Výtvarná díla vždy přitahovala milovníky umění, ale stávala se také výhodnými investicemi. A právě na aukcích se setkává obojí – krása i peníze. Jak to vše funguje? Ptali jsme se galeristy a zakladatele Arthouse Hejtmánek Tomáše Hejtmánka. Majitel jednoho z nejúspěšnějších aukčních domů je profesí malířem, restaurátorem a sběratelem. Jeho Arthouse v Praze-Bubenči patří mimochodem k nejkrásnějším vilám v Praze. K domu, který připomíná benátský palác, náleží i zahrada, v níž probíhají umělecké aukce.
Obchodujete s obrazy za milióny. Jak je do aukce získáváte a kdo je pak kupuje?
S obrazy kvalitních autorů miliónových hodnot se obchoduje dobře. Takové skvosty se však v poslední době těžko shánějí. Na některá významná díla čekám i mnoho let. Třeba o zlatý hřeb naší předchozí aukce, Zátiší s černou kytarou Emila Filly, jsem usiloval více než deset let, než se ho majitel rozhodl prodat. Obraz pak za víc než 19 miliónů korun vydražil movitý sběratel, který si jím doplnil jiné Fillovo dílo ve své sbírce.
V červnové aukci nabízíte velkoformátový obraz secesního malíře K. V. Maška. Restauruje se takový obraz snadno?
Toto je právě to dílo, které mě lákalo i kvůli prověření mých restaurátorských znalostí a dovedností. Náš nejvýznamnější obraz do blížící se červnové aukce se nenacházel ve vyloženě špatném stavu. Bylo však viditelné výrazné znečištění a zšednutí lakové vrstvy způsobené dlouhodobě zanedbanou údržbou a nevhodným uložením. Místo víkendového odpočinku jsem se tak věnoval jeho čištění. Včetně nanesení nového ochranného laku. V průběhu práce jsem s nadšením sledoval navrácení jeho původní krásy a barevnosti.
Máte ještě vůbec čas právě na restaurování?
Času na restaurování mám i díky pořádání několika aukcí do roka opravdu málo. Přesto mi to občas nedá. Chvíli na alespoň základní restaurátorský zásah u vybraných uměleckých děl si tak pořád najdu.
Na mistrovská díla se zaměřují nejen sběratelé, milovníci výtvarného umění, ale i padělatelé. Poznáte vždy originál od falza?
Znaků pro rozpoznání falzifikátu bývá více, přesto se ho ne vždy podaří rozpoznat. Na jeho odhalení by ideálně měli spolupracovat odborníci tří profesí: restaurátor, kunsthistorik a chemik. A všichni by se měli po podrobném průzkumu ve svých verdiktech shodnout. Nejčastěji bývají padělaní významní malíři 20. století: třeba Josef Lada, Emil Filla, Kamil Lhoták nebo Jan Zrzavý. Objevují se však i falzifikáty současných žijících autorů.
V aukcích se zaměřujete i na nejmladší výtvarné umělce. Objevil se v současné generaci malířů nějaký nový Kupka nebo Medek?
Rádi v našich aukcích doplňujeme proslulé a ověřené umělce těmi méně známými, včetně začínajících autorů nejmladší generace. A vždycky se radujeme, když se prodej jejich děl podaří. Často velmi talentovaným, ale zatím ještě neobjeveným autorům to dodá novou tvůrčí energii. A je možné, že mezi nimi nějaký nový mistr vyrůstá…
Do uměleckých děl se vždy ukládaly peníze, aby byly ochráněny před inflací. Do čeho investovat, abych později mohl sbírku výhodně prodat?
Takové rady se ode mě nedočkáte. Nechci redukovat umění na nějakou výhodnou komoditu, v mém případě jde o srdeční záležitost. Nakupujte to, co se vám opravdu líbí, a získáte mnohem více!
O čem vlastně vypovídá cena uměleckého díla?
I na umění lze pohlížet jako na zboží, pokud to tak někteří lidé vnímají. A ze zboží se pak díky aukci stává značka, pokud se dobře prodá. Cenu položek zvyšuje mnoho faktorů: módní vlivy, média, výstavy, zájmy dobře situovaných sběratelů… A také adrenalin, který z přihazování dělá napínavé souboje. Já svého milovaného Jaroslava Horejce začal sbírat už jako teenager, takže vím, co je sběratelská vášeň. Naše vlastní aukce mi ale umožňují krásné umělecké kusy nejen vyhledávat a shromažďovat, ale také se s nimi ve správný okamžik rozloučit. A zatímco se z nich už těší jejich noví majitelé, já už přemýšlím, čím bych Arthouse znovu naplnil.
mnoho úspěšných aukcí popřál Pavel Kačer