PaedDr. Petr Paksi, DBA. Podnikatel, manažer, vizionář, osobnost, inovátor. Borec. Rád vítězí. Má to v genech. Pro business se narodil. Pro firmu JAP FUTURE udělal a dělá vše, co bylo a je v jeho silách. Těší ho, že má být nač pyšný. Jeho společnost stojí na pevných základech. I přes krize, které se naší i světovou ekonomikou valí, dokázala vždy obstát. Je lvicí salónů, má co nabídnout. Odvaha Petra Paksiho, zkušenost, píle, touha učit se a vynalézat, snaha zanechat originální stopu v českých i zahraničních interiérech, dobře prodat, hledat smysl seberealizace.
Co si přát víc? Tento šéf je zosobněním energie, která inspiruje.
Stavebnictví zatím stále není v kondici, přesto si výjimečné firmy tohoto rezortu vedou dobře. Ta vaše k nim patří. Spoléháte na proaktivní marketing, obchod na letitých dobrých vztazích, či na štěstí a zázraky?
Firma je výrobkově rozkročená docela zeširoka, což nám pomáhá zvládat lépe výkyvy ve stavebnictví. K prémiovým výrobkům patří skryté zárubně, posuvné systémy, obkladový systém EFEKTA, zábradlí, schodiště a novinka vchodový systém LIBERTY. Opomenout nechci ani sortiment pro stavebniny, což jsou stavební pouzdra nebo stahovací půdní schody. Hlavním cílem firmy je stát se nepostradatelným partnerem pro architekty a designéry v rámci designových produktů pro interiér i exteriér. Ta ambice není jen v rámci České republiky, ale i směrem k zahraničí. To je základ, ze kterého se odvíjejí marketingové i obchodní aktivity.
Dodáváte letos spíše domácí klientele, nebo vás drží export?
Větší část obratu realizujeme u nás a na Slovensku, ale postupně navyšujeme podíl exportu. Ekonomická teorie praví, že krize přicházejí v cyklech. My jsme se na ní ve firmě přichystali už před třemi lety. Do toho pak vstoupil covid, pak Ukrajina a my jsme přišli velmi rychle o trhy v Rusku, Bělorusku a Ukrajině. To naše obchodování v zahraničí negativně ovlivnilo, přestože vyvážíme do 55 zemí světa.
Kam tedy vyvážíte již delší dobu a jakou destinaci jste přidali nedávno?
Jak jsem už zmínil, náš vývoz směřuje do mnoha zemí světa, z nichž nejdůležitější je Itálie, Izrael, Polsko a Belgie. Výpadek na východních trzích se nám podařilo částečně vykompenzovat orientací na trh prémiového bydlení v Dubaji a Saúdské Arábii, kde se chystáme s partnerskými developerskými společnostmi otevřít společné showroomy v Dubaji, Marině a Rijádu. Na mentalitu místních lidí se musíte obrnit velkou dávkou trpělivosti, ale teď jsme ve fázi, kdy už prodáváme, a můj syn Petr, který má zahraniční expanzi ve fir-mě na starost, jedná s dalšími subjekty v Abú Dhabí, Kataru a Bahrajnu.
Už dávno jste nastolili vysokou laťku kvality. Je to i základ vaší firemní filozofie?
Nadčasový minimalistický design je aktuálně tím hlavním architektonickým trendem, který respektujeme a promítáme do našich prémiových výrobků. Například dveře MASTER umíme vyrobit v maximální, bezkonkurenční výšce až 3,7 metru a nabídnout opláštění různými materiály, sklem, MDF deskou v surovém, lakovaném nebo dýhovaném provedení, zrcadlem, lamináty či magnetickou tabulí. Do šatny si vyberete z jedné strany dýhu a z druhé zrcadlo. Dveře navíc vložíme do skryté zárubně a stěny obložíme ve stejném dekoru tak, že vše lícuje v jedné rovině. To bez moderních technologií a know-how nejde vyrobit. Disponujeme in house všemi potřebnými technologiemi, máme zpracované procesy a systémy řízení podle automotive sektoru. Fungování firmy nám umožňuje soustředit se na prémiové výrobky z prémiových materiálů a vyrábět i na míru dle individuálních požadavků.
Zákazníkům slibujete doživotní záruku. Znamená to, že když si pořídím určitý produkt z vaší nabídky, tak mi bude stále dobře sloužit? I když mi bude třeba sto let?
Disponujeme širokým výrobkovým portfoliem. Na některé výrobky poskytujeme standardní dvouletou záruku, na skryté zárubně nebo zábradlí při odborné montáži dáváme pětiletou záruku. Pořídíte-li si od nás stavební pouzdro pro zasouvací dveře, tak opravdu na něj dostanete doživotní záruku a nemusíte se bát, že po pár letech používání budete muset bourat zeď a pouzdro měnit.
Není to až příliš odvážné?
Pokud za odvahu považujeme dlouholetou tradici, kvalitní materiály a vyspělé technologické zázemí, tak budu souhlasit. Jsme totiž jediným výrobcem stavebních pouzder v České republice. Vyrábíme stavební pouzdra už více než třicet let. Za tuto dobu jsme našim zákazníkům dodali bezmála 500 000 kusů stavebních pouzder v různém provedení. Zodpovědný přístup vůči nim dokládá i absolvování nezávislé certifikace životnosti našich stavebních pouzder, která byla potvrzena na dobu
98 let. Výrobek jsme dotáhli vlastně k dokonalosti, je nejlepší na trhu, tak jsme se rozhodli na něj poskytnout doživotní záruku.
Vybavujete domy lidí, kteří mají poměrně vysoké nároky, a stejně tak pomáháte utvářet firemní prostory, a to nejen z hlediska funkčnosti, ale i designu. Jak si jde technická, technologická stránka věci naproti s líbivostí? Mají se rády?
Rozhodně musí být v harmonii. Aby vznikl výrobek s nadčasovým designem, je nezbytné mít na úrovni technologie, profesně zdatný personál pro jeho obsluhu a musíte používat nejlepší materiály. Pokud jsou tyto prvky sladěné, můžete mířit vysoko, třeba i na úroveň interiéru Vily Tugendhat.
Chystáte další inovace sortimentu, něco úplně nového?
Inovace jsou motorem firmy, bez nich je firma v podstatě mrtvá. Jsem přesvědčený, že díky nim se nám podařilo úspěšně překonat už dvě hospodářské krize. Vývoj plánujeme s dvouletým předstihem. Jaké novinky chystáme, si nechám pro sebe, ať už s ohledem na průmyslové patenty, nebo kvůli konkurenci.
Na trhu jste tři desítky let. Jakou zásadní zkušenost jste za tu dobu udělal?
Těch zkušeností je víc a nerad bych, aby to vyznělo jako fráze. Jsem přesvědčený, že úspěšný business není o čekání, až přijde bouřka, ale o schopnosti tančit v dešti. Budu-li konkrétnější, tak sázím na to, že se poctivá práce a férové jednání pořád vyplácí. Za největší pozitivní zkušenost považuju dokoupení firemního podílu před šesti lety od původního vlastníka. Obří bankovní úvěr je téměř splacený, což firmě dává nový impulz.
A má to český výrobce unikátních interiérových řešení složitější než ten, který poskytuje velkosériovou produkci například dveří, oken, klik, zábradlí?
Je to o úhlu pohledu. Podle mého se mění proti předchozím letům vnímání zákazníků individuálních a sériových produktů. Dnes se při tvorbě interiérů cení originalita a osobitý přístup. Ostatně názory bytových architektů a designérů to potvrzují. Klienti čím dál častěji chtějí za vydělané peníze interiér na míru, a to produkty ze sériové výroby docílí velmi těžko.
Když byste měl vlastní firmu vybudovat znova, čím byste dnes, na rozdíl od let minulých, začal? Co byste vůbec neudělal?
Tímto směrem vůbec nepřemýšlím. Neberu „hříchy“ minulosti jako Pandořinu skříňku a nelamentuji ve smyslu, kdybych to byl býval udělal jinak, tak to dnes bylo lepší. Ostatně, ať hodí kamenem, kdo neudělal během podnikání chybné rozhodnutí. Ano, v minulosti se určitě daly některé věci udělat jinak, ale já si daleko více cením zkušeností, které jsem při jejich řešení získal. Navíc nová situace se vždy ukázala jako lepší než ta původní.
V čem je tedy podnikání jiné než před třiceti lety?
Odlišností je celá řada. Výrazně se kultivovalo podnikatelské prostředí. Vymizely některé predátorské postupy, ale nastavují se regulace, po jejichž smyslu člověk často marně pátrá. Všechno je rychlejší, dostupnější, náročnější. Pro mě je důležité neustrnout na místě a sledovat nové trendy, a to v mnoha oblastech, a namíchat z nich nový, neokoukaný, nejlépe vítězný elixír.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi