Když byl v minulém roce novinářské veřejnosti představen nový model Peugeot 5008, byla to velká sláva. Ale nejen to. Zástupci značky se ocitli pod palbou všemožných otázek. Ať už se týkaly současného modelu anebo jeho budoucí modifikace. O čem to svědčí? Určitě o tom, že tento automobil zaujal a inspiroval, prostě vzbudil nebývalý zájem. Svým pojetím, svoji filozofií, technickými vymoženostmi, snahou vybočit z řady a nabídnout nebývalý komfort. Rovněž jít ekologii napřed jako nikdy před tím. A nejen to.
Model nový Peugeot 5008, který byl na český trh uveden loni na podzim, se stal symbolem nové, ekologicky zodpovědnější éry značky Peugeot. U této novinky se zcela upustilo od klasických spalovacích motorů, a naopak došlo k výraznému zdokonalení a rozšíření variant elektrického pohonu. Nabídka agregátů využívajících benzín se zaměřuje na maximálně efektivní a ekologicky šetrné hybridní a plug-in hybridní verze. Jedná se doslova o revoluci. A to není všechno! Udála se ještě další hromada převratných změn, o kterých jste pravděpodobně neměli ani tušení a které vás možná překvapí. O co se jedná?
1. Z outsidera na vrchol
Původní Peugeot 5008 byl posledním modelem v produktové nabídce Peugeotu, který až do letoška neměl ani elektrický ani plug-in hybridní motor. Dnes je tento vůz z hlediska elektrifikace na špici. Má nejvyspělejší řadu elektrických a hybridních motorů. Prostě maximum, jaké může Peugeot nabídnout.
2. Tři prcky už nepřeveze
Minulá generace Peugeotu 5008 nabízela tři samostatná sedadla s Isofixy. Nová generace 5008 už tři mrňata v dětských sedačkách nepobere. Nicméně vzhledem k tomu, že klientů, kteří tři samostatná sedadla s Isofixy využívají, je velmi málo, vyplatilo se dát dozadu lavici, která skýtá nesrovnatelně vyšší komfort, a to i pro cestující ve třetí řadě, kteří tak mají díky absenci kolejniček mnohem více místa pro nohy.
3. Unikát na evropském trhu
Možná vás napadne, že v segmentu C je dnes tak obrovská konkurence, že už není nic, co by někdo ještě nevymyslel. Ano, máte pravdu, segment C je se stovkou modelů jednoznačně nejpočetnější kategorií na trhu. Žádný z těchto modelů ale nenabízí dojezd až 664 km v kombinaci se sedmimístnou úpravou. Až na Peugeot 5008. V tom je opravdu evropským unikátem.
4. Rodí se na jedné výrobní lince s mnohem kratším modelem
Představte si auto, které je o čtvrt metru kratší a rozvor má menší o celých 16 centimetrů. Rozměrově se jedná o úplně jiná auta, mohou však využívat stejnou výrobní linku. To umožňuje nová platforma STLA Medium, která je neuvěřitelně flexibilní. Tím menším vozem je SUV Peugeot 3008, který je postaven na nejkratší formě platformy, Peugeot 5008 naopak na té nejdelší.
5. Koberce jsou vyrobeny z odpadu
A nejen koberečky, ale i nárazník, spoiler a odkládací přihrádky. Všechny tyto součásti byly vyrobeny z recyklovaného plastu. Kromě recyklovaných materiálů používá Peugeot 5008 v hojné míře i tak zvané „zelené“ materiály, zejména pak zelenou ocel a hliník. Celkem tak ve dvoutunové mase auta zabírají půl tuny ekologické materiály.
6. Všechny baterie jsou přece z Číny nebo Korey, ovšem ne u Peugeotu 5008
Odpůrci elektromobilů rádi poukazují na chorobnou závislost Evropy na dovozu baterií z Číny a Korey, tedy od výhradních dodavatelů baterií do automobilového průmyslu. Peugeot 5008 však používá baterie ACC vyráběné v gigafactory ve francouzském městě Douvrin Billy–Berclau. Kromě baterií se ve Francii vyrábějí i motory, převodovky a vše ostatní. Peugeot 5008 si tak označení „Made in France“ plně zaslouží.
7. Může mít pohon 4X4 a dlouhý dojezd, ale ne zároveň
V nabídce elektrických verzí Peugeotu 5008 jsou různé varianty: výkon 210, 230 nebo 320 koní, dojezd 500 nebo 664 km a pohon dvou nebo čtyř kol. Vypadá to, že tyto možnosti jde libovolně kombinovat. Ovšem není to pravda. Čtyřkolku s dojezdem 664 km si prostě nekoupíte. I když teoreticky by to šlo. Výrobně i cenově by ale tato kombinace byla příliš nákladná a klient by ji pravděpodobně nebyl ochoten zaplatit. Nabídka verzí je tedy určitým kompromisem. Nicméně Peugeot je schopen na poptávku v případě potřeby zareagovat.
8. Baterie u verze s dlouhým dojezdem je mnohem větší, místa je však stejně
Verze s dojezdem 664 km má podstatně větší a o více než 40 kg těžší baterii, vnitřní prostor ve voze i zavazadelník však zůstává stejný jako u verze s dojezdem 500 km. Kam se hmota navíc schová? Odpověď se skrývá pod podlahou. Rozdíl se plošně rozprostřel tak, že větší baterie je o 15 mm vyšší, což v reálu znamená, že podvozek této verze je o 15 mm blíže zemi než u vozu s dojezdem 500 km.
9. Dobíjet do plna se nevyplatí, Peugeot 5008 si to umí pohlídat
Málokdo ví, že dobíjíte-li dlouhodobě elektromobil do plna, baterie značně trpí a její kapacita rychle klesá. Lepší je dobíjet na 80 %. Peugeot 5008 má funkci, která automaticky řídí dobíjení tak, aby se baterie co nejvíc šetřila. Pokud občas potřebujete stoprocentní dojezd, můžete omezující funkci přerušit a dobít do 100 %.
10. Pravá kůže je na ústupu, Peugeot 5008 vyznává veganství
Tam, kde se dříve používala zvířecí vyčiněná kůže neboli useň, u Peugeotu 5008 najdete čistě veganské materiály. Veganská je „kůže“ v luxusní verzi koženého čalounění a veganský je i materiál k výrobě alcantary. Ve zkratce, na zvířecí kůži si už v Peugeotu 5008 prostě nesednete. Jedinou výjimkou, která stále ještě využívá přírodní kůži, je materiál na volantu.
(red)