Spokojený klient se ozve vždy

ELAP. Značka v oboru automatizace, robotizace. Výrobní družstvo, které patří k nejlepším na českém trhu. Má svou historii, svou image. Za tím, co slíbí zákazníkům, si stojí. Vize i představy o tom, jak je naplnit, jsou. Jen blbá nálada ve společnosti je tak trochu maří. Potenciál odborníků umocněný zkušenostmi z praxe, zdá se, přešlapuje na místě. Majitelé firem, kde by bylo potřeba zlevnit nebo lépe, zefektivnit provoz, nemají chuť pro tuto myšlenku něco udělat. Řešit budoucnost v předstihu se jim nechce. Stojí to peníze a čas. Jenže setrvalost jsoucna je cesta do penze. Co s tím? Jak nahradit opatrnost v investování odvahou? Nebát se? Riskovat? Ing. Josef Klíma, předseda družstva ELAP, je trochu skeptický:

Jak se změnil život ve vašem družstvu v porovnání s covidovým obdobím? Máte větší množství zakázek, jste více v provozu u klientů?

Mysleli jsme si, že covid přečkáme a situace se zakázkami se zlepší. Opak je pravdou. Situace v průmyslu ani ve společnosti není dobrá. Zakázek není více než za covidu. Zpracovává se velké množství nabídek, ale jen minimum se promění v akci. Snižuje se počet technicky fundovaných lidí schopných zadat projekt a formou poptávek si získávají informace.

Oč je nyní v oblasti robotizace a automatizace ve výrobních firmách největší zájem? Co řeší především, nebo jaká řešení jim doporučujete vy?

Pokud se již firma rozhodne automatizovat, tak je to především dáno nedostatkem vhodných manuálních pracovníků. Ne vždy se dá za rozumnou cenu nahradit skupina lidí automatizací. Je to tím, že nahrazujete nižší mzdové náklady drahou automatizací. Snažíme se přesvědčit odpovědné odborníky, že než hodnotit cenu investice do automatizace úsporou mezd je lepší se zaměřit na náklady spojené se zajištěním, vyškolením a stabilitou pracovníků.

Do budoucna bude snadnější sehnat obsluhu k robotickému pracovišti než manuálního montážníka.

Chtějí podnikatelé dnes investovat a inovovat? Nebo spíš, podle vašich poznatků, přešlapují na místě?

Nejistota, pokles poptávek, složitá predikce, vysoké úrokové náklady, to vše je brzdou, než se pustit se do automatizace. Opatrnost, konzervace, to je dnešní trend ve spoustě firem.

Vracejí se někteří klienti?

Spokojený klient se ozve vždy. Nespokojeného musíte něčím přesvědčit, aby to s vámi ještě jednou zkusil. Vzhledem k dosti velké fluktuaci v řídicích funkcích a nástupu mladých nezkušených sil není jednoduché udržet povědomí o firmě. I to dobré, které již dávno získala.

Dávají zákazníci přednost modernizaci výrobních procesů po etapách, chtějí je rozfázovat, místo toho udělat vše najednou?

Rozdělání projektů na etapy, fáze je nyní dost častý způsob realizace. Na trhu je velké množství firem, které slibují „nesplnitelné“ a za nízkou cenu. Tímto způsobem lze provést nejen jistou formu separace, ale přesvědčit se, že rea­lizace byla v souladu s představou.

Pomáháte zájemcům také s financováním? Je poptávka po provozním financování velká?

Současný trend je dlouhá doba splatnosti a platit vše až po předání. Ruší se zálohy. Prakticky vzato přesun financování na dodavatele.

Jakých zajímavých projektů se ELAP v poslední době účastnil?

Jsou to více robotická kontrolní a manipulační pracoviště, kde vznikají úspory nejen z důvodu minimalizace počtu operátorů, ale i zvýšení produkce, a především zvýšení marketingové hodnoty firmy. Pracoviště, kde sebou „mrská“ šest a více robotů, je pastvou pro oči i technického ducha.

Je jednodušší dnes sehnat dobrého technika, nebo dobrého obchodníka?

Na tuto otázku nemám jednoznačnou odpověď. Ale přiklonil bych se k technikovi. Na zajištění poptávek si můžete najmout firmu, ale technika potřebujete „doma“. Vzhledem k tristní situaci na trhu pracovníků s odborným vzděláním bude zajištění odborníků v oblasti automatizace čím dál složitější.

Je podstatně snadnější hrát hry za peníze než nést odpovědnost za technické řešení projektu.

Co vám ukázaly dosavadní manažerské zkušenosti? Platí stále, že když se chce, všechno jde? Nebo je doba úplně jiná, ­plná překážek, které odrazují lidi tvořit nové hodnoty, pouštět se odvážně do neznáma?

Stále platí, že když se chce, jde prakticky vše vyřešit. Bohužel se moc nechce. Lenost, nechutenství poprat se s problémy, bezstarostnost, to jsou jedny z příčin jisté míry stagnace v rozvoji osobností. Zpravodajské kanály a sociální sítě jsou plné bulvárních a povrchních informací. Příklady o úspěchu a vyřešení různých zapeklitostí, které ovlivňují náš život, jsou na pozadí.

Vím, že jste optimista a rád se zasmějete dobrému vtipu, sázíte na zdravý selský rozum a máte rád lidi pracovité, spolehlivé, soudné. Jak udržujete ve svém týmu dobrou náladu?

Snažím se, ale žádný zázrak to není. Jak již jsem uvedl, lidé jsou unavení, znechucení a nevidí to pomyslné světlo na konci tunelu. Více se uzavírají do sebe. Apatie vítězí. Bude čím dál složitější udržovat dobrou náladu. Jedna z osvědčených cest je setkávat se mimopracovně na různých sportovně společenských aktivitách a snažit se udržet rodinnou pohodu.

A máte ještě nějaký nesplněný podnikatelský sen?

Své technické sny jsem si splnil. Nyní je sen zdravotně vydržet. Jen se děsím, aby to nebyl jen sen.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi