním realizacím různorodých interiérů. Všichni zakladatelé se na chodu firmy stále aktivně podílejí, a pokud můžu mluvit za ně, určitě svého rozhodnutí nelitují.

Společnost se postupně rozrostla. Dnes je nás 80 zaměstnanců, máme i dlouhodobé externí spolupracovníky a posledních pět až deset let se zapojuje také druhá generace. Obrovskou výhodou je, že se vždy dokážeme domluvit, a tak firmu společně dál rozvíjíme. Moje sestry navíc mají vlastní architektonické studio Schwestern, které s námi úzce spolupracuje.

Otec je obchodní ředitel a má teď na starosti strategičtější věci a větší zákazníky, zatímco já řeším operativu a kromě obchodu pracuji se svým týmem i na marketingu firmy. Vyzkoušel jsem si i jinou práci v zahraničí, ale v prostředí naší rodinné firmy jsem vyrůstal a je pro mě přirozené tu působit.

Jak se zrodila specializace na kanceláře a zdravotnictví? A rozšířilo se od té doby vaše portfolio?

V té době probíhaly velké investice do zdravotnictví. My jsme začínali výrobou nábytku pro praktické lékaře (nábytková řada PRAKTIK), a následně jsme získali zakázku na vybavení fakultní nemocnice Plzeň a Olomouc. Později se k tomu přidaly kanceláře úřadů i firem a v současnosti je naše portfolio klientů opravdu pestré. Nyní se podílíme na vybave-ní kanceláří, hotelů, restaurací, výstav, showroomů či dalších zajímavých projektů. Jsme rádi, že jsme se mohli účastnit na realizaci humpolecké 8smičky z našeho domovského města. Za zmínku ale stojí i showroom pro výrobce klavírů Petrof, mobilní domky Mobile Hut nebo showroomy firmy Peugeot, které jsme realizovali napříč Evropou.

Přiblížil byste nejúspěšnější projekty? A je naopak něco, co se nepovedlo?

Můj táta s ohledem na náročnost rád zmiňuje první zakázky v Beneluxu. Nejprve to byla nemocnice Neymegen, poté hotely a rekreační parky, a pak následovala realizace kanceláří radnice Utrecht, tedy jedna z nejnáročnějších montáží. V posledních letech jsme dodávali nábytek také do českých univerzit – například na ČVUT, VUT nebo Mendelovu univerzitu. A určitě stojí za zmínku také zakázka pro Škoda Auto, kde jsme se podíleli na vybavení přes 1300 pracovišť pro Laurin&Klement Kampus v Mladé Boleslavi a AFI City Tower v Praze. Do obou budov jsme dodávali například výškově stavitelné stoly, které jsou v současnosti velmi oblíbené. Pak to byly tři velké projekty pro ČEZ, například v Dukovanech, show­roomy SIKO Česko a Slovensko a další.
A pokud jde o to, na čem musíme zapracovat, dlouhodobě se snažíme dostat k zákazníkům naše tři nábytkové řady (MoveMe, TAK a Setup), což se nám až tolik nedaří. Spíš se přizpůsobujeme požadavkům a končíme opět u atypu. Jinak jsme ale na sériovou výrobu připraveni, a tak se snažíme těmito řadami zaujmout architekty, firmy a také investory.

Máte zakázky i v zahraničí, jaký podíl tvoří?

Zhruba 20 % obratu připadá na práce v zahraničí a 80 % v tuzemsku. Chodíme i do
evropských tendrů a aktuálně je jednou z našich největších zakázek vojenská nemocnice v Alžírsku. Pracujeme na tom už asi dva roky a montáž probíhala právě teď od října do ledna.

Popsal byste proces od návrhu k realizaci? Jde to vůbec nějak zobecnit?

Můžeme naši práci rozdělit na takové dva směry. První je, že zákazníka propojíme s naším interním architektem, který si vyslechne jeho představu, a společně připravíme návrh, kde využíváme například našich nábytkových řad. Po odsouhlasení jde nábytek do výroby, a následně zajistíme také montáž. Jelikož ale spolupracujeme s architektonickými studii, můžeme také obdržet návrh prostor od nich, a v tomto případě pak nábytek vyrábíme podle něj.

Co ve vašem pojetí znamená cirkulární nábytek?

Víme, že nás časem čeká ESG report. Už nyní tedy sledujeme naši uhlíkovou zátěž a nechali jsme si zpracovat analýzu toho, co historicky děláme. Nechceme z toho dělat greenwashing a o udržitelnosti jen mluvit, ale skutečně se snažíme tyto aktivity ještě více prohlubovat, například spolupracujeme s lokálními dodavateli z Humpolce a okolí a také se zaměřujeme na pronájem nábytku na akce, což je pro nás i zajímavá forma prezentace. Takto spolupracujeme třeba s Píseckým víkendem módy a designu nebo konferencí Hapiness at Work, kam dodáváme regály, stoly, věšáky a doplňky z roxoru z řady TAK.

Dále je pro nás cirkularita o dlouhé životnosti a možnostech repasování, recyklace nebo upcyklace. Vyrábíme nábytek, který vydrží dlouhé roky, a pak ho můžeme zrepasovat nebo rozebrat na díly a roztřídit k likvidaci. Často se mu ale nejdřív snažíme najít druhý život a smysl. A v neposlední řadě na cirkularitu myslíme i při vývoji nových produktů, kdy vybíráme zejména udržitelné materiály. Zatím jsme v lineární ekonomice, ale cesta k cirkularitě je v procesu.

Daří se vám spojovat tradiční řemeslo s aktuálními trendy?

Odvíjí se to od našich řad, třeba v případě regálů vycházíme z tradičních spojů, které znáte z lešení. Drží tedy pohromadě bez jakýchkoliv vrutů a můžou na sebe různě vertikálně navazovat. Pracuje se tam s překližkou i masivem a celkově je to hodně variabilní systém, ke kterému se dají připojit nástěnky, tabule, věšáky atd.

Naší přidanou hodnotou je high-tech výroba, které ale stále nechybí ruční dopracování. V roce 2019 jsme se stěhovali do nové haly, kde máme nejnovější stroje, které nás výrobně posunuly dál. Zároveň ale nechceme, aby naše práce byla pouze „robotická“ a zcela automatizovaná, proto naše produkty mají vždy nějaký prvek vyžadující ruku truhláře, ne robota. Třeba v MoveMe to jsou žebra pod stolem, která slouží jako designový prvek, a navíc je díky němu deska odolnější.

Vyplatila se vám modernizace výroby? Je to vidět na obratu za poslední roky?

Dříve jsme měli sídlo v centru Humpolce, kousek od náměstí. Přesunuli jsme se ale na okraj města, konkrétně na území brownfieldu vedle vlakového nádraží. Máme zde novou výrobu s technologií od německé firmy Homag. Prvotní záměr byl, abychom ulehčili centru od ka­miónů a my měli více prostoru. Nyní jsou tedy v našich bývalých prostorách kanceláře, ale také kavárna s možností coworku, menší truhlářská výroba a komunitní zahrada pro kulturní akce.

Co se týče obratu, do covidu jsme rostli, potom jsme zaznamenali dočasnou stagnaci, ale od té doby zase rosteme meziročně zhruba o 15 %. Letos budeme mít obrat téměř 300 miliónů a jedním z důvodů bylo právě i zvýšení efektivity výroby. Navíc jsme chtěli zaměstnancům poskytnout benefit v podobě jednosměnného provozu, který si teď na kompletacích skutečně můžeme dovolit. Pro všechny výrobní zaměstnance to tedy znamená změnu k lepšímu.

Na CNC strojích zůstává provoz dvousměnný, ale plánujeme pořídit lepší vybavení, včetně strojů s robotickýma rukama, které přispívají k lepším pracovním podmínkám pro naše zaměstnance, a tedy k jejich zdraví a životní pohodě. Chceme jim práci usnadnit, ale i velké série musí podle nás mít tu přidanou hodnotu řemesla, takže na konci je nutné každý výrobek ručně dopracovat.

Chystáte letos nějaké novinky a změny?

Ano, vyvíjíme nové nábytkové řady, nyní například dokončujeme již zmiňovaný Setup, tedy jen katalogově, výrobně už je vymyšlený. Dále začínáme spolupracovat s architektonickým studiem na vývoji nového produktu, který bychom na podzim rádi prezentovali na Designbloku, kde jsme ještě nebyli. Máme za sebou jiné veletrhy (například i zahraniční ORGATEC), ale tohle bude premiéra. Pak se stále snažíme modernizovat výrobu a posouvat se směrem k robotizaci a také jsme letos zahájili větší edukaci zaměstnanců, kterým nabízíme jazykové kurzy a školení. Rovněž nyní pracujeme na novém vizuálu našich apartmánů v Krkonoších, tvoříme nové logo, stránky i název apartmánů dříve známých jako Stará škola, nově to bude Apartmán Mezi horami. Nachází se u Vysokého nad Jizerou a můžou tam jezdit naši zaměstnanci, a zároveň jej i komerčně pronajímáme.

ptala se Dana Halušková