Obaly z vlnité lepenky můžeme recyklovat až pětadvacetkrát

Společnost THIMM Obaly vyrábějící obaly z vlnité lepenky letos slaví jubilejních 30 let na českém trhu. Za tu dobu posbírala desítky mezinárodních prestižních ocenění za inovativní obalová řešení i design a stala se jedním z průkopníků využití ekologických obalových materiálů a moderních technologií ve výrobě. Na českém trhu je dlouhodobě považována za jednoho z tahounů průmyslu 4.0. Zautomatizovala prakticky veškerou část výroby a podnikla řadu kroků k úspoře energií a udržitelnosti. Tímto směrem chce pokračovat i nadále.

Tržby české pobočky THIMMu se za posledních dvacet let zvětšily téměř o 300 %. V ro-
ce 2003 šlo o 569,2 miliónu korun, zatímco v roce 2023 to již bylo 1,7 miliardy korun. S rostoucími tržbami za posledních dvacet let vzrostl i počet prodaných metrů čtverečních vlnité lepenky, který od roku 2003 narostl o 225 %. Z původních 47 miliónů objem vy­rostl v roce 2023 na 105 miliónů m2.

Za dobu své existence získala společnost desítky ocenění. V mezinárodní soutěži Worldstar Packaging byla oceněna celkem jedenáctkrát. Naposled získala cenu letos, a to v kategorii potraviny s obalem za její originální koncept Ready to bake and eat. Pravidelně se umisťuje také v soutěži Obal roku a POPAI Awards. Několik desítek ocenění tak dokazuje, že jde o světovou špičku v oblasti obalových materiálů.
Martina Hejla, jednatele a generálního ředitele společnosti THIMM Obaly, jsem se zeptala:

Na českém trhu je společnost THIMM rovných 30 let. Co pro vás tento milník znamená?

Nutí mě to se zamyslet, jak jsme vlastně začínali, jak to tu před těmi 30 lety vypadalo a co vše se nám od té doby podařilo. Určitě jsme za tu dobu mnohem dál, naši fabriku jsme nasměrovali k digitalizaci, automatizovali jsme stroje a celkově jsme se změnili také v přístupu k práci. Pro mě osobně toto výročí představuje mnohé, jelikož jsem se společností většinu těchto let prožil, a je skvělé vidět, kam se všechno za poměrně krátkou dobu dokáže posunout. Více než kdy jindy jde vidět, že obaly jsou důležitou součástí výrobku, jsou to, co zákazník vidí první, a tomu jsme také museli přizpůsobit náš přístup k jejich výrobě. Jsou totiž dnes to, co prodává, a tak se pro naše
klienty snažíme být partnerem a pomoct jim díky našim obalům dosáhnout jejich marketingových cílů. Zatím se to daří.

Ano, obaly z vlnité lepenky mají dnes daleko větší využití než v minulosti, mají i své designové poslání. Vlnitá lepenka je prostě in. K čemu všemu vlastně slouží?

Prakticky ke všemu, co si zamanete. Hlavně je to ale skvělý materiál právě pro výrobu obalů. Je tvárný a lze z něj vytvarovat prakticky cokoliv. Od běžné krabice přes displeje, stojany, ale i deskové hry, skládačky nebo třeba cosplay zbroj. Navíc je to udržitelný materiál, který lze recyklovat a použít znovu, což je úžasný benefit.

Jaké nejmenší obaly se z ní dají vyrobit a pro jaký účel? A kde se uplatňují ty
největší?

Jeden z našich nejmenších obalů na sýr Romadur od společnosti Madeta aktuálně vyhrál mezinárodní soutěž Worldstar Packaging Award. Tím, že se nejvíce pohybujeme v dodávkách do FMCG sektoru, tak náš největší obal bude rovněž na potraviny.

Kolikrát se dá vlnitá lepenka recyklovat? Jde to donekonečna?

Vlnitá lepenka je skvělým příkladem cyklického hospodaření. Lepenka je totiž jedním z nejrecyklovatelnějších materiálů. Vlákna papíru u obalů vyrobených z vlnité lepenky můžeme recyklovat až pětadvacetkrát bez výrazné ztráty kvality. V současnosti tak u nás tvoří nový obal z vlnité lepenky z více než 89 % recyklovaný materiál. Výrazně tak omezujeme potřebu zdrojů. Vlnitá lepenka je navíc plně biologicky odbouratelná, protože její hlavní složkou je papír. Vlákna jsou velmi snadno a rychle přeměněna zpátky v biomasu.

Vaše firma má jednu z nejmodernějších hal na výrobu obalů na světě. V čem je jedinečná?

V THIMMU hrají „roboti“ skutečně stěžejní, velkou roli už od roku 2008. S každým jednotlivým segmentem výroby nám pomáhá plně automatizovaný stroj. Naším cílem je být ukázkou toho, jak by měl vypadat Průmysl 4.0 v praxi. Měníme pohled na to, jak nahlížet na zaměstnání ve výrobě. S těžkou manuální prací u nás člověk přijde do kontaktu opravdu jen výjimečně. Často se nám stává, že si u nás návštěvník přijde spíš jako ve výrobě nejpokročilejších mikročipů na světě. Výrobní hala je zaplněná nespočtem autonomně fungujících strojů a linek. Jedineční jsme určitě s vlastním konceptem Internet of Packs. To znamená, že každá krabice má svůj „životopis“ a načtením QR kódu lze přesně zjistit, kdy a kde byla vyrobena, kudy poputuje a kde má své místo určení. Díky tomu mohou většinu logistiky obstarávat stroje. Myslím si, že s vývojem technologií se brzy dočkáme toho, že i lidé z výroby budou moct pracovat z domova a kontrolovat v reálném čase práci strojů.

S chutí jdete po stopě ekologie a udržitelnosti. Pořídili jste vlastní čističku vod, chystáte se na fotovoltaiku, odpadní teplo využíváte pro vytápění kanceláří, budete vysazovat stromy… Co byste rádi ještě udělali?

Je toho hodně, každopádně bych byl rád, kdyby se nám v budoucnu podařilo mít vlastní větrnou elektrárnu. Je to spíše takový sen, ale věřím, že to někdy bude možné, a budeme si tak vyrábět vlastní energii pomocí větru. Určitě bychom také chtěli rozšířit fotovoltaiku tak, aby nám pokrývala většinu střechy výrobní haly a volné plochy v areálu.

Získali jste desítky ocenění. Čím vás motivují a inspirují? Je to další energie pro vaše nápady?

Každé ceny si nesmírně vážíme a rozhodně je nebereme jako samozřejmost. Patří více našim vývojářům než mně, které motivuje v jejich práci pokračovat a nadále vymýšlet originální pojetí obalů pro naše klienty. Takové ocenění určitě dokáže přilít novou energii do žil všem v závodu, jelikož ví, že jejich práce je vidět a získává prestižní uznání také v zahraničí.

Potvrdil jste, že design hraje ve vývoji nových obalů velkou roli. Využíváte vlastní grafické studio?

Pro tvorbu designu obalů máme svou skupinu vývojářů, technologů a grafiků, jejichž prací je přímo přicházet s novými nápady, zkoušet inovativní řešení a tvořit neustále něco nového. Ano, dá se tedy říci, že máme i vlastní grafické studio.

Jenže skloubit nápaditost, krásu, účelnost a některé technologické požadavky s představou a zadáním klienta není asi úplně jednoduché. Co je na celém procesu opravdu nejnáročnější?

Největší výzvou je vždy skloubit funkčnost a originalitu. Každá inovace musí hlavně obsahovat vlastnosti, které daná firma dříve neposkytla. Proto je nutné, aby každý výrobce přesně znal potřeby svých zákazníků. Jedině tak můžete vytvořit produkt, který může spotřebitel plně využít a má pro něj skutečně přidanou hodnotu.

Uřídit fabriku, dát jí tvář, budovat image a dobrou pověst je úkol nadlidský a zvládne jej jen zdatný manažer. Máte svá vlastní pravidla, procesy, víte, co vždy zafunguje? Jak pomáhá štěstí, intuice, náhoda?

Určitě platí staré moudro, že štěstí přeje připraveným. Řekl bych, že naše branže je až na výjimečné situace velmi dobře predikovatelná. Zejména ta část, ve které my se pohybujeme, a to je FMCG. Proto nevěřím až tak na náhodu a štěstí, jako spíš na připravenost. Branže je cyklická, a zejména FMCG má velmi dobře předpověditelnou sezonálu s píky na Velikonoce, letní dovolené, a následně vánoční sezónu. A co vždy zafunguje? Držím se jednoho základního pravidla, a to je, že neexistuje, že něco nejde.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi