Kdo by chtěl odebírat zmetky a platit za ně?

Zkratka ČSJ je těm, kteří se zabývají kvalitou, dobře známá. Již několik desetiletí. Posláním České společnosti pro jakost je šířit osvětu o kvalitě jako fenoménu, který doslova hýbe světem, i když určitě ne tak výrazně jako společenské skandály, automobilové nehody nebo zázraky, které se stále ještě dějí. A také připravovat specialisty na jejich náročnou práci, organizovat aktivity, které propojí to nejzajímavější, co se na poli kvality odehrává. Významná je rovněž vydavatelská činnost. Lidé, kteří se prosazováním požadavků na kvalitu zabývají, jsou osobnostmi viditelnými i méně viditelnými, rozhodně však nesmírně činorodými a dobrosrdečnými, a určitě to nejsou žádní suchaři, co se točí kolem norem, jak by se mohlo nezasvěceným zdát. Jsou to odborníci s neuvěřitelnou specializací, obrovskými znalostmi i zkušenostmi. Nás ostatní se snaží naučit, jak pro kvalitu v co nejširším slova smyslu dělat více, jak ten všeobjímající pojem startovat životem na plný plyn. Abychom jako spotřebitelé kupovali hodnotné výrobky, objednávali si prvotřídní služby, aby firmy mohly nastavit procesy, jež snesou srovnání s těmi nejžádanějšími na světě, a výrobu ve fabrikách zrychlily a zlevnily, nebo aby si děti mohly hrát na bezpečných hřištích. O tom, že se to daří, je rozhovor s výkonným ředitelem České společnosti pro jakost Ing. Petrem Kotenem:

Česká společnost pro jakost stále intenzivněji přesvědčuje českou odbornou i laickou veřejnost o tom, jak je kvalita v našem životě potřebná a jaké benefity skýtá. Co všechno se v posledních letech, měřeno pohledem výkonného ředitele, podařilo?

Podařilo se nám nadále v České společnosti pro jakost rozvíjet to, co již v devadesátých letech započali naši otcové zakladatelé. Tedy vytvářet týmy odborníků, spolupracovat s podniky, hledat partnery u nás i v zahraničí, a budovat tak důvěryhodnou instituci. A je třeba podotknout, že ČSJ začínala za skromných podmínek v jedné kanceláři, a postupně se rozvíjela v organizaci, která, i z mezinárodního pohledu, patří k těm větším, jež sdružují „kvalitáře“. Já někdy s nadsázkou říkám, že se snažíme nepokazit to, co založili naši předci, a s trochou umu a štěstí to dále rozvíjet.

Vaše vize se rozšiřují a rádi byste z určité specializace, například z oboru automotive, vystřelili dál, například do oblasti so­ciálních služeb, spolupracovat byste chtěli s laboratořemi, větší pozornost chcete věnovat potravinářství. Proč se hodláte vydat právě tímto směrem?

Poměrně velkou část našich členů, i dalších zákazníků, tvoří dodavatelé automobilového průmyslu. Je to dáno jednak naším historickým zaměřením, neboť jsme více než 30 let partnerem německého sdružení automobilového průmyslu VDA QMC, které mimo jiné stanovuje požadavky na zajištění kvality v dodavatelském řetězci a my v této souvislosti pomáháme zajišťovat potřebné kompetence pracovníků dodavatelů automotive. A samozřejmě je to dáno i skladbou hospodářství České republiky. V mnoha dalších oborech samozřejmě působíme, ale pro příští roky si klademe za cíl více se osobně setkávat se zástupci dalších oborů, naslouchat jejich potřebám a rozvíjet spolupráci. Šikovné lidi se zájmem o kvalitu potkáváme skutečně napříč všemi odvětvími. A možná by mohlo být pro lajka překvapivé, že i v úřadech státní správy aplikují nástroje kvality, nezřídka i pod taktovkou nadšených kvalitářů.

Bude se i téma udržitelnosti prolínat vaší činností?

Témata související s udržitelností se prolínala naší činností mnoho let, ještě v době, kdy to nebylo úplně v módě. A samozřejmě se budou prolínat i nadále. Prvky udržitelnosti jsou například v normě ISO 14001, která stanovuje požadavky na systém managementu životního prostředí a která spatřila světlo světa již v roce 1996. Aktuálně většina norem ISO pro systémy managementu nese prvky udržitelnosti, jako jsou zohlednění životního cyklu produktu, efektivní využívání zdrojů, prevence plýtvání, neustálé zlepšování či efektivní využívání energie. O požadavcích ISO norem samozřejmě školíme, provádíme případnou personální certifikaci či audity. Máme i speciální kurzy na ESG, na seminářích hovoříme o výpočtu uhlíkové stopy či provádíme certifikaci CSR dle národní ČSN normy.

Také kybernetická bezpečnost a její možnosti ve firmách a organizacích jsou přímo provokující. Co byste v tomto směru rádi klientům nabídli?

Je to zejména kurz Manažer systému bezpečnosti informací. Musíme přiznat, že po letech vlažnějšího zájmu tento kurz nabývá na popularitě, a to v kontextu aktualizace příslušných norem a aktualizovaného právního rámce. Na tento kurz nechodí jenom odborníci z IT firem, ale vlastně všichni ti, kteří mají na starosti informační a kybernetickou bezpečnost. Významná část účastníků kurzů se následně přihlašuje na akreditovanou personální zkoušku Manažer bezpečnosti informací. Ti úspěšní pak získávají certifikát dokladující jejich odbornou způsobilost. A samozřejmě certifikujeme i organizace a jejich systémy managementu podle normy ISO/IEC 27001.

K profilu ČSJ již několik let patří soutěž Ambasador kvality. Povědomí o jejím významu roste. Čím je pro adepty zajímavá, v čem může vítězům pomoci, jaká je její zpětná vazba?

Cílem soutěže Ambasador kvality je ocenit ty organizace, které jsou jednak kvalitně řízeny, a jednak i ony sami přispívají k propagaci kvality, jakožto podmínky pro udržitelný úspěch. Jinak řečeno, oceňují se solidně fungující organizace, které podporují to naše „kvalitářské řemeslo“. A čím pomáhá vítězům? Je to jejich zviditelnění a posílení důvěryhodnosti, jakožto organizace, která bere kvalitu vážně.

Na duben opět chystáte konferenci SYMA. O čem bude tentokrát?

Konference SYMA začala v roce 2024 putovat mimo Prahu. Vloni jsme byli v Mladé Boleslavi. Letos se chystáme do Plzně, a to ve dnech 14.–15. dubna. A o čem konference bude? O novinkách v normách, speciální sekce bude určena účastníkům z automotive. Zde stojí za zmínění ta skutečnost, že se po delší době zúčastní zástupci všech tří automobilek, které vyrábějí u nás. Toho si velmi vážíme. Další ze sekcí bude věnována systémům managementu obecně, čekají nás technické i soft skills work­shopy. A protože budeme v Plzni, tak exkurze do místních podniků. A samozřejmě společenský večer nad džbánkem plzeňského piva.

Doslova jste zachránili reputaci značky kvality CZECH MADE. Co nabízí běžnému spotřebiteli?

Neřekl bych reputaci, ale existenci značky kvality CZECH MADE, která před zhruba sedmi lety přešla z tehdejšího Sdružení pro oceňování kvality do České společnosti pro jakost. Tato značka hrála prim v 90. letech, a následně i na začátku tohoto tisíciletí. Začalo však přibývat stále více konkurenčních spotřebitelských značek a řekněme, že mnohdy i pochybných. To vedlo ke vzniku Národního programu Česká kvalita, kam patří i značka CZECH MADE a další důvěryhodné značky kvality. My se aktuálně snažíme jmenovanou značku rozvíjet a rozhodně nepolevujeme v nárocích na její
získání. A je potěšitelné, že počet držitelů průběžně roste.

A co CZECH MADE nabízí spotřebiteli? Posiluje jeho jistotu, že dostane vždy kvalitní výrobek či službu, že jeho případná reklamace bude vstřícně řešena a že se organizace chová ohleduplně vůči svému okolí. Jak vidíte, prvek udržitelnosti je i v tomto programu udílení značky.

A bude lidem na kvalitě, ať už jde o kvalitu zdraví, jídelníčku, služeb, oděvů, informací, více záležet než dříve?

Většině lidí určitě. Stačí se rozhlédnout kolem sebe a požadavky na kvalitu výrobků či služeb rostou a jsou vyžadovány. A mnohdy jsou spotřebitelé připraveni si i za nadstandardní úroveň v kvalitě připlatit. Restaurace, kavárny, školky, školy, dovolené, soukromá zdravotní péče, rozvoj osobních služeb – všude tam lze vidět zájem a tlak na kvalitu.

Bude tedy kvalita pro výrobce, kteří chtějí prosperovat, víc než nezbytná?

Kvalita pro trvalou prosperitu je podmínka nutná. O tom nebylo pochyb již v počátcích kvalitářského hnutí a platí to dodnes. Kdo by chtěl odebírat zmetky a platit za ně? A odebírat je opakovaně? Nikdo, kdo má zdravý rozum a nemá třeba nějaké postranní úmysly. A dalším aspektem, který musíme mít na mysli, je zajištění kvality efektivním způsobem, tedy zejména za konkurenceschopných nákladů. A to je výzva, které teď čelí výrobci nejen v kontextu Číny a nákladů na energie.

Jak jde dohromady kvalita a humor? Vy sám jste člověk, který se rád směje a souvislosti života vidíte s nadhledem…

Ano, humor mám samozřejmě rád. A jak jde dohromady s kvalitou? Humor i kvalitu vnímám jako pozitivní součásti života. Protože kvalita v sobě zahrnuje i prvek zlepšování a pozitivně smýšlející lidé mají zájem… zlepšovat svoje pracoviště, zlepšovat svoji fyzičku či zlepšovat svoje bydlení. A to jim činí radost. A pokud bych měl nějak spojit kvalitu a humor, tak mě snad napadá ponaučení pro partnerský život: Vezmi si kvalitního partnera, jinak tě přejde humor… Mně se to povedlo, takže se mohu smát pod vousy (nejen).

za odpovědi poděkovala Eva Brixi