Česká vláda schválila Plán autonomní mobility do roku 2025 s cílem připravit dopravní a inovační oblast na změny v inteligentní mobilitě. Záměrem je do konce roku nachystat legislativu pro auta bez řidičů.
Automobilový průmysl prochází revolučními změnami, které ovlivňují i náš každodenní život. Představte si, že byste mohli cestovat bez starostí o řízení, údržbu nebo bezpečnost. Díky pokročilým technologiím se tato představa stává realitou.
Autonomní taxíky se již dnes projíždějí například po Kalifornii. V Texasu plánují spustit plně autonomní náklaďáky na trase Houston–Dallas. Evropská laboratoř CertiLab vyvinula dálkový zastavovač auta. Vznikl na poptávku policie se záměrem zvýšit kybernetickou bezpečnost v dopravě.
Chytré pneumatiky jsou základ
Inovace v automobilovém sektoru se neomezují jen na samotná vozidla, ale rozšiřují se i na pneumatiky. Ty jsou vybaveny chytrými senzory, automatickým monitorováním tlaku a systémem prediktivní údržby. Jde o zásadní krok k plně autonomním vozidlům schopným samostatné péče o sebe.
Díky včasné detekci problémů snižují četnost nutných oprav. Automatické úpravy tlaku a teploty zaručují optimální provoz, což šetří čas i náklady. Tyto chytré pneumatiky nejsou žádná novinka. Již v roce 2021 Pirelli představilo svůj inovativní systém Cyber Tyre, díky kterému pneumatiky nejen sledují stav vozovky, ale také komunikují přímo s vozidlem, což přispívá k dosažení maximální bezpečnosti.
„Pirelli nyní standardně vybavuje své pneumatiky senzory, které umožňují interakci s vozidlem, což je inovace v oblasti originálního vybavení. Tyto pneumatiky jsou navrženy tak, aby se dokázaly samy starat o svou údržbu. Senzory zabudované do běhounu přenášejí informace o teplotě a tlaku, což poskytuje okamžitou reakci na případné problémy. Díky ráfkům s integrovanými vzduchovými čerpadly se tlak v pneumatikách automaticky upravuje i během jízdy,“ vysvětluje Zdeněk Vacl, marketingový ředitel Pirelli pro Českou republiku.
Podle Vacla jsou tyto inovace důležitým krokem směrem k rozvoji autonomního řízení, kde lidský zásah do řízení nebo údržby již není potřeba. „To vede ke snížení provozních nákladů a zvyšuje efektivitu. Pneumatiky určené pro autonomní vozidla jsou navrženy s minimálním valivým odporem a optimalizovaným vzorem, což snižuje hluk a zlepšuje přilnavost,“ dodává Zdeněk Vacl.
Autonomní řízení je blízkou budoucností
Autonomní technologie nejsou pouze futuristickou vizí. Na začátku roku obdržel samořídící robotický vůz – robotaxi Hyundai Ioniqu 5 – zelenou. Složil jízdní zkoušky ve Spojených státech amerických.
Pilotní projekty v USA, Japonsku, Číně, Singapuru a Německu ukazují, že tato technologie je připravena pro veřejnou dopravu. Eliminace lidského řidiče, jehož provozní náklady dosahují až 45 %, by vedla k výraznému snížení cen jízdy autonomními taxíky. Optimalizované rozmisťování vozidel a jejich samočinné parkování by navíc minimalizovaly dopravní zácpy a ekologický dopad.
Chytré pneumatiky jsou nedílnou součástí autonomních vozidel, která přinášejí bezpečnější, ekonomičtější a ekologičtější způsob dopravy. S rozvojem technologií se naše každodenní cestování stává nejen jednodušším, ale i zábavnějším.
(tz)