Peugeot 3008 přijíždí na nové platformě a bude mít dojezd až 680 km

Peugeot 3008 byl v posledních letech jedním z vůbec nejúspěšnějších modelů značky, získal si oblibu u 1 320 000 zákazníků ve 130 zemích světa. Nyní ale přichází model zcela přepracovaný a otevírá dveře ambiciózním cílům, které si francouzská automobilka předsevzala: v roce 2025 bude nabízet každá modelová linie alespoň jeden plně elektrifikovaný pohon. Za dalších pět let pak bude na evropském trhu vystupovat výhradně s vozy poháněnými elektrickým ústrojím. Zákazníky láká na komfort, technologie i dojezd, který může začít směle konkurovat spalovacím motorům.

SUV spadající do segmentu C oblékl nově karoserii typu fastback, která vyzařuje dynamiku a dává nové 3008 sportovnější image. Na straně designu exteriéru se značka vyznamenala. Auto je zkrátka pohledné a těžko by se na něm dala hledat linie, která by nepodtrhávala sex­appeal této šelmy na kolech. Výhody to má také pro aerodynamiku, součinitel odporu Cx činí pouhých 0,28. Přesto to není za cenu kompromisu na straně prostoru pro cestující nebo schopnosti pojmout zavazadla. Vůz narostl do délky, rozvoru i výšky. Baterie je navíc uložena pod podlahou kabiny, nikoli zavazadlového prostoru, a tak si kufr zachoval kapacitu až 520 litrů.

Designéři kompletně přepracovali přední část auta, jíž dominuje nový emblém Peugeot. Maska však díky stupňování barvy není jasně ohraničená a zdá se, jako by prostupovala až do světelného podpisu, který si sice zachoval identitu tří lvích drápů, ale ve zcela novém zpracování. Novinkou jsou ultrakompaktní pixel led světlomety. Paprsek světlometů se automaticky díky této technologii přizpůsobuje podmínkám na silnici a udržuje optimální osvětlení, aniž by oslňoval ostatní účastníky silničního provozu.

Modernizace se dočkala i zadní část vozu, která je jednoduše stylová díky plovoucímu spoileru. Ale není to jen prvek pro krásu, optimalizuje rovněž aerodynamiku. Peugeot tak novým modelem 3008 deklaruje, že efektivnost může být nesena vytříbenou estetikou. Detailem, který to jen stvrzuje, je skrytí těsnění bočních oken do dveří, redukce ozdob­ných a odstranění chromovaných prvků. Celkový výraz vozu podtrhávají kola s výrazným geometrickým designem o velikosti 19 nebo 20 palců. Barevná paleta čítá šest poměrně konzervativních odstínů, velmi slušivé jsou modrá Ingaro nebo modrá Obsession. Nový Peugeot 3008 se v úrovni výbavy GT dodává ve dvoubarevném provedení s lesklou černou střechou.

Zásadní změna v koncepci designu i uspořádání nastala uvnitř vozu, v prostoru řidiče. Nový Peugeot Panoramic i-Cockpit je osazen 21palcovou plovoucí panoramatickou obrazovkou a spojuje vyvýšený přístrojový panel a centrální dotykový displej. Obrazovka je mírně zakřivená směrem k řidiči. Ergonomicky je však řešena tak, aby byla dokonale přístupná i cestujícímu na sedadle spolujezdce.

Další významnou změnou je přemístění voliče automatické převodovky na palubní desku, kde se nachází napravo hned vedle tlačítka stop/start. Úprav doznal i volant. Má stále kompaktní rozměry a charakteristický tvar věnce, ale nově se vyznačuje modernizovanými ovládacími prvky, jež automaticky rozpoznají prsty řidiče, ale aktivují se až po stisknutí. Ve střední části palubní desky jsou umístěné přizpůsobitelné dotykové ovladače i-Toggles, které lze volitelně naprogramovat až na deset oblíbených funkcí pro daný uživatelský profil.

Za prvotřídní zvukový zážitek ve voze Peugeot 3008 je zodpovědný Hi-Fi systém Focal Premium. Dále značka výrazně zapracovala na straně komfortu. Uvnitř vozu díky uzpůsobení středové konzole narostlo místo pro spolujezdce a zvětšily se odkládací prostory. V interiéru jsou využity textilní materiály, které mu propůjčují větší vzdušnost a lehkost. Nelze opomenout také výraznější prosvětlení vnitřního prostoru automobilu.
Ergonomické řešení sedadel ocenilo německé sdružení lékařů a fyzioterapeutů podporující výzkum v oblasti prevence bolestí zad, což dokládá certifikát AGR. Ve verzi GT je standardem vyhřívání všech sedadel a odvětrávání těch předních. Navíc se v modelu poprvé představují adaptivní boční opěrky, které se elektricky nafukují nebo vyfukují, aby se přizpůsobily tvaru těla cestujícího.

Peugeot 3008 využívá jako první model novou platformu STLA Medium zhotovenou z lehkých a tuhých materiálů a opatřenou novou přední a zadní nápravou. Těžiště vozu se navíc snížilo díky ideálnímu umístění jednovrstvé baterie. Platforma je určená pro budoucí elektromobily skupiny. Umožňuje rychlé dobíjení a vynikající dojezd, zde až 680 km. Pod kapotou nové 3008 tepou čistě elektrická nebo hybridní ústrojí.
Nová generace synchronních motorů s permanentními magnety nabízí vyšší výkon a lepší účinnost. Verze s pohonem dvou kol mají výkon 157 kW nebo 170 kW. Verze se dvěma motory a pohonem čtyř kol poskytuje celkový výkon 240 kW. Plně elektrické verze jsou vybaveny vysokonapěťovou lithium-iontovou baterií 400 V, jejíž kapacita činí 73kWh, v případě verze s dojezdem 680 km 98 kWh. Hybrid je dostupný o výkonu 136 koní s šestistupňovou převodovkou e-DCS6 a plug-in hybrid má kombinovaný výkon až 195 koní.

Tepelný management baterie využívá cirkulující chladicí kapalinu, která zajišťuje velmi rychlé nabíjení, optimalizovaný dojezd a delší životnost. Tepelné čerpadlo přispívá také k tepelnému komfortu cestujících a zároveň šetří energii baterie. Na baterii je poskytována záruka na 8 let (nebo 160 000 km) s garancí minimální nabíjecí kapacity 70 %.

Pro nabíjení střídavým proudem jsou k dispozici dva typy palubních nabíječek, standardně výbavu tvoří třífázová nabíječka o výkonu 11 kW a za příplatek třífázová nabíječka o výkonu 22 kW. Při dobíjení stejnosměrným proudem prostřednictvím rychlonabíjecích stanic lze zásuvku typu Mode 4 použít pro výkon až 160 kW, což umožňuje dobít baterii vozu E-3008 z 20 % na 80 % u verze se standardním dojezdem za 30 minut a u verze s dlouhým dojezdem za méně než 30 minut.

Novinka francouzské automobilky je perfektně připravená na provoz v městských aglomeracích, kde jde doslova o každý centimetr. Má nejlepší poloměr otáčení ze všech stoprocentně elektrických SUV ve své kategorii. Manévrování dále usnadňuje zadní kamera, která řidiči dává přehled o tom, co se děje za vozem, a nabízí i pohled z ptačí perspektivy. Za příplatek je pak možné pořídit systém Peugeot VisioPark 360° opatřený čtyřmi kamerami a 12 senzory, který řidiči zprostředkuje 360° pohled na okolí.
Peugeot 3008 je osazen nejnovějšími technologiemi aktivní bezpečnosti. Mezi ně patří systém automatického nouzového brždění se systémem varování před srážkou, který rozpozná chodce a cyklisty ve dne i v noci, a aktivní systém varování při neúmyslném opuštění jízdního pruhu nebo neoznačeného okraje vozovky, dále sledování pozornosti řidiče, rozšířené rozpoznávání značek, sledování mrtvého úhlu až s dosahem 75 metrů, kontrola jízdy ze svahu Hill Assist Descent Control nebo Advanced Grip Control, jenž optimalizuje přilnavost na kluzkém povrchu.

Kateřina Šimková