Mastercard Index ekonomiky sportu 2023:   Obliba sportu mezi Evropany roste 

Evropské nadšení pro sport v uplynulém roce nijak nepolevilo. Jak vyplývá z aktuálního Dle Indexu ekonomiky sportu, který připravuje společnost Mastercard, sportovci i fanoušci strávili v posledním roce na stadionech a sportovištích mnohem víc času.

Průzkum mezi více než 11 000 respondenty, prováděný druhý rok po sobě, ukázal, že v uplynulém roce navštívilo sportovní události více lidí než v roce 2021 (+12 procentních bodů). Více lidí se také pravidelně věnovalo aktivnímu sportování (+10 p. b.). Sport tak v tomto regionu zůstává důležitou součásti života a společenským pojítkem.

Nadšení pro sport v Evropě se také projevilo ve výrazném nárustu spotřebitelských výdajů za sportovní vybavení. Spotřebitelé loni utráceli za sportovní potřeby, služby a související zážitky o 37 % více než v roce 2021.

Mastercard index ekonomiky sportu otevírá další sezónu nabitou sportovními událostmi a Mastercard je opět mezi jejich předními sponzory. K vrcholným sportovním akcím v Evropě, které Mastercard podporuje, patří například fotbalová Liga mistrů, Mistrovství světa v ragby, tenisový Roland Garros nebo evropská esportová liga League of Legends.

Technologie přináší sportovní zábavu 

Během posledních 12 měsíců digitální stopa ve sportu dále rostla. Pro šest z deseti (61 %) Evropanů jsou technologie hlavním prostředkem při sledování jejich oblíbených události, týmů a závodníků.

Mezi nejrozšířenějších způsoby využití technologií při sledování sportovních událostí patří sociální sítě, sledování několika utkání současně, ale také prožívání sportovních akcí ve virtuální realitě, sledování esportových soutěží na streamovacích platformách nebo poslech sportovních podcastů.

Význam technologií ve sportu bude v letošním roce dál stoupat. Více než polovina (56 %) sportovních fanoušků věří, že technologie jsou způsobem, jak sport přiblížit ještě širšímu okruhu lidí a přimět je utrácet – klíčovou roli v tom sehraje virtuální realita.

Sport ve virtuální realitě už na vlastní kůži zažilo přes 25 % Evropanů a polovina respondentů si chce takový zážitek dopřát v letošním roce. Virtuální realita má rovněž našlápnuto stát se klíčovou součástí stadionů budoucnosti. Celkem 21 % sportovních příznivců doufá, že si tuto technologii umožňující zažít, jaké to je být sportovcem, vyzkouší v den utkání.

Návštěvy na stadionech rostou 

Zatímco technologie přinášejí zábavu doma a umožňuje zážitek na dálku, osobní divácký prožitek láká příznivce sportu zpět na stadiony po celém kontinentu.

Více než polovina (54 %) Evropanů navštívila v roce 2022 živé sportovní události, což je o 12procentních bodů více než v roce 2021. Nejoblíbenějšími sportovními atrakcemi byl fotbal, basketbal, tenis, volejbal a cyklistika.

Návrat fanoušků do arén a stadionů měl pozitivní dopad na jejich spokojenost. Šest z deseti respondentů uvedlo, že jejich zážitky z návštěv sportovních akcí v loňském roce byly lepší než předloni.

Nicméně i zde je prostor ke zlepšení. Na otázku, jak by bylo možné ještě vylepšit zážitek ze sportovního utkání či podobných akcí, lidé nejčastěji navrhovali:

1. živou hudbu o přestávkách během utkání,
2. lepší vybavenost pro hendikepované,
3. možnost poslechu komunikace mezi trenéry a hráči,
4. virtuální realitu přinášející pohled hráče nebo hráčky,
5. větší zapojení fanoušků do utkání (hlasování o hráči či hráčce utkání, kiss-cam),
6. otevřené prodejny na stadionu v den zápasu,
7. bufet s neomezenou konzumací před utkáním,
8. obrazovky v opěradlech sedadel umožňující sledovat další zábavu,
9. spa se skvělým výhledem na hrací plochu,
10. tematické dny pro fanoušky s využitím maškarních kostýmů.

Aktivní sportování je rovněž na vzestupu 

Kromě pasivního sledování sportu v Evropě sílí zájem o cvičení a aktivní sport.

Více než polovina lidí (54 %) v uplynulém roce sportovala častěji než v roce předchozím (meziroční nárůst o 10 p. b.). Mezi nejpopulárnější sportovní aktivity patřila turistika, plavání, běh, fotbal a posilování. Vloni se ale dařilo také videohrám – herní konzoli mělo v ruce 52 % Evropanů.

Uplynulý rok byl také ve znamení masového návratu do posiloven a volnočasových areálů. Téměř každý druhý respondent (43 %) by si raději zaplatil členství ve fit centru, než aby cvičil doma nebo v parku. Klesl tak počet lidí, kteří upřednostňují cvičení v bezplatně přístupných prostorech (oproti roku 2021 to bylo o 21 p. b.).

Evropané i nadále investovali do své kondice. Z dat společnosti Mastercard vyplývá, že maloobchodní prodej sportovního zboží (například cyklistických kol, tenisových míčků nebo golfových holí) vzrostl v roce 2022 meziročně o 15 %.

„Uplynulý rok byl ve znamení dalšího nárůstu obliby sportu v Evropě – fanoušci se vrátili na stadiony a sportoviště, aby si užívali volný čas podle svého gusta. Rostl také vliv technologií na sportovní zábavu a potenciál nových technologií, jako je virtuální realita, nachází oporu v chuti spotřebitelů je vyzkoušet a dát jim šanci,“ říká Jeannette Liendo, seniorní viceprezidentka pro marketing a komunikaci v Mastercard Europe.

Evropané cestují za sportem 

Zdá se, že obliba sportu v Evropě v roce 2023 přispěje také k růstu cestovního ruchu. Jedna třetina dotázaných totiž letos plánuje cestu do zahraničí za sportovní událostí.

Sportovní kalendář je nabitý hned od začátku roku. Už tento víkend čeká sportovní svět 83. ročník závodu Světového poháru na Hahnenkammu v rakouském Kitzbühelu, který rovněž sponzoruje Mastercard. Podobné sportovní akce inspirují tři z deseti Evropanů, aby v roce 2023 vyrazili s lyžemi nebo snowboardem na svahy sjezdovek.

(tz)