Na cestě za slaným mlsáním

Stačí si zobnout a je nám dobře. Nebo báječně. Svět je rázem sladší nebo slanější, duše se uklidní. Ten pocit známe všichni. Občas člověk prostě mívá chutě. Zpravidla na něco hodně pikantního, co běžně nekonzumuje. A určitě není zas tak velký prohřešek si jednou dát to, co neodpovídá žádným zásadám zdravého stravování. Není nic proti ničemu občas si den zpestřit nějakým tím úletem. Tedy třeba miskou brambůrků. Navzdory všem výživovým doporučením a varováním dietologů. Prostě si pochutnat jen tak, pro radost večer v hospůdce nebo u známých při klábosení. A smažené brambůrky, tedy bramborové lupínky, ty nikdy nezklamou. Nejen ty však dodává na trh známá teplická firma Originální brambůrky s.r.o. V jejím sortimentu najdete i oblíbené kroužky s několika příchutěmi. Představovat je podrobněji není třeba. Určitě je znáte. Generálního ředitele Jana Zykmunda jsem se zeptala:

Brambůrkárna je na trhu pěkných pár let. Podniká se vám dnes lehčeji než v začátcích?

To nejtěžší je za námi. Dostali jsme produkt na trh. Máme smlouvy s největšími hráči, a to jak v České republice, tak v zahraničí. Naším nynějším cílem je udržovat stabilitu v zásobování odběratelů, inovovat oblíbené produkty a ty nové začít vyrábět.

Vaše slané pochoutky se dají koupit, kde si jen člověk vzpomene, jste zalistovaní v podstatě ve všech řetězcích. To se nepodaří každému zájemci. Byla cesta k některým prodejcům hodně složitá?

Ano, cesta k prodejcům byla složitá. Nyní jsou však na nás už zvyklí a objednávky posílají sami, a chtějí po nás další a další výrobky. Z toho máme radost, ostatně kdo z potravinářů by neměl.

Exportujete do Polska a do Německa. Splnil se tím váš podnikatelský sen, nebo je to jen začátek další cesty? Budete expandovat i do jiných zemí?

Vyvážíme nejen do Polska a do Německa, ale i na Slovensko, a někdy i do Maďarska. Můj sen je naplno využít své schopnosti ve prospěch své rodiny a její budoucnosti. Naše firma je rodinného rázu a je založena na principu trojí zodpovědnosti. To znamená, že její činnost stojí na třech pilířích: ekonomická prosperita, kvalita životního prostředí a společenský kapitál. Pojetí trojí zodpovědnosti vyžaduje, aby byla společnost zodpovědná spíše subjektům, které mohou být, ať již přímo, či nepřímo, její činností ovlivněny, než vlastním podílníkům. V roce 2022 jsem za tento princip podnikání dostal ocenění Czech Top 100. Velmi si toho vážím.

Pamatuji se na složitosti ohledně jedné vaší ochranné známky…

Už je to za námi. Vyhráli jsme boj Davida s Goliášem, který se týkal známky Kotlíkové brambůrky, a ta je zase zpátky naše.

Co nového jste pro milovníky brambůrků připravili? Nechystáte nějaké překvapení?

Připravujeme úplně nový výrobek, více zatím ale prozrazovat nebudu.

O jaké druhy brambůrků a kroužků byl v létě největší zájem?

V období dovolených a prázdnin bývá největší poptávka o klasiku, tedy o solené brambůrky. U kroužků je to příchuť jarní cibulka.

Několikrát jste získali cenu i v soutěži Čes­ká chuťovka a letos jste se opět zúčastnili. I tentokrát jste uspěli?

I letos jsme se tohoto klání zúčastnili, byl to již 16. ročník. Tento rok jsme přihlásili Kotlíkové s příchutí slaniny a opět jsme vyhráli cenu, kterou jsem si se svými
syny v říjnu převzal v Praze v Národním zemědělském muzeu. Jsem rád,
že se naše výrobky těší takové oblibě.

Řídíte výrobu, kde se solí nešetří… Určitě asi rád chodíte do cukrárny…

To máte pravdu! Do cukrárny chodím s chutí, nejvíce v létě se svým nejmladším synem, který miluje hlavně zmrzlinu…

ptala se Eva Brixi