Nupreme: chtěli jsme vytvořit zdravou firmu

Petr Žemlička

Příklad české značky, která vznikla na zelené louce. I její cesta byla hledáním, jak uchopit potřeby životního stylu lidí, kteří si jasně uvědomili, že je třeba kondici posilovat jinak, než to dělali jejich dědečkové a babičky. Že je do organizmu třeba dodávat to, co mu prospívá, a to cíleně a se zdravým rozumem, neochudit přitom jídlo nebo mlsání o emoční požitek, radost. Petr Žemlička je velký sportovec. I jeho stravování má své zákonitosti. S kamarádem před více než deseti lety začal hledat, jak si pomoci, jak dopřát tělu to, co potřebuje, a ještě si to užít. Dnes je na trhu značka Nupreme, pod níž si můžete vybrat ze spousty výrobků to, co bude odpovídat vašim představám, chutím či náladě.

Kdy jste začal přemýšlet o vlastní značce a proč?

Vlastní značce předcházela myšlenka, na které jsme se shodli s mým kamarádem, společníkem ve firmě, shodou okolností také Petrem. Chtěli jsme vytvořit zdravou firmu, která by zabezpečila naše rodiny a nabízela služby či produkty prospěšné lidem. Po několika slepých uličkách jsme začali vyrábět a distribuo­vat potraviny a doplňky stravy v bio a raw kvalitě, psal se rok 2013. Portfolio se postupně rozšiřovalo a my cítili potřebu to vše posunout o level výše a začít komunikovat. Ale zjistili jsme, že u domu, který nemá dobré základy, nelze stavět další patra, a tak přišel velký rebranding. Do tvorby hodnot nové značky jsme zapojili všechny lidi z firmy, včetně skladníka, a v roce 2020 vznikla značka Nupreme, tedy NUtrition suPREME, chcete-li. Ta má jasně definované hodnoty a vize. Budujeme tak vlastní značku, pečujeme o vlastní zákazníky a máme jasno v tom, kdo jsme a kam jdeme. Velmi nám to pomohlo také při oslovování zahraničních obchodních partnerů, nejen v EU.

Nebál jste se konkurence nebo toho, že na trhu přibývá neskutečným tempem výrobců zdravého mlsání, superpotravin, jedinečných doplňků stravy?

Situace na trhu před více než deseti lety byla trochu jiná než dnes, a my byli také mladší! Ale stejně jako tenkrát i dnes věříme našim produktům, naší otevřené filozofii, zaměřené na kvalitu a dobrý výběr těch správných produktů a surovin.

Když jste chystal strategii, musel jste v úvahu brát také finance. Čerpal jste z vlastních zdrojů, nebo jste začínal s úvěrem? Jaké bylo největší dilema v úvahách o financování rozjezdu podnikání?

Začínali jsme s vlastními zdroji, které velmi brzy přestaly stačit. Dalšími zdroji byla banka, ale pouze v podobě kontokorentu, takže nastoupily půjčky z nejrůznějších směrů, dokonce i bianko směnky, což bylo trochu náročné na psychiku. Vždy jsme to ale zvládli a aktuálně máme financování z vlastních zdrojů, pouze občas využíváme kontokorent. K tomu splácíme ještě hezký pozemek v Čelákovicích hned vedle
Tesca a Billy, kde máme plány do budoucna.

Zkušenosti z marketingu jste měl ze svého dřívějšího zaměstnání, věděl jste, kam napřít síly, aby se o značce začalo mluvit. Ale to určitě nebylo vše. Čím je prostředí, v němž se pohybujete, specifické?

Naopak nastal totální paradox kovářovy kobyly. Vzhledem k tomu, že jsme primárně zaměřeni na B2B, orientovali jsme marketing stejným směrem, což bylo poměrně efektivní. Nejsme však spokojeni s povědomím o naší značce u spotřebitelů, proto v letošním roce plánujeme aktivity se zaměřením na podporu brandu. Prostředí je pak specifické tím, že je zde velký přetlak, ale kde dnes není. Většina aktivit je zaměřena produktově, na komunikaci nejrůznějších akcí. My nechceme však bojovat cenou, ani nemůžeme, jsme zaměřeni na kvalitu a cenový boj bychom vždy prohráli. Proto chceme komunikovat náš příběh, naše poslání, a to, že vše, co děláme, děláme poctivě.

Kolik produktů jste ve vašem týmu vyvinuli a kde všude je možné je koupit?

Celkově jsme na trh uvedli asi 80 různých produktů. Není to mnoho, všechny však prošly pečlivým výběrem. V současné nabídce jich máme do 50. Řadu produktů jsme museli utlumit, u některých jsme totiž tak trochu předběhli dobu, ale jejich čas ještě přijde. Prodejní kanály jsou primárně online, dá se říct, že jsou to všichni velcí hráči jako lekarna.cz, vivantis.cz, drmax.cz, alza.cz, mall.cz, benu.cz, pilulka.cz apod. a jejich slovenské mutace. Naším největším partnerem v kamenných prodejnách, kromě lékáren, je česká a slovenská dm drogerie, se kterou se nám velmi dobře spolupracuje. Další kanály tvoří řada distributorů v tuzemsku i zahraničí a s našimi produkty se můžete setkat i u jiných brandů, pro které připravujeme privátní značky. A zapomenout nemohu ani na náš e-shop nustore.cz.

Více asi cílíte na ženskou část populace, které je téma životního stylu bližší než mužům. Nicméně i pánové už kontrolují, co jedí a co je dobré pro posilování kondice, stává se z toho jasný trend…

Ženy s aktivním a zdravým životním stylem stále převládají. Přibývá však i mužů, to vidíme nejen na reportech od našich obchodních partnerů, ale i na našem e-shopu. Během deseti let došlo ke změně a začínají se objevovat muži, kteří nakupují pro celou rodinu zdraví prospěšné produkty, to bylo dříve velice ojedinělé. Máme z toho velkou radost, souvisí s tím větší edukace a zájem koncových zákazníků o produkty zdravé výživy. Bohužel těch, kteří se zajímají do hloubky a nejdou pouze po ceně, je výrazně méně, ale i jejich počty rostou.

Zaznamenali jste tedy například i zvýšený zájem o váš sortiment mezi lidmi z businessu? Těch, kteří žijí stále ve stresu, málo spí, jsou vyčerpaní?

Ano, v posledním roce nám dokonce začaly chodit zajímavé poptávky na občerstvení do firem, na různé meetingy, schůzky, porady. Sortiment máme omezenější, ale na zdravé mlsání při jednání jsme připraveni dobře – popované proteinové chipsy, nesmažené, nepečené, vyrobené z červené čočky skvěle chutnají a zapíjet je můžete třeba přírodním energeťákem kombuchou s příchutí zeleného čaje. Řada firem řeší i tyto detaily a jsou pyšné, když mohou svým hostům či zaměstnancům nabídnout nějakou atraktivní, a navíc zdravou alternativu. Jinak na individuální business zákazníky, prozatím, nijak speciálně necílíme.

Což takhle speciální řada právě pro ně? Tříměsíční životabudič, kúra vitality a nové energie?

Jeden univerzální „životabudič“ bohužel neexistuje, i když těch „zaručených“ se na internetu nabízí opravdu mnoho. Touto cestou se ale vydávat nechceme. Ale trefila jste to dobře, finalizujeme řadu produktů, zaměřených na podporu energie, vitality, pozornosti a mozkové výkonnosti.

Velkou přidanou hodnotou vaší nabídky jsou certifikáty, na jejichž základě si lidé mohou ověřit, co vlastně konzumují. Jste tak vlastně jedineční na českém trhu?

Říkám tomu důkaz místo slibů. Téměř každý, kdo něco na internetu prodává, tvrdí, že si to hýčká, zalévá, seká, řemeslně zpracovává apod., ale co si budeme říkat, jde o suroviny, které se mnohdy pěstují a zpracovávají na druhém konci světa. Tam prostě nemůžete mít neustálou osobní kontrolu. My sice již více než deset let nakupujeme od stále stejných dodavatelů a pěstitelů, máme s nimi skvělé vztahy, ale nejsme u výroby každé šarže, nevíme, co vše na cestě k nám surovina „zažije“. Proto jsme zavedli kontroly formou analýz v akreditovaných laboratořích zde v ČR či v Německu. Testujeme každou šarži všech surovin, které dovážíme ze třetích zemí, tedy mimo EU, a uvádíme na trh v ČR. Zaměřujeme se zejména na přítomnost těžkých kovů a mikrobiologii. U některých surovin, jako je třeba chlorella, spirulina či mladý ječmen, provádíme i namátkové a komplexnější rozbory pesticidů, polyaromatických uhlovodíků či mykotoxinů. A důkazem místo slibů je fakt, že tyto analýzy jsou ke stažení na nustore.cz ke každé šarži. Dnes to již není zcela ojedinělá věc a jsme moc rádi, že takto postupují i jiní výrobci. Zdaleka to však není běžná praxe a řada z nich provádí analýzy jednou za pár let, což je pro nás nepřípustné.

Někteří zákazníci si již hodně vybírají a nechtějí konzumovat jen tak něco… Podle čeho je dokážete přesvědčit, že právě váš produkt je tím pravým?

U potravin je to jednodušší, zejména pak u našich supersnacků či funkčních pamlsků. Naším cílem při jejich vývoji byl fakt, že musí obsahovat kvalitní funkční suroviny, které mnohdy nemají zrovna lahodnou chuť. My je však zabalíme do dalších chutných složek a výsledkem je funkční snack, který chutná skvěle a má ideálně clean label složení. To mě hodně baví, protože jsou zde okamžité emoce z lahodné chuti a skvělý pocit z dobrého složení. Trochu náročnější je to u doplňků stravy. Jsme však hodně transparentní, zaměřujeme se na kvalitu a jsme schopni ji odargumentovat. Děláme laboratorní analýzy, na našich stránkách máme poradnu s výživovou poradkyní Míšou zcela zdarma, naše produkty mají skvělé recenze. Věřím, že máme dobrý základ, byť toho, co chceme dosáhnout, je stále mnohem více, než máme za sebou… Nyní potřebujeme zapracovat na zvýšení povědomí o značce Nupreme.

Spektrum toho, co může člověk objednat na vašem e-shopu, je široké. Od vitamínů přes nápoje až po čokolády nebo dárkové balíčky… Inovativnost je vaším DNA, chystáte další novinky?

Chystáme a jejich uvedení na trh je závislé na cash flow nebo na minimálním odběrovém množství, protože některých produktů, zejména potravin, musíte vyrobit opravdu hodně, jinak se výrobní linky nespustí, a bez toho, aniž bychom takový produkt měli zalistovaný u nějakého velkého obchodního partnera, nemá smysl rozjet výrobu. V záloze však máme řadu nových příchutí kombuchy, nové low carb tyčinky, z doplňků finišujeme s novou řadou minerálních látek, připravujeme atraktivní premixy zaměřené na konkrétní potíže. Vše z pečlivě vybraných a kvalitních surovin, se špičkovou vstřebatelností, které budeme dobře a citlivě kombinovat, aby působily co nejlépe ve vzájemné synergii.

Jak zhodnotit cestu české značky, která se zrodila z touhy dělat to, co bude prospěšné?

Myslím, že cesta kvality a transparentnosti je vždy trochu složitější, a také mnohem delší. Jsem však přesvědčený, že s jistou dávkou trpělivosti, a hlavně každodenní důslednosti, se energie vložená dříve či později vrátí, a to v podobě spokojeného, loajálního zákazníka, a to je nejvíc. To platí pro jakoukoliv aktivitu, a dosavadní vývoj našeho podnikání nám to potvrzuje. Pokud z této cesty nesejdeme, věřím, že vybudujeme stabilní a oblíbený brand.

ptala se Eva Brixi