Aby naše parfémy byly ve všech metropolích světa

V roce 2021 se v České republice zrodila značka Kintsugi Perfumes. Název odkazuje nejen na starobylou japonskou techniku opravy keramiky a porcelánu, ale současně i na filozofii, která říká, že je hodnotnější dávat na odiv celý životní příběh se všemi nedokonalostmi, ať už lidské bytosti, či předmětu, než se snažit je skrývat. A právě v tomto duchu vznikají niche kreace, pod nimiž je podepsán parfumér Martin Švach, spoluzakladatel značky. Jemu patřily následující otázky.

Cesta mladého talentovaného člověka mezi špičku světových tvůrců vůní… Kudy vedla?

Jak už to tak bývá, byla to souhra podivuhodných okolností. Když to velmi zjednoduším – měli jsme vyhotoveno pár jednoduchých receptur, ale lokální firma, která vyrábí parfémy, nás odmítla s tím, že bychom vyráběli v příliš malém množství. Byl jsem nucen si jednotlivé suroviny objednat, abych je umíchal svépomocí. Do košíku jsem si jich tehdy pro zajímavost vložil vícero, a když mi vše dorazilo, dal jsem se do experimentování.

Začalo mě to nesmírně bavit, ponořil jsem se do toho natolik, že vznikly úplně nové kompozice. Zbytek už je historie. To, že jsme byli odmítnuti a odkázáni sami na sebe, se nakonec ukázalo být neuvěřitelným darem.

Věděl jste vždy, že právě tohle bude vaším profesním osudem?

Nikoli, našlo si mě to. Nicméně možná tomu pomohlo, že jsem měl vždy poměrně citlivý nos.

Co vše vlastně musí takzvaný nos umět? A jak důležitou roli při míchání vůní hraje intuice?

Intuice je to nejdůležitější. Parfuméřina je mix umění a řemesla. Úkolem parfuméra je sladit veškeré ingredience tak, aby se harmonicky prolínaly a mohly v sobě nést nějaký příběh nebo ústřední téma, které bude rezonovat s nositelem vůně. V tom spočívá umělecký přesah. Z řemeslného hlediska je to sériová výroba a nutná znalost všech ingrediencí v portfoliu parfuméra. Musím si osvojit vlastnosti veškerých materiálů, s nimiž pracuji, a to, jak spolu v kompozici reagují.

V roce 2021 jste s Danielem Nikolovem založili značku Kintsugi Perfumes. Pro­zradil byste, jaká symbolika se v názvu ukrývá?

Kintsugi v překladu znamená „zlaté švy“. Je to starodávná technika opravy keramických předmětů. Kdysi dávno se v Japonsku věřilo, že je škoda zbavovat se rozbité keramiky a porcelánu, a tak ji mistři lakýrníci slepovali lepidlem se zlatým práškem. Takto vdechovali rozbitým předmětům nový život, a oslavovali tak jejich nedokonalost. Postupem času se z umění stala i životní filozofie jako metafora k přijetí našich nedostatků. My říkáme, že každý z nás má na těle, na duši, na srdci jizvy, a naše parfémy jsou tím pomyslným zlatým práškem. Díky nim se cítíte o kousek lépe ve své kůži a máte touhu světu ukázat, kým jste. To, jak jsme křehcí a zároveň tak nezdolní, nás fascinuje.

Jakou má značka vizi a kam směřuje?

Přejeme si, aby naše parfémy byly k dostání ve všech metropolích po celém světě a vytvářely úžasné dny všem, kteří je nosí.

Vznikají kreace Kintsugi Perfumes výhradně v České republice?

Já stojím za všemi recepturami. Výrobu jsme brzy po spuštění přesunuli do Grasse ve Francii, hlavního města parfuméřiny. Kvalita je u nás na prvním místě. Používáme opravdu velmi drahé a ty nejkvalitnější ingredience. Mohu například vybírat z nesčetných druhů růží, levandulí a mnoha dalších. Tím, že neřešíme výrobní cenu, vždy sáhnu po tom nejlepším, co mám k dispozici. Máme fantastickou zpětnou vazbu na to, jakou mají naše parfémy hloubku a jak dlouho vydrží. Stejně jako v Japonsku dělají vše na tisíc procent, ať už to je tetování, výroba papíru, gastronomie, nebo architektura, i naše parfémy musí být naprosto dokonalé. Jsme rádi, že to zákazníci oceňují.

Který moment byl při rozjezdu businessu nejnáročnější? A který nejsladší?

Nejnáročnější byl ten, kdy jsem si poprvé sedl k váze a pipetám a přede mnou stály ingredience, o kterých jsem v životě neslyšel. Uvědomil jsem si, že jsem na to sám a nikdo mi nepomůže. V tom momentu zoufalství byla neuvěřitelná svoboda. Musel jsem jenom udělat to, co bylo bezpodmínečně nutné. Pustit se do práce. Na ten okamžik nezapomenu do konce života. Nejsladšími momenty byly a vždy jsou zprávy od našich zákazníků – jak jim náš parfém změnil život, nebo zkrátka, že nám děkují za to, co děláme.

Nakolik do vůní vkládáte své životní příběhy? Je tvůrčí proces také procesem osvobození dosavadních prožitků a zkušeností?

Je to spíš proces znovuprožití dosavadních zkušeností nebo zpracování různých příběhů, které mě inspirují a které si v sobě nesu.

S Danielem jste začali prodejem prostřednictvím vlastního online kanálu. Poté se vám podařilo proniknout dokonce do Japonska nebo New Yorku. Můžete naznačit, kam dál budete expandovat?

Chtěli bychom nadále expandovat všemi směry. Nemáme žádné limity, naše parfémy můžeme poslat do obchodů kamkoli na světě. Vybíráme si ale zejména partnery, kteří v místě svého působení mají, řekněme, až ikonický status. Mají svého genia loci, jsou velmi inovativní a udávají trendy, nebo naopak 30 let fungují stále stejně a se stejným majitelem.

Vaše díla jsou od základů pojatá jako niche, s výraznou linkou udržitelnosti, s důrazem na příběh, který je nosnou osou celé vůně i další komunikace. Jak tento přístup vnímají zákazníci v tuzemsku a jak v zahraničí?

Každé z našich vůní se daří jinde. To nás překvapilo. Linku udržitelnosti dnes už bereme jako naprostý standard a je stejně důležitá pro zákazníky jak u nás, tak ve Francii. Nicméně čich je velmi silný smysl a touha cítit se spokojeně a prezentovat se nevšedním parfémem, z něhož máte pocit, že byl stvořen přímo pro vás, je tak silná, že často můžete na udržitelnost zapomenout. My tohle ale nechceme zneužívat.

Ke spolupráci vás pobídly již také velké nadnárodní firmy a značky. Vzpomenete si na svou první zakázku?

Myslím, že v rámci takové první zakázky jsme pro danou firmu vyhotovili několik desítek exkluzivních gift boxů, kterými obdarovala své partnery.

Oslovila vás i značka Ariel…

Ano, je to tak. Kdo ví, možná jednou i pro Ariel vytvořím novou vůni.

za rozhovor poděkovala Kateřina Šimková