Mít automobil vyšperkovaný podle vlastních představ, těšit se tím, někdy třeba i trochu pochlubit před veřejností nebo před kamarády, ostatně, proč ne? Tak jako si muži dávají záležet na tom, v jakých botách chodí po tomto světě nebo jaké nosí hodinky, tak s láskou a náležitou pozorností pečují o vzhled svého automobilu.
Dá se tímto vztahem ledacos vyjádřit, je to něco jako vizitka správného chlapa. Punc osobitosti, pocit, že je cosi kolem člověka dokonalé a podle jeho představ. Nevím, jestli by svého zákazníka zrovna takhle popsal jednatel a ředitel společnosti ALCAR Bohemia, s.r.o., Ing. Libor Rajdl, ale určitě by potvrdil, že příznivci designových kol jsou jeho krevní skupina.
ALCAR Bohemia je na trhu už čtvrtstoletí. K tomuto výročí máte vtipný slogan: 25 let v jednom kole. Kdo je autorem?
Slogan vzešel z naší interní debaty s kolegy, přišel nám opravdu přiléhavý. Důležité je, že jsme za tu dobu ušli dost velký kus cesty a že jsme si i v situacích, které nebyly nejjednodušší, uměli poradit a dobře se postarat o naše zákazníky, vydat ze sebe první poslední, být zde pro ně. Celou tu dobu, co působíme na českém trhu, těžíme z jednoho obrovského benefitu. Od našich majitelů jsme dostali značnou samostatnost a důvěru. Pro nás to znamená nezklamat ji, naopak rozvíjet náš potenciál. Přinášet stále něco nového, investovat, překvapovat. Objevovat, čím můžeme být ještě užiteční. A já osobně, když se do něčeho pustím, snažím se to vždy dělat pořádně, co nejlépe. To mne naplňuje, možná i proto dokážu nadchnout ostatní pro to, co je potřeba udělat. Určitě by to nemělo znít jako sebechvála. Jsem však poměrně energický člověk, a to se nějak na výsledcích projevit musí.
Veřejnost vás určitě i díky vašemu osobnímu založení a nasazení vnímá jako velmi akční firmu, kde se stále něco děje. Co je základem takové činorodosti? Vás i váš celý tým tato práce asi nesmírně baví…
Baví nás moc. Pro každého z nás je důležité, aby se o ALCARu vědělo, že je na něj spolehnutí. Chceme, aby naše kola dělala lidem radost a k tomu směřujeme veškeré naše úsilí. A tak se dá pracovat jen tehdy, když je jak v centrále, tak tady u nás v Nupakách, dobrá atmosféra. Mám pocit, že se tak trochu lišíme od mnoha jiných nadnárodních firem, že jsme týmem dělným, nikdo si na nic nehraje, jde nám jen o to, abychom splnili, co je zákazníkovým přáním, abychom uměli reagovat. A vytušili, co ještě ho bude příště zajímat. Těší nás také, že můžeme přinášet stále novinky a těmi naše fandy dál inspirovat, motivovat. Já osobně jsem srdcař a vůbec mi nevadí, že jsem občas nejen ředitelem a jednatelem, ale třeba i zahradníkem, vrátným nebo hlídačem. Baví mě to a věřím, že i všechny mé kolegy.
Hodně mluvíte o tom, že rádi děláte klientům a obchodním partnerům radost. Není to jeden z principů, proč se vám daří? Ne nadarmo se říká, že to, co člověk dává, to také dostává.
Víte, provozovat obchod jen proto, abych si vydělal, to moc nefunguje. Ta radost, kterou mohu ostatním přinést, je ten nejvyšší stupínek toho všeho snažení. To je ten smysl práce. Bez toho by si od nás nikdo nic nekoupil.
Také řidiči náklaďáků si u vás přijdou na své…
Ano, již před lety jsme náš sortiment rozšířili i o kola pro nákladní vozidla, a letos jsme k nim přidali i univerzální senzor na měření tlaku v nákladních pneumatikách. Máme stále širší záběr.
Ujal se váš internetový 3D konfigurátor kol?
Určitě ano, motoristé ho hojně využívají. Každý má díky němu možnost získat dobrou představu, jak kola budou vypadat na konkrétním automobilu. Zákazník v něm má na výběr na každý vůz pestrou škálu různých designů. A je k dispozici 24 hodin denně.
Ostatně, jaký je český motorista? Konzervativní, milovník osobitého designu, kreativec, nebo škarohlíd?
To si netroufám hodnotit. Někdy bych řekl, že je víc konzervativní než v jiných zemích, že není tolik emotivní. Ale když mu ukážeme, co všechno může mít, zatouží, vyzkouší, a pak už se na úlohu designu dívá přece jen jinak.
Působit v automobilové branži není jen o tom být fandou aut, motorek, všeho, co má kola. Určitě to s sebou nese spousty starostí, improvizace, nejistot, ale i dobrých pocitů, když se daří. Jak se liší první rok podnikání od toho, do něhož jste vstoupili?
V prvních letech jsme rostli víc než trh, nad naše vlastní očekávání, nad stanovený rozpočet. To bylo samozřejmě velice příjemné. Ale v jednu chvíli se to zastavilo, to byl signál. Dovolte jen malou odbočku: naše mateřská firma vznikla před 45 lety čistě jako prodejce ocelových disků. Pak přidala litá kola a koupila značku AEZ. Mimochodem, pod tou zkratkou se skrývá Auto-Exclusiv-Zubehör. Pak fabriku na ocelová kola ve Švýcarsku, fabriku Dezent na litá kola v Německu a tak dále. Vše se tedy točilo kolem kol. Později jsme do svého sortimentu přidávali nové produkty – hybridní disky, nákladní kola, kola pro přívěsné vozíky a nejnověji dojezdová kola. Před šesti sedmi lety jsme začali prodávat senzory TPMS, které dodáváme pod vlastní značkou a v souladu s novou legislativou, a nově nabízíme i senzory pro nákladní vozidla a motocykly. Takže pokud jsme v nejlepších letech prodávali přes 300 000 kol za rok, tak dnes to je 300 000 – 350 000 pomyslných kusů kol, ale část z toho nahradily také nové produkty. Třeba taková sada poklic stojí jako základní ocelové kolo. Takže stále se něco děje, je stále co informačně předávat, co školit.
V nabídce ALCARu se objevují také pneumatiky. Jak moc je pro vás toto zboží obchodně důležité?
Pneumatiky se do ALCARu dostaly ve chvíli, kdy jsme spojili naši logistiku se sestrou na Slovensku. Soukromá slovenská firma, která tehdy ALCAR zastupovala, dělala historicky i pneumatiky a slovenští kolegové se rozhodli je prodávat dál. Můj osobní názor je takový, že trh s pneumatikami je předimenzovaný, a my bychom rádi zůstali věrni našemu heslu Your Wheel Partner. Současně jsme ale zaregistrovali jistý zájem ze strany car importérů a car dealerů o komplety kolo-pneumatika. Řekli jsme si ano, zkusíme vytvořit novou službu a nabídnout naše kola nejen samostatně, ale i s TPMS senzorem a v kompletu s pneumatikou. Spolupracujeme nejvíce s japonskou značkou Falken, která patří ke špičce co do poměru cena/výkon, což je důležitý argument pro importéry aut. Naším partnerem pro kompletaci je společnost O.K. Trans, se kterou rozvíjíme tuto velmi zajímavou doplňkovou činnost.
Možná by neškodilo poskytnout pár čísel…
Dnes má ALCAR Bohemia obrat asi 400 miliónů korun, dříve to bylo 250. Změny a rozšiřování sortimentu přirozeně souvisejí s technologickým vývojem. Nové produkty tvoří přibližně 20 % obratu, což je významný podíl a doklad toho, že člověk musí mít stále hlavu otevřenou a všímat si, jakým směrem se svět vyvíjí. I náš původní produkt, kola, se změnil. Dříve byl poměr prodejů ocelových a litých kol jedna ku čtyřem ve prospěch ocelových, dnes je to téměř padesát na padesát. A co je velmi důležité, za poslední roky kola ohromně narostla. Zatímco před dvaceti lety se na 17palcové kolo seběhla podívat celá dílna, dnes je to absolutní standard. Takže menší počet kusů větších kol obratově nahradí větší počet rozměrově menších kol. Některá dražší auta dnes ani nemají alternativu v ocelových kolech a jako druhou sadu koupíte pouze kola litá.
Od jara jste rozšířili sortiment o dojezdová kola pro každý vůz. Je o ně zájem?
Věříme, že i tento náš nový produkt bude úspěšný. Nabízíme škálu více než 200 artiklů a s více než 2000 aplikacemi na vozidla pokrýváme všechna běžně jezdící vozidla na našich silnicích. Balení obsahuje dojezdové kolo s litým nebo ocelovým kolem, zvedák, kolový klíč a praktický textilní obal na zip. Každé dojezdové kolo dodáváme nahuštěné na maximální povolený tlak a připravené k okamžitému použití.
Jak se chystáte na zimu?
Samozřejmě zásobujeme sklad ocelovými i litými koly a těšíme se, až vypukne sezóna přezouvání. Pro motoristy, kteří si chtějí nechat litá kola doporučit, jsme opět předvybrali z naší bohaté nabídky osm designů vhodných pro zimní provoz a v rámci naší tradiční akce Elegance i v zimě je maximálně cenově zatraktivnili. Před samotnou koupí si může každý prohlédnout, jak budou kola vypadat na jeho automobilu v unikátním ALCAR 3D konfigurátoru kol na www.alcar.cz. K sadě litých kol značek AEZ a DOTZ mohou motoristé získat ještě praktický bonus navíc. V případě, že si k jakémukoliv designu od značky AEZ nebo DOTZ objednají ke kolům bezpečnostní šrouby či matice Sicuplus, dostanou je až do do 30. listopadu od ALCARu zdarma. A na co bych rád upozornil: v poslední době se mění způsob fungování STK směrem ke spolehlivějšímu posuzování technických nedostatků vozidel. S homologovanými koly od ALCARu mohou motoristé na STK, při policejní kontrole i v pojišťovně zůstat v klidu. Vedle tříleté záruky se mohou spolehnout na to, že v případě potřeby jim rádi na zakoupená kola vystavíme Typový list zdarma, a to i po mnoha letech od jejich koupě. Všechna data a homologace, včetně těch k již nevyráběným designům, máme bezpečně uložena v naší databázi.
Mění se struktura vašich zákazníků, například spolupracujete více s velkoobchody, e-shopy?
Určitě se struktura zákazníků časem mění s tím, jak se proměňuje celý trh. Před 25 lety to byly čistě jen pneuservisy, autoservisy a několik málo car dealerů. Postupně vznikaly
e-shopy, velkoobchody s náhradními díly na automobily atd. My jsme konzistentní v tom, s kým a jak spolupracujeme, nechceme nikoho předbíhat ani obcházet. Ve finále je nám jedno, jestli fakturujeme přímo, nebo přes velkoobchodního partnera, i když zásilka jde přímo na jeho klienta. Pro menšího zákazníka je důležité objednat si gumu a disk najednou a my to respektujeme a podporujeme. Velkoobchody si instalují náš konfigurátor do svého systému a část objednávky, která se týká kol, se pak rovnou překlopí do našeho systému. Pro nás má každý zákazník stejnou cenu, poskytujeme každému ochotně všechny naše služby, rádi ho pozveme na naše školení atd. A pro velkoobchody je zase důležité vědomí, že jejich zákazník od nás dostane plnou podporu.
Elektromobilita je diskutovaný trend, ale třeba se svět pohne úplně jiným směrem. Myslíte si, že jde skutečně o řešení, které planetě pomůže?
Všechno má svá pro i proti. Elektromobilita přináší do měst čistší vzduch, méně hluku, velké výzvy, učí řidiče vnímat auto jinak. Elektromobilita otevřela otázky ochrany životního prostředí ze všech možných úhlů pohledu. Lidé se ptají, jestli je přenosová síť kapacitně dostačující k tomu, abychom všichni mohli dobíjet, přibývá dobíjecích stanic, vznikají nové projekty, o nichž se nám před pár lety ani nesnilo. Já osobně v elektromobilitě hledám to pozitivní. Jsem totiž svým založením věčný optimista.
Máte čas také chodit pěšky?
Jsem motoristický fanda a za volantem strávím spousty času, to ano. Ale pokud to časově jen trochu jde, snažím se nezanedbávat ani pohyb.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi