Společnost Knedlíky Láznička v roce 2023 opět rostla a období to bylo v mnohém zlomové. Obrat firma navýšila o 14 %. Už během loňska započala s přípravou expanze na německý trh. Jaké plány si pro knedlíkové impérium připravili spolumajitel Vladimír Zikmunda a šéfkuchař Petr Kosiner pro nadcházející období?
Největší zájem je v tuzemsku stále o přílohové knedlíky – houskový, bramborový, karlovarský, bramborové šišky. Mezi českými spotřebiteli jsou trvale oblíbené, a tvoří proto základ nabídky Knedlíky Láznička. „Vztah k tradiční české gastronomii se u nás mění k lepšímu. Lidé si pokrmů, jako je svíčková nebo pečený zajíc, zase více považují, a proto se vracejí ke knedlíkům. Chtějí si pochutnat jako u babičky,“ řekl Petr Kosiner.
Ve stálém sortimentu dostupném na partnerském e-shopu Rohlík.cz nebo na farmářském online tržišti Scuk.cz se ale zabydlely například také Pikantní dýňové nočky, které jsou v době sklizně a skladovatelnosti dýně hokaido jednou z nejoblíbenějších „exotičtějších“ knedlíkových specialit. „Klademe trvale důraz na vysokou kvalitu a využití sezónních surovin. Vyplácí se to – pro zákazníky jsou naše jahodové knedlíky z kunratických jahod už ikonou stejně jako bramborové švestkové knedlíky nebo zelňáky,“ popsal přístup firmy Vladimír Zikmunda.
Partner cateringových společností
Knedlíky Láznička jsou vyhlášené nejen svou stálou knedlíkovou nabídkou, která nyní čítá 43 druhů a loni k ní přibyly tři novinky, mezi nimiž se objevily i Brynzáky oceněné v soutěži Česká chuťovka 2023. Patří také mezi spolehlivé a stabilní partnery cateringových společností, pro něž dokáže firma připravit knedlíky na míru dle požadavků. „Někdy se stává, že podle zadání cateringových společností na velké akce připravujeme až 12 000 knedlíků denně,“ uvedl Petr Kosiner.
A o jaké knedlíky jde? Společnost jich má v repertoáru víc než stovku druhů, šéfkuchař Petr Kosiner jich ale zvládne udělat přes tři stovky. Nedávno se postaral o to, aby svět znovu objevil svatební knedlík plný mandlí, který je nyní oblíbenou zakázkovou přílohou ke svíčkové a recept na něj zájemci najdou také ve Velké knedlíkové kuchařce, již firma vydala.
Německý trh nadosah
Firma Knedlíky Láznička má již nyní registrovanou evropskou ochrannou známku. Zahájení dodávek do zahraničí je však úzce svázané s expanzí společnosti Rohlík.cz. „Vstoupit na trh do okolních států představuje pro subjekt naší velikosti nemalou výzvu. V Německu se již vše připravuje. Počítá se s tím, že na trh vstoupíme s kompletní nabídkou, jakou máme u nás. Pracujeme rovněž na novinkách, které by mohly německé spotřebitele oslovit,“ vysvětlil Vladimír Zikmunda. Velkou investicí, která export umožní, bylo pořízení technologie vakuového balení knedlíků. Prodlužuje dobu spotřeby na deset dní bez použití jakýchkoli konzervantů, což zaručuje uchování kvality surovin a řemeslného zpracování.
Úspěchy se vrší
Knedlíky Láznička se snaží trvale o posílení dobrého jména tradičního českého pokrmu. Před několika lety vydal kolektiv spoluautorů pod vedením Petra Kosinera a Vladimíra Zikmundy Velkou knedlíkovou kuchařku, podle níž si lidé mohou knedlík „jako od Lázničky“ uvařit i doma. „Širokou veřejnost jsme v době covidu pozvali na cestu do pestrého světa knedlíků. Se 144 recepty jsme ji provedli nejen tradiční úpravou, knedlíky k omáčkám, huse či zvěřině. Ukázali jsme, že jim to sluší i v moderní kuchyni a některé druhy se mohou směle zařadit do kategorie moderní zdravé výživy. Publikace se těší oblibě, je inspirací pro celé rodiny a vnímají ji jako nadčasový poklad ve své knihovně,“ komentoval Petr Kosiner.
V loňském roce obdržel šéfkuchař firmy významné ocenění za celoživotní přínos české gastronomii a potravinářství Rytíř české chuti, které je v rámci soutěže Česká chuťovka udělováno mimořádným osobnostem z oboru. Knedlíky od Lázničky v soutěži Česká chuťovka posbíraly už 33 ocenění. A v nastoleném trendu by společnost ráda pokračovala.
„Máme to štěstí, že důraz na kvalitu a pečlivě vybrané suroviny jsou pro spotřebitele čím dál důležitější. Okruh našich zákazníků se stabilně rozrůstá, což sledujeme na objemech prodejů i stabilním meziročním růstu obratu o 14–25 %. I v roce 2024 chceme vyrábět skvělé knedlíky a dodávat je stávajícím i novým zákazníkům u nás i za hranicemi. Máme důvody věřit, že rok 2024 bude pro knedlíky úspěšný,“ uzavřel Vladimír Zikmunda.
(tz)