VEKRA. Značka, která s námi žije ve dne i v noci. Stále. Je všudypřítomná. Když se probudíme, podíváme se z okna, jak je venku. Když odcházíme z ložnice, otvíráme dveře a vstupujeme do chodby či jiné místnosti, když z bytu či domu, dveře zavíráme a zamykáme. Když o něčem dlouze přemýšlíme, díváme se z okna, když zuříme, práskáme dveřmi. Potřebujeme-li vyhnat špatnou energii z prostor, které obýváme, a domov nebo kancelář si zútulnit, umyjeme okna i dveře. Za okny i za dveřmi se odehrává kus našich životů, každodenní drama, malé i velké příběhy. Vrcholí zde lásky i rozchody, vznikají podnikatelské nápady i přátelství navždy. Okna i dveře také časem získaly na velké symbolice. Jsou začátkem i koncem ve všech možných podobách. V životě člověka hrají vskutku mnohočetnou roli. Jsou také ojedinělým nositelem designu, který o uživateli hodně napoví. A protože slouží nepřetržitě, měly by být vyrobené v nejlepší kvalitě. Ty, které nesou pečeť jmenované značky, jsou špičkové. Přinášejí nejvyšší možnou hodnotu pro uživatele, komfort jakosti, sílu spolehlivosti. Mají nadčasovou přidanou hodnotu, nabízejí mnoho benefitů, často víc, než zákazník tuší. Mohou s ním být v přátelském vztahu po celý život. Co chtít víc? O filozofii podnikání jsem si povídala s Tomášem Pilským, ředitelem pro nové technologie společnosti VEKRA, největšího českého dodavatele oken, dveří a stínění.
Vaše značka se profiluje jako špička kvality. Tato charakteristika se prolíná s principy udržitelnosti, ať už jde o okna či dveře, nebo stínicí techniku. Proč jdete touto cestou?
Naše společnost je na trhu již desítky let a věříme, že zde ještě desítky let bude. Dlouhodobost a udržitelnost jsou součástí naší DNA. Sázíme na to, že kvalitní produkt a služby mají dopad na optimalizaci spotřebované energie, na snížení uhlíkové stopy, zlepšení životního komfortu a užívání. V našem případě chceme této společenské zodpovědnosti dosáhnout jedině tím, že pro zákazníka zajišťujeme a kontrolujeme celý proces dodávky zboží a realizace neboli poskytujeme produkt na klíč. Máme vlastní vývojové a technické oddělení a nabízíme celou šíři sortimentu až po nestandardní individuální řešení, kterými umíme uspokojit i ty nejnáročnější zákazníky, ale také architekty a další profesionály v oboru stavebnictví. Navrhujeme konstrukčně perfektní výrobek a garantujeme bezchybnou montáž. Za dílo ručíme. Tímto podporujeme svou znalost a odbornost. Kvalitní okna jsou podle nás navíc zároveň ekologičtější. Čím déle vydrží spolehlivě sloužit, tím později je bude nutné vyměnit za nová, čímž se samozřejmě snižuje jejich dopad na životní prostředí. Špičková okna s výbornými tepelněizolačními vlastnostmi také přispívají k minimalizaci tepelných ztrát, a tím se podílí na snížení produkce CO2. Ze stejného důvodu například u plastových oken považujeme za udržitelnější variantu nikoliv recyklovaný plast, ale takzvaný prvoplast,
který má jasně deklarované složení.
Nebylo by jednodušší získat si zákazníky zajímavým designem, horší kvalitou a nižší cenou? Vždyť spotřební život většiny společnosti napovídá, že byste mohli být tímto přístupem ještě úspěšnější…
V krátkodobém horizontu a s krátkozrakými ambicemi určitě ano, v dlouhodobém výhledu rozhodně ne. Naše filozofie a přístup k zákazníkům je po celé roky neměnný, také proto jsme lídr na trhu. Zákazníci nám důvěřují. Důvěřují naší značce, našim lidem. Budovat dobré jméno značky stojí obrovské úsilí a jsou za tím roky práce, ztratit dobré jméno je otázkou několika minut a pár špatných rozhodnutí. Proto ke každému oknu či dveřím, která montujeme, přistupujeme tak, jako bychom je montovali ve své domácnosti. Okno není komodita. Představte si, že po třech letech budete nuceni okna měnit…
Jak se vám manažersky daří prosadit vaši vizi a strategii? Je složité získat tým pro nosné myšlenky? Nebo jste vnitřně naladěni všichni na shodnou notu?
I přestože máme jenom v České republice čtyři výrobní závody, mnoho showroomů, zaměstnance v kancelářích, což činí okolo 1500 lidí, máme minimální fluktuaci. I do vnitrofiremní kultury se propisuje naše vnější strategie a filozofie, jež jsou založené na dlouhodobosti. Zaměstnanci znají směr naší společnosti. Navíc oba majitelé jsou v aktivních výkonných pozicích a mají tzv. ruce ve strojích. To pro atmosféru a vnitrofiremní komunikaci znamená hodně. A v neposlední řadě i při náborech nových zaměstnanců zohledňujeme soulad s hodnotami VEKRA.
Ještě složitější je patrně přesvědčit kupujícího, že vyšší cena a následná záruka či servis nejsou jen planá slova, že se na vás zkrátka může spolehnout. Čím argumentujete?
Za nás mluví „odmakaná“ práce. Denně vyrobíme 1500 oken, provedeme více než 150 montáží, to znamená, že každá chyba v tomto množství produkce je více než nechtěná. Nemůžeme si dovolit vyrábět a montovat špatná okna, dveře ani stínění. Navíc jako jedni z mála klademe důraz na normy a ctíme je, snažíme se kvalitou výrobků tyto normy převýšit, a díky tomu chránit spotřebitele. I toto je naše konkurenční devíza.
Vývoj cen energií vám do určité míry nahrál v tom, že lidé o úsporách tepla, elektřiny, plynu přemýšlejí v širších souvislostech, mnozí pochopili, že do výměny „chytrých oken“ se investovat vyplatí. Přibývá takových zájemců?
Jednoznačně ano. Jak jsem říkal, okno není spotřební zboží. Nicméně v období okolo roku 2010 byl obrovský stavební boom a neřešila se kvalita materiálů a výrobků, zákazníci k nám po deseti, patnácti letech přicházejí a potřebují okna vyměnit. Tentokrát už nepřemýšlejí nad cenou, ale jdou za kvalitou. Proto vyhledávají nás.
Mnozí lidé rozhodnutí o nových oknech ale možná odkládají až na příznivější dobu, kdy nebude taková drahota, inflace zbrzdí a ceny „se vrátí“ do normálních kolejí…
Nám v tomto ohledu pomáhají právě probíhající dotační programy v rámci projektu Nová zelená úsporám. Těmto zákazníkům dokonce dokážeme pomoci s vyřízením dotace a nově umíme vyřešit se zájemci zakázky hrazené úvěrem. Návratnost i díky ceně energií mluví jednoznačně ve prospěch výměny oken a je mnohonásobně větší než samotný úvěr.
Velké výzvy jsou před majiteli bloků panelových domů v českých městech, ať už jde o zateplování, nová okna, omítky. Jak vnímáte potřeby trhu v tomto směru?
Za poslední dva roky vidíme růst poptávek ze strany bytových družstev a společenství vlastníků jednotek na výměnu oken, které nesplňují dnešní normy. Navíc našimi kapacitními možnostmi, které zajišťují čtyři výrobní závody, jsme schopní zajistit zakázky o velkých počtech a k tomu nabídnout komplexní řešení a individuální servis. A také i v tomto segmentu již probíhají dotační programy.
Když jste pořádně naštvaný, práskáte dveřmi? A vydrží ty vaše energii hodně zlostných jedinců?
Mě jen tak někdo nebo něco nevytočí. Ale s našimi dveřmi bych se nebál být výbušný. O tom se konec konců před nedávnem mohli přesvědčit i novináři na tiskové konferenci, kde jsme prezentovali kvalitu našich interiérových dveří a na jednoduchých zátěžových testech demonstrovali, že i přestože dvoje dveře mohou vypadat na první pohled téměř totožně, každé vydrží zcela jiný nápor. Už jenom pouhým zvážením zjistíte, že rozdíl v hmotnosti může být i trojnásobný, což má přímý dopad při běžném denním užívání na zvukovou izolaci, a takové dveře odolají i v tzv. italské domácnosti.
otázky připravila Eva Brixi